طرز تهیه کوفته سه رنگ دانگو

دانگو یا کوفته برنجی ژاپنی یک اسنک پرطرفدار و سنتی ژاپنی است که به روش سنتی با آرد برنج به شکل گرد کوچک آماده می شود و روی سیخ های چوبی با سس غلیظ و شیرین با چای سبز مصرف می شود. کوفته برنجی قسمت مهمی از فرهنگ غذایی ژاپن بوده و جشنواره ماه که در آغاز فصل برداشت پاییز برگزار می شود انواع کیک برنجی و دانگو را با شکل و تزئینات گوناگون آماده می کند. این اسنک شیرین، خوشمزه و ارزان تنها در نزدیکی معابد فروخته می شد ولی حالا به عنوان یک غذای سنتی خیابانی در مکان های شلوغ شهر فروخته می شود.

انواع دانگو بسته به سسی که روی آن ریخته شده دارای نام های متفاوتی است. دانگو کبابی به یاکی دانگو معروف است. دانگوی سنتی ساخته شده در اوکیناوا اغلب در روغن سرخ شده و به اوکیناوا دانگو معروف است. بعضی از دانگوها در آب یا آب مرغ و سایر گوشت ها یا مایعات پخته می شوند. دانگوهای رنگی که با سس های گوناگون مصرف می شوند به دانگو بوچان معروف هستند. فزمو دانگو با خمیر لوبیا قرمز درست می شود. دانگو سبز با چای سبز درست شده و به خاطر داشتن عطر و طعم چای سبز به چا دانگو معروف است. دانگو زرد با زرده تخم مرغ آماده می شود. کوفته برنجی با خمیر لوبیا در وسط و روغن کنجد روی آن به گوما دانگو معروف است. کوفته برنجی که با سس غلیظ مصرف می شود میتاراشی نامیده می شود. کوفته برنجی که روی سیخ کشیده شده کوشی دانگو نام دارد.

دانگو

آرد برنج بسیار نرم 1 پیمانه

آب ولرم  4/3 پیمانه

درست کردن سس شیرین

آب 1 و 4/3 پیمانه

شکر معمولی یا شکر سرخ  یک دوم پیمانه

سس سویا بدون نمک یا شیرین  دو قاشق غذاخوری

نشاسته سیب زمینی یا هر نشاسته دیگر 1 و نصف قاشق غذاخوری

برای تهیه دانگو سعی کنید برنج تازه و نیمه دانه آماده شود که چسبندگی زیادی دارد. آرد برنج و آب را با هم مخلوط کرده و خمیر را پهن کنید. این گلوله خمیر به دست شما نباید چسبیده شود. حالا از این خمیر خمیرهای کوچک درست کنید و 10 دقیقه بپزید سپس بگذارید به طور کامل خنک شوند. هر 3-4 قطعه را روی یک سیخ چوبی بکشید. برای درست کردن سس، شکر، سویا و آب را با مواد سس مخلوط کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا بجوشد. نشاسته را در آب سرد حل کرده و سس را زمان هم زدن اضافه کرده و هم بزنید و بگذارید سس با حرارت ملایم غلیظ گردد. سیخ های کوفته برنجی را در ظرف مناسبی بریزید و سس را روی آن ها بریزید و مصرف کنید.

دانگو را می توان بدون سیخ و با سس های شیرین نشده مثل ارده سرو کرد. می توانید روی کوفته ها را با گردوی آسیاب شده و بادام تزئین نمایید. وسط کوفته ها می توانید گردو و بادام آسیاب شده بریزید. وسط کوفته ها می توانید خمیر لوبیا قرمز یا پوره سیب زمینی شیرین بگذارید. گاهی اوقات کوفته برنجی جلبک دریایی یا برگ های پهن بامبو که ساسا نامیده می شود، پیچیده شده و مصرف می شود.