طرز تهیه رنگین پلو

رنگین پلو از ترکیب سبزیجات رنگارنگ با برنج درست می شود. شما قادر هستید رنگین پلو را به روش کته درست کرده و سبزیجات رنگی را در لای آن ریخته و دم کنید با با آبکش کردن برنج رنگین پلوی مجلسی را تهیه کنید و برای تزییت دیس هم از تکه گوشت مرغ و سبزی رنگی استفاده نمایید.استفاده از سبزی مرغ ورنگی در این پلو کاملا به ذائقه شما وابسته بوده و نیازی نیست خود را به سبزیجاتی که در دستور پخت پلو رنگی درج شده محدود کرده و از دستپخت خود نهایت استفاده را ببرید.

رنگین پلو مجلسی

چغندر یا لبو یک عدد

سیب زمینی شیرین  یک عدد متوسط

سیب زمینی بنفش  یک عدد متوسط

به  یک عدد

هویج زردک یا گزر یک عدد

هویج فرنگی یک عدد

پیاز بنفش یک عدد

گوشت یا مرغ پخته شده به میزان لازم

بادیان ستاره ای و جوز هندی  به میزان لازم

زیره سیاه و پودر گل سرخ  به میزان لازم

سیب زمینی با کدو حلوایی برای ته دیگ  به میزان لازم

زعفران دم کرده  به میزان لازم

نمک به میزان لازم

آلو برقانی  چند عدد

برنچ  سه پیمانه

سیب زمینی ها را شسته و پوست گرفته و ریز خرد کنید. چغندر، به، زردچوبه و هویج را شسته و هر یک را جدا خرد کنید. تابه را روی اجاق قرار داده و سیب زمینی ها را جدا با مقداری روغن تفت بدهید. سبزیجات باقیمانده را جدا در آن ماهیتابه تفت بدهید. پیاز را نگینی خرد کنید و در مقداری روغن تفت می دهیم تا  طلایی و سبک شود بعد شکر را افزوده و هم می زنیم تا کاراملی شود. آلو را افزوده و تفت بدهید. ادویه ها را آسیاب نمایید. ماهیچه را با ادویه های مورد علاقه خود، سیر و پاپریکا بپزید. ماهیچه را ریش ریش کرده و کدو تنبل یا سیب زمینی را کف تابه بریزید. برنج را با مقداری نمک پخته و آبکش نمایید و با مخلوط سوسیس، ماهیچه، پیاز، آلو و پودر ادویه یکی یکی در تابه بریزید. روی برنج کمی زعفران دم کشیده ریخته و در تابه بریزید و با حرارت ملایم بپزید.

رنگین پلو با مرغ برای چهار یا شش نفر

برنج آبكش شده چهار پيمانه

فيله مرغ  نیم کیلو

فلفل دلمه اي رنگي  چهار عدد

زعفران آب كرده  یک قاشق سوپ خوری

خلال بادام  یک پيمانه

خلال پسته  یک پيمانه

كره  150 گرم

نخودسبز خام آبپز شده  یک پيمانه

ذرت كنسروي  یک پيمانه

نمك ، فلفل و آبليمو  به میزان لازم

فیله مرغ را در مخلوط نمک، فلفل، آبلیمو و زعفران آغشته نمایید و به مدت 1 الی 2 ساعت در یخچال قرار دهید تا مزه دار شود بعد با مقداری آب روی حرارت ملایم پخته و صبر کنید کمی برشته گردد. فلفل های رنگی را نگینی خرد کرده و در مقداری کره تفت بدهید تا نرم شوند. پسته خلال و بادام را جداگانه در کره تفت داده و کنار بگذارید. برنج را آبکش کنید و دم کنید. برنج را در ظرف مورد نظر بریزید و فلفل، نخود، ذرت، خلال پسته و بادام را مخلوط کنید و برنج را با همین مخلوط رنگ تزئین کرده و مرغ ها را در کنار ظرف قرار دهید. راه دیگر هم این بوده که مواد را کنار هم یا روی برنج گذاشته و با برنج دم کنید تا نرم گردد.

رنگین پلو سلطنتی

برنج  سه پيمانه

مرغ پخته‌ شده  نصف سينه

زرشك  پنج ق غ

خلال بادام  سه ق غ

خلال پسته  سه ق غ

خلال نارنج  دو ق غ

ادويه پلويی  یک ق غ

عصاره زعفران الیت  یک ق غ

نمک، فلفل و روغن به مقدار لازم

خلال نارج را از یک روز پیش در آب خیسانده و 3 بار آب آن را تعویض کنید تا تلخی آن برطرف شود. بادام و خلال پسته را با مقداری روغن تفت بدهید سپس زرشک و خلال نارنج را افزوده و تفت بدهید. سینه مرغ پخته و خلال شده را به مواد افزوده و تفت دهید. فلفل ، نمک ادویه و عصاره زعفران الیت را اضافه نمایید. برنج را آبکش کرده و با مواد مخلوط شده در تابه ریخته و صبر کنید تا دم بکشد. برای تهیه پلو رنگین می توانید تکه مرغ را جدا پخته و کمی برشته کرده و کنار برنج قرار دهید و به جای افزودن مواد در زمان دم برنج در آخر زمان مصرف در روی برنج را با زرشک ، خلال بادام ، خلال پسته و نارنج تزیین نمایید.

پلو رنگین کمانی

نخود سبز  دو پیمانه

هویج  دو پیمانه

فلفل دلمه‌ای  2/1 پیمانه

برنج  سه پیمانه

گوشت چرخ شده  ۳۰۰ گرم

پیاز یک عدد

ادویه رنگین پلو

زردچوبه، فلفل سیاه، دارچین  یک ق چای خوری

ادویه کاری یا پلویی  به مقدار لازم

رب گوجه  یک ق م

زعفران دم شده به مقدار لازم

نخودها را با مقداری آب و نمک پخته تا نرم شوند یا از نخود فرنگی کنسرو شده استفاده نمایید. پیاز را در مقداری روغن تفت داده و هویج های خرد شده را افزوده و پس از پنج دقیقه گوشت و ادویه ها را به ماهیتابه افزوده و تفت بدهید تا رنگ گوشت عوض شود. در نهایت نخود و فلفل خرد شده را با یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی و زعفران و نمک به مواد اضافه کنید و کمی تفت بدهید. برنج را به شکل کته در آورده و وقتی آب آن کشیده شد در قابلمه دیگری ته دیگ دلخواهتان بریزید و مقداری از برنج را ته تابه ریخته و بعد لایه ای از ماده رنگی و ادامه دهید تا کاملا قابلمه پر شود و برای نیم ساعت دیگر دم کنید.