بیوگرافی بابک کریمی

بیوگرافی بابک کریمی + عکس بابک کریمی

بابک کریمی در ۱۳۳۹ در پراگ به دنیا آمد.او بازیگر و تدوینگر ایرانی، فرزند نصرت کریمی، بازیگر و کارگردان قدیمی سینما می باشد. بابک کریمی پس از گذراندن دوران دبستان در تهران عازم ایتالیا شد و بعد از تحصیل در رشته هنر به تدریس فیلم در دانشگاه سنتروپریمنتال رم پرداخت. بابک کریمی فارغ التحصیل موسسه روسلینی رم است. اصغر فرهادی پس از تماشای فیلم بلیت ها ساخته عباس کیارستمی، او را برای ایفای نقش قاضی در فیلم جدایی نادر از سیمین انتخاب کرد. کریمی در دو کار دیگر از اصغر فرهادی به نام های گذشته و فروشنده بازی کرده است. بابک کریمی برای بازی در فیلم شهر قصه نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از 38 جشنواره فیلم فجر گردید.

قسمتی از گفتگوی بابک کریمی

به ما بگویید چگونه بازیگری را شروع کردید؟

از طریق بازیگری وارد سینما شدم در 10 سالگی در فیلم پدرم درشکچی ایفای نقش کردم پس از اینکه سینما خواندم از شرم به پشت صحنه سینما رفتم.

فیلمسازی خواندم اما به سراغ مونتاژ رفتم. به هر حال بعد از این همه سال روزی 10-12 ساعت پشت کامپیوتر نشستن برایم سخت است و نیاز جسمی من استفاده از تمام بدنم است و بازیگری این امکان را به من داده که در حین مونتاژ فقط فکر و انگشتانم کار کنند.

رابطه شما با سینمای مستند چگونه شکل گرفت؟

حقایق بسیار ساده از زندگی روزمره من به نسلی از کارگردانان تعلق دارم که در دوران تحصیل در مدرسه سینمایی رم همه خبر مرگ سینما را شنیدند و همزمان شبکه های تلویزیونی مانند قارچ رشد و تکثیر کردند.

اگرچه سینما بعدها نشان داد که زندگی او خوب پیش می رود اما در واقع از تلویزیون خصوصی آغاز کردم.

بعد از مدتی از ترک تلویزیون با یکی از دوستانم شرکتی راه اندازی کردم و از آن زمان به طور جدی به فیلم مستند علاقه مند شدم. در آن زمان از مستندهای اجتماعی و هنری گرفته تا مستندهای علمی و صنعتی می ساختیم. من تدوین و فیلمبرداری و کارگردانی کردم. برای چند پروژه به کشورهای گوناگون اروپایی، آسیایی و آفریقایی رفتم. می توانم بگویم دانشگاه واقعی من این دوره را می گذراند که در میان و با مردم هستند.

در زمینه بازیگری ژانر و نوع فیلم برایتان مهم است؟

برای من اهمیتی ندارد که در چه ژانری هستم، بلکه برایم مهم است که در چه فیلمی هستم. سبک زبان اهمیتی ندارد اما آنچه شما می گویید اهمیت دارد. خیلی از فیلم ها روی کاغذ خوب کار می کنند، اما واقعاً نیازهای من را برآورده نمی کنند. من نمی خواهم در فیلمی که قبلا مشاهده کرده ام بازی کنم. دوست دارم فیلمی با کاراکترهای جدید بسازم که کاراکتر یا سبک خاصی دارند که با دیگر فیلم های ساخته شده در سینما کمی فرق می کند. متأسفانه اکثر فیلم‌های موجود در فیلم‌ها تکرار فیلم‌هایی هستند که صدها بار دیده‌ایم.

از میان فیلمسازان ایرانی، شما به عنوان بازیگر با کیارستمی و فرهادی کار کرده اید. تفاوت کار با این دو کارگردان چه بود؟

این دو کارگردان دارای دو روش کار کاملا متفاوت هستند. فرهادی با یک بازیگر حرفه ای کار کرده و با تمرین شخصیت خود را مانند خمیر شکل خواهد داد. کیارستمی اغلب زمانی که فرهادی صرف تمرین می کند به گشتن پرداخته تا فردی را پیدا کند که در ذهنش شبیه شخصیت باشد. کم کم با او ارتباط برقرار می کند از او یادداشت می گیرد و با فیلمنامه هماهنگ است. در این دوره آنقدر آشنا شد که در یک جمله توانست بازیگر را به سمت خوب کار هدایت نماید. هر دوی آنها یک هدف را دنبال می کنند، یعنی رسیدن به احساس واقعی انسانی، اما دو راه متفاوت برای رسیدن به این هدف دارند.

گردآوری: روبکا

بیوگرافی بابک کریمی