بیوگرافی رضا بابک + عکس

بیوگرافی رضا بابک + عکس های رضا بابک

رضا فشنگچی با اسم هنری رضا بابک بازیگر، نویسنده و گوینده رادیو، تلویزیون و سینمای ایران در ۲۰ اسفند 1323 در تهران متولد شد. رضا بابک در رشته بازیگری و کارگردانی تحصیل کرد و از سال ۱۳۵۴ قبل از انقلاب در گروه هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شروع به کار تئاتر کرد. او در سال ۱۳۵۴ در نخستین فیلم خود به اسم چریک تارا با کارگردانی بهرام بیضایی بازی کرد و خود را به دنیای سینمای ایران معرفی نمود. رضا بابک علاوه بر بازیگری به عنوان کارگردان و فیلمنامه نویس نیز کار می کرد.

از جمله آثار او به عنوان نویسنده می توان به آقای شانس در سال ۱۳۷۳ اشاره کرد. مجموعه آرایشگاه زیبا هم از سریال های معروف این بازیگر است. رضا بابک در زمینه قصه گویی و دوبله با صدای دلنشین و رسا هم کار کرده است. نمونه ای از کارهای او در زمینه دوبله را می توان در سال 64 در مجموعه چتر باران یافت. رضا بابک این هنرمند بسیار توانمند و مبتکر دنیای هنر ایران با ذوق هنری و استعداد بی نظیر خود در بسیاری از عرصه های هنری حاضر شده و در همه مراحل موفق شده است. یکی از کارهای مهم و تاثیرگذار رضا بابک در زمینه هنر، تشکیل تئاتر کودک و نوجوان است. رضا بابک یکی از پیشگامان تئاتر مدرن و متفاوت کودک در ایران بود که سبک متفاوتی از اجرا ارائه کرد که بعدها الگوی خیلی از کارگردانان عرصه تئاتر شد. با این اقدام او اجرای دیگری از تئاتر را به صاحبان هنر نمایش داده و موفق شد کودکان را با کارهای هنری آشنا کند.

یکی از بازی های درخشان رضا بابک که سبب محبوبیت بیشتر این هنرمند گردید بازی در سریال آرایشگری زیبا در سال 69 بود.این مجموعه با کارگردانی مرضیه برومند با بازی قوی و زیبای رضا بابک سبب جذابیت آرایشگر زیبا شد. او به هنر نقاشی هم علاقه دارد. در اردیبهشت 1397 نمایشگاهی با عنوان «زنگ نقاشی» برپا نمود. وی درباره فعالیت هنری خود گفت من سال‌هاست که نقاشی می‌کنم، اما خودم را هنرمند نمی‌دانم. من اصلا هنرمند نیستم و ادعای هنرمندی هم ندارم. دوستانی که با من در نقاشی ارتباط دارند، تاکید بر اینکه شما هنرمند نیستید، جالب است.

نمی خواهم اسمم به عنوان یک هنرمند مشهور شود، چون حرفه ای است که مهارت خاصی می طلبد. بیشتر نقاشی هایی که ارائه می دهم احساسات من را به تصویر می کشد و تصاویری هستند که از ترکیب رنگ ها خلق شده اند. این نقاشی ها مثل زمانی که روی صحنه می روم انرژی به من منتقل می سازد.

رضا بابک که اخیرا در فیلم بنفشه آفریقایی بازی کرده است، در مصاحبه ای در مورد کم کاری خود در زمینه بازیگری بیان کرد در شرایط فعلی علاقه ندارم درباره سینما صحبت کنم، واقعیت پیشنهاد یا پیشنهاد خوبی نبود. من نمی خواهم در آن ایفای نقش کنم. اکثر این افراد گروه‌های خود را داشته و به همین خاطر است که ما بازی نمی‌کنیم. برخی از هنرمندان دوست ندارند درباره مشکلات شخصی زندگی خود صحبت کنند و علاقه ای به آن ندارند. رضا بابک هنوز درباره مشکلات شخصی و خانوادگی همسر و فرزندانش مصاحبه ای نداشته و اطلاعاتی از همسر رضا بابک در جایی انتشار نیافته است.

فیلم های سینمایی با بازیگری رضا بابک:

 چریکه تارا ارثیه ریحانه
 گربه آوازخوان لبه تیغ چشم‌هایم برای تو
 کودکانی از آب و گل  شریک زندگی مصائب عاشق فقیر
 مرد آفتابی  بزرگ خیلی بزرگ شوریده
 به رنگ ارغوان  دعوت  بنفشه آفریقایی

 

سریال های تلویزیونی رضا بابک

 سلطان صاحبقران  گلباران آئینه
 حکایت مسافر گمنام  طنزآوران نهضت‌های آزادی‌بخش
 راویان اخبار  آرزو این شرح بی‌نهایت
 آرایشگاه زیبا  گل پامچال عاطفه
 خانواده رضایت خانه ما عسل‌ها و مثل‌ها
 مهمانپذیر طوبی روزگار قریب مهمانان ویژه

گردآوری: روبکا

بیوگرافی رضا بابک