بسیاری از روش های ساخت و ساز بتنی

روش‌های استفاده از تنوع زیاد فرم‌های موجود به اندازه خود فرم‌ها مبتکرانه است و شامل تکنیک‌های بسیار متنوعی است. در این مقاله برخی از متداول‌ترین روش‌های ساخت با بتن را مورد بررسی قرار میدهیم.

TREMIE Concrete

بتن با روش گرانش از طریق یک لوله عمودی برای آب بندی سدها و کیسون ها، ساخت سازه های زیر آب و برای نگه داشتن بخش های تونل و سایر اشیاء در محل زیر آب قرار می گیرد. انتهای لوله ترمی قبل از اینکه در آب پایین بیاید وصل می شود. هنگامی که با بتن پر می شود، وزن مواد پریز را به بیرون هل می دهد و بتن در موقعیت خود جاری می شود. در ضمن، در صورت نیاز در حالی که لوله به آرامی بلند می شود، بتن در بالای لوله ترمی اضافه می شود. برای حفظ آب بندی که در اطراف ته لوله ایجاد می شود باید مراقب بود که ته ترمی در بتن غوطه ور شود. بتن تازه ای که از لوله عبور می کند، به جز سطح ریزش با آب تماس نمی گیرد.

روش های نوین ساخت و ساز MMC))

چارچوب تعریف روش‌های مدرن ساخت و ساز MMC)) توسط وزارت مسکن، جوامع و دولت محلی MHCLG)) در سال 2019 منتشر شد. این چارچوب اشکال مختلف روش‌های نوآورانه ساخت و ساز را با هدف منظم کردن اصطلاحات در این بخش و کمک به درک و در نهایت جذب بیشتر طبقه‌بندی کرد. تولید خارج از محل برای ساخت و ساز از هفت دسته آن، پنج دسته اول به عنوان پیش تولید خارج از محل یا نزدیک به محل شناسایی می شوند و دو دسته آخر به بهبود فرآیند مربوط می شوند.

همچنین میتوانید برای آشنایی با افزودنی های بتن شامل ضدیخ بتن مقاله زیر را مطالعه کنید:

https://tibablog.ir/acquaintance-with-the-best-concrete-additive-products-in-mashhad/

صنعت بتن از نوآوری و روش های مدرن ساخت و ساز MMC)) با ارائه راه حل های بتنی استفاده می کند که می تواند برای کاهش زمان ساخت و ساز و ترویج توسعه پایدار و همچنین ارائه صرفه جویی در هزینه ها مورد استفاده قرار گیرد. جزئیات بیشتر در مورد مجموعه ای از سیستم های موجود با استفاده از بتن در زیر ارائه شده است. همچنین به نشریه «ساخت و ساز بتن خارج از محل» مراجعه کنید.

واحدهای کف و دیوار خارج از محل در یک کارخانه تولید می شوند و در محل نصب می شوند تا ساختارهای محکمی را تشکیل دهند که برای تمام پروژه های سلولی تکراری ایده آل است. پانل ها می توانند شامل خدمات، پنجره ها، درها و تکمیل شوند. پانل های پاکت ساختمان با عایق های کارخانه ای و روکش های تزئینی نیز می توانند به عنوان عناصر باربر استفاده شوند. این کیفیت و دقت کارخانه را همراه با سرعت نصب در محل ارائه می دهد. این نوع ساخت و ساز معمولاً ساخت دیوارهای متقاطع نامیده می شود و مشاوره در مورد طراحی را می توان در انتشارات مرکز بتن ساخت و ساز دیوارهای متقاطع یافت.

ساخت حجمی سه بعدی

ساخت و ساز حجمی سه بعدی (همچنین به عنوان ساخت و ساز مدولار شناخته می شود) شامل تولید واحدهای سه بعدی در شرایط کنترل شده کارخانه قبل از حمل و نقل است. ماژول‌ها را می‌توان به اشکال مختلف طراحی کرد، از یک ساختار اولیه گرفته تا یک ساختار با تمام پوشش‌ها و خدمات داخلی و خارجی نصب شده، همه آماده برای مونتاژاست. ریخته گری ماژول ها از مزایای شرایط کارخانه برای ایجاد واحدهای خدمات فشرده استفاده می کند که در آن درجه تکرار زیاد و نیاز به مونتاژ سریع در محل استفاده از آن را بسیار مطلوب می کند. هسته های بتنی پله و بالابر و غلاف حمام در این دسته قرار می گیرند.

این روش مدرن ساخت، مزایای ذاتی بتن مانند جرم حرارتی، مقاومت در برابر صدا و آتش و همچنین کیفیت و دقت کارخانه را به همراه سرعت نصب در محل ارائه می دهد.

فرم تونل

قالب تونلی یک سیستم قالب بندی است که به پیمانکار اجازه می دهد تا دیوارها و دال های یکپارچه را در یک عملیات در یک چرخه روزانه بسازد. این ترکیبی از سرعت، کیفیت و دقت بتن و قالب آماده تولید کارخانه/خارج از محل با انعطاف پذیری و صرفه جویی در ساخت و ساز ریخته گری در محل است.

این روش ساخت و ساز سریع برای پروژه های سلولی تکراری مانند هتل ها، بلوک های آپارتمانی و خوابگاه دانشجویی مناسب است. صرفه جویی، سرعت، کیفیت و دقت و همچنین استفاده از مزایای ذاتی بتن مانند مقاومت در برابر آتش و صدا را ارائه می دهد.

بخش های قالب برای قالب تونل بزرگ هستند و باید در هنگام ضربه زدن به بتن توسط جرثقیل از کنار ساختمان به بیرون تابیده شوند. این بدان معنی است که برای مکانهای کوچک مناسب نیست.

توصیه های ساختاری دقیق تر را می توان در ساختمان های بتنی سلولی مسکونی منتشر شده توسط مرکز بتن یافت.

تخته های تخت

اسلب های تخت به دلیل ساده سازی و به حداقل رساندن قالب های مدرن به سرعت ساخته می شوند. چرخش سریع با استفاده از ترکیبی از سیستم‌های قالب‌بندی اولیه و قالب‌بندی شده به دست می‌آید. استفاده از خدمات پیش ساخته را می توان به دلیل وجود مناطق خدماتی بدون وقفه در زیر دال کف به حداکثر رساند. بنابراین ساخت دال مسطح ساخت و ساز سریع کلی را ارائه می دهد، زیرا نصب و راه اندازی خدمات را ساده می کند.

علاوه بر صرفه جویی در زمان ساخت و ساز، ساخت دال مسطح همچنین هیچ محدودیتی در موقعیت یابی سرویس ها و پارتیشن های افقی ایجاد نمی کند. این انعطاف پذیری قابل توجهی را به اشغالگر ارائه می دهد، که می تواند به راحتی چیدمان های داخلی را تغییر دهد تا تغییرات در استفاده از سازه را تطبیق دهد. پس کشش دال های مسطح، اسلب های بلندتر و نازک تر را با تقویت کمتر امکان پذیر می کند و از این رو مزایای برنامه و کار قابل توجهی را ارائه می دهد.

ساخت و ساز بتن هیبریدی

ساخت بتن هیبریدی تمام مزایای پیش ریخته گری را با مزایای ساخت و ساز ریخته گری در محل ترکیب می کند. ترکیب این دو، به عنوان یک قاب هیبریدی، منجر به سرعت ساخت، کیفیت و اقتصاد کلی بیشتر می شود. ساخت بتن هیبریدی می تواند با ارائه سازه های ساده، قابل ساخت و رقابتی که عملکرد و کیفیت ثابتی را ارائه می دهد، به خواسته های مشتری برای هزینه های کمتر و کیفیت بالاتر پاسخ دهد.

سنگ تراشی مشترک نازک

سنگ تراشی درز نازک اجازه می دهد تا عمق ملات از 10 میلی متر به تنها 3 میلی متر یا کمتر کاهش یابد که منجر به انجام سریعتر و بهبود بهره وری، به ویژه در دیوارهای طولانی مدت می شود. سرعت ساخت و ساز را می توان با استفاده از بلوک های بتنی با فرمت بزرگ که اندازه ای معادل دو بلوک بتنی سنتی دارند تا حدود 13.5 درصد افزایش داد. ملات به سرعت پخته می شود و در عرض یک تا دو ساعت به استحکام باند کامل می رسد و مشکل “شناور” را از بین می برد، بنابراین می توان کورس های بیشتری را در روز گذاشت.

عایق بندی قالب های بتنی

سیستم های قالب بتن عایق ICF)) از صفحات یا بلوک های پلی استایرن دو جداره منبسط شده تشکیل شده است که به سرعت برای ایجاد قالب برای دیوارهای ساختمان ساخته می شوند. سپس این قالب با بتن آماده و با کیفیت تولید شده در کارخانه پر می شود تا ساختاری مقاوم ایجاد شود. بلوک های پلی استایرن منبسط شده برای ارائه سطوح بالایی از عایق حرارتی باقی می مانند و هسته بتنی استحکام و سطوح خوبی از عایق صدا را فراهم می کند.

پایه های پیش ساخته

از سیستم های بتنی پیش ساخته می توان برای ساخت سریع پی ها استفاده کرد. المان ها معمولاً به صورت سفارشی طراحی می شوند و در محیط کارخانه ریخته می شوند و کیفیت مطمئنی را برای محصول نهایی ارائه می دهند. شالوده ها اغلب توسط شمع های بتنی پشتیبانی می شوند و به یکدیگر متصل می شوند.

این سیستم ها بهره وری را به ویژه در شرایط آب و هوایی نامساعد بهبود می بخشد و میزان حفاری مورد نیاز را کاهش می دهد – به ویژه در هنگام برخورد با زمین های آلوده مفید است.

توجه داشته باشید در صورت کسب اطلاعات بتن در تمامی حوزه بتن میتوانید فیسبوک شرکت بتن شیمی را دنبال کنید