محاسبه مهریه به نرخ روز / محاسبه مهریه

مهریه حقی متعلق به زن است که بعد از خواندن خطبه عقد زوجه صاحب آن می شود. لذا زن می توان هر موقعی آن را به نرخ روز دریافت کند. این مهریه تا زمانی که پرداخت نشده به گردن آقا است و وقتی مرد آن را با قیمت روز پرداخت کرد بری الذمه می شود. صداق در تصرف زن است و او می تواند آن را ببخشد، کم کند یا دریافت کند. این حق بر ذمه آقا است و حتی با مرگ او نیز ساقط نخواهد شد.

ارزش و اعتبار مهریه به چیست؟

صداق باید چیزی باشد که ارزش مالی داشته و معین باشد. مثلا اگر سکه است تعدادش مشخص باشد و اگر وسیله ای دیگر است ارزش مالی داشته باشد‌‌. به طور کلی ممکن است طلا، سکه، پول نقد، خانه یا هر کالا یا اموال دیگری باشد. اگر زن سال ها بعد از عقد درخواست مهریه اش را کند باید به نرخ روز مرد آن را پرداخت کند تا بری الذمه شود. محاسبه مهریه به نرخ روز قوه قضاییه با شاخص خاصی انجام می شود که هر سال توسط بانک مرکزی این شاخص معین خواهد شد. روش محاسبه به این شکل است که مثلا اگر در سال ۷۲ ازدواج با صداق ۱۵ میلیون انجام شده باشد و در سال ۹۰ زن آن را طلب کند. شاخص سال ۸۹ یعنی یک سال قبل از وصول بر شاخص سال ۷۲ تقسیم می شود و نتیجه بر مبلغ مهریه ضرب خواهد شد.

نحوه محاسبه مهریه در طلاق توافقی و در زمان فوت همسر

زوجین در طلاق توافقی صداقی را برای خود معین می کنند که دادگاه دخالتی در مبلغ آن ندارد و در حین حکم دادن همان مبلغ را اعلام می کند. لذا زمانی هم که مرد فوت می کند زن می تواند از اموال او مهریه خود را وصول کند.

در صورتی که صداق سکه باشد متناسب با تعداد سکه های درج شده در سند ازدواج، یا توافق انجام شده، پرداخت خواهد شد و در این مورد محاسبه به نرخ روز وجود ندارد. اگر این صداق ذکر شده در سند مبلغ مشخصی باشد و توافقی هم در مورد آن نباشد باید به نرخ روز پرداخت صورت گیرد. در محاسبه مهریه آنلاین ۱۴۰۰ مبلغ صداق به نرخ روز محاسبه خواهد شد.

نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز

مهریه باید به نرخ روز محاسبه شود و مرد در صورتی در پرداخت آن بری الذمه می شود که به نرخ روز پرداختش کند. مثلا اگر صداق زن در سال ۶۰ به مبلغ ۵۰۰ تومان بوده و در حال حاضر همین عینا مبلغ به زن پرداخت شود مرد بری الذمه نخواهد شد. زیرا این مبلغ در سال ۶۰ ارزش مالی داشته ولی هم اکنون هیچ گونه ارزشی ندارد. به همین دلیل مرد در صورتی بری الذمه می شود که آن را به نرخ روز پرداخت کند. جهت محاسبه مهریه به نرخ روز ۱۴۰۲ نیز مبلغ درج شده در عقدنامه را ضرب در عدد شاخص سال قبل می کنند و نتیجه را بر عدد شاخص سال وقوع عقد تقسیم می کنند.