چه کودهایی تاثیر به سزایی در افزایش باردهی نهال میوه هلو و شلیل دارد؟

نیاز درختان میوه به کودهای تقویتی و سازگار موضوعی است برای هیچ کس قابل انکار نیست و هرساله باغداران با توجه به نیاز درختان هلو و شلیل خود در موعد مناسب باید این عملیات را انجام دهند تا در فصل برداشت محصول ازنتایج آن شگفت زده شوند.

علی رغم تصور برخی باغداران، تقویت درختان هلو و شلیل با کودهای سازگار تنها به دلیل افزایش باردهی آنها و بازارپسندتر شدن میوه‌ها صورت نمی‌گیرد، بلکه با کوددهی می‌توانیم به افزایش مصونیت و مقاومت نهال هلو و شلیل نیز در برابر آفات و بیماری‌های رایج در باغات کمک شایانی نماییم، همچنین با بهره گیری از این روش به افزایش سن حیات درختان میوه نیز کمک خواهد شد.

مناسب‌ترین شیوه کوددهی به نهال هلو و شلیل
باغداران زیادی هر ساله باغات خود را کوددهی می‌کنند اما هدف ما فقط کوددهی سالیانه نیست بلکه هدف کوددهی موثر و مفیدی است که میسر نخواهد شد مگر با تدوین برنامه‌ای جامع و چند ساله که به صورت مستمر اجرایی گردد، در چنین شرایطی می‌توانیم انتظار داشته باشیم که به هدفمان که همان افزایش باردهی نهال میوه هلو و شلیل است نزدیک شویم، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

کوددهی به درختان میوه‌ای همچون درخت هلو و شلیل باید پس از آنالیز حرفه‌ای و سنجش کلی خاک صورت گیرد و پس از مشخص شدن کمبودهای مواد آلی و معدنی در خاک و اندازه گیری ph و شوری خاک، به مرور زمان در فصول مختلف شروع به افزودن مکرر و پیوسته مواد آلی و معدنی به خاک کنیم.

با توجه به پیشرفت علم امروزه عملیات کوددهی بسیار حرفه‌ای و اصولی انجام می‌شود و تنها از طریق روش های دستی و سنتی همچون حفر چالکود امکان پذیر نخواهد بود بلکه با روش‌های نوین زیر می‌توان اقدام به کوددهی به نهال میوه هلو و شلیل نمود:

● کوددهی طبیعی با حفر چالکود

● کوددهی با روش آبیاری

● کوددهی با محلول پاشی

● کوددهی از طریق پاشیدن بر روی خاک

تمامی روش‌های گفته شده در بالا موثر و مفید خواهند بود به شرطی که متناسب و سازگار با نوع نژاد گونه انتخاب شوند که مشاوران و کارشناسان واقع در نهالستان پالیز نهال می‌توانند در این زمینه کمک بسیاری به شما کنند.

کود مناسب برای نهال هلو
در قسمت از مقاله قصد داریم تا برنامه غذایی کاملی برای تقویت و افزایش باردهی نهال هلو معرفی کنیم تا شما باغدار عزیز درختانی سالم، مثمر با عمر اقتصادی بالا داشته باشید.

استفاده از کودهای آلی همچون کود مرغی، کود اوره و چالکود در کنار کودهای شیمیایی دیگری مانند کود شوک X10 در فصل زمستان و فصل بهار می‌تواند همچون بمب انرژی برای تقویت این ارقام نهال میوه عمل کند و اگر بخواهیم این دو نوع کود را مقایسه کنیم می‌توان گفت که کودهای آلی اگر چه مقرون به صرفه نیستند اما آسیبی به محیط زیست نخواهند زد اما کودهای شیمیایی در دراز مدت سبب فرسایش خاک خواهند شد اما سرعت عمل بیشتری در مقایسه با کودهای آلی دارند.

کود مناسب برای نهال شلیل
استفاده از کودهای تقویتی برای نهال شلیل باید به گونه‌ای باشد که در کوتاه ترین زمان ممکن، باردهی نهال را چند برابر کند و از آن جایی که رشد محصول در سال جدید بر روی همان شاخه‌های قدیمی صورت می‌گیرد باید سبب استحکام و تقویت شاخه‌ها نیز باشد.

تجربه نشان داده است که استفاده از کود اسید هیومیک با سه روش رایج برای تقویت نهال شلیل بسیار موثر واقع شده است و از آن جایی که در اثر استفاده بیش از حد سموم و آفت کش‌ها در اکثر مناطق خاک‌ از لحاظ فعالیت بیولوژیکی بسیار فقیر و تهی می‌شود، مطلوب است تا با افزودن کودهایی همچون هیومیک اسید به خاک جانی دوباره ببخشیم؛ جالب است بدانید که با این کار نه تنها قدرت رشد گونه را افزایش می‌دهیم بلکه تعادلی در میزان شوری و ph خاک ایجاد می‌کنیم و علاوه بر آن می‌توان سبب افزایش قدرت جذب گونه و بالا بردن سرعت عملکرد در آزاد سازی عناصر در خاک شد.

در هنگام کوددهی به نهال میوه هلو و شلیل چه نکاتی را رعایت کنیم؟
یکی از سوالات بسیار رایجی که اغلب باغداران در هنگام مراجعه به مراکز فروش و خرید نهال هلو و شلیل از کارشناسان می‌پرسند آن است که پس از انتخاب کود سازگار برای تقویت بیشتر نهال هلو و شلیل، چه نکاتی را رعایت کنیم تا عملیات موثرتری داشته باشیم؟

با دانستن نکات زیر می توانید مقرون به صرفه‌تر و موثرتر عمل کنید، بدون هیچ گونه اتلاف وقت و هزینه:

۱. نوع کود مناسب برای نهال میوه را با توجه به سن حیات نهال و نوع نژاد گونه انتخاب کنید.

۲. کودهای طبیعی و ارگانیک را با روش حفر چالکود و کودهای شیمیایی را با روش‌های نوینی همچون محلول پاشی به خاک بیافزایید.

۳. قبل از عملیات کوددهی حتما شرایط اقلیمی منطقه و بافت خاک را در نظر بگیرید و با توجه به نوسانات دمایی و شرایط جوی شروع به کوددهی کنید؛ چرا که وزش بادهای شدید و بارش باران می‌تواند سبب بی اثر شدن کود شود.

۴. قبل از اقدام به کوددهی حتما نیازها و کمبودهای خاک و نهال را از طریق آزمایش‌های گیاه شناسی شناسایی کنید و در نهایت با در نظر گرفتن میزان ph خاک و سنجش شوری خاک و همچنین بافت آن بهترین و سازگارترین نوع کود و موثرترین روش کوددهی را انتخاب کنید.

۵. اندازه کوددهی نیز بسیار اهمیت دارد و در این زمینه می‌توانید با کارشناسانی مجرب مشورت کنید و با توجه به نیاز نهال و ظرفیت خاک به اندازه مناسب نه کم و نه زیاد با حد متناسب خاک را کوددهی کنید؛ در غیر این صورت ممکن است خاک به اندازه‌ای تقویت نشود و یا این که در اثر کوددهی زیاد ریشه نهال دچار سوختگی و در نهایت خشک شدگی شود.

نتیجه گیری
با توجه به نکات گفته شده در بالا استفاده همزمان از کودهای آلی و ارگانیک و کودهای شیمیایی می‌تواند تاثیر به سزایی در افزایش رشد و باروری درختان میوه هلو و شلیل داشته باشد و به کار گرفتن هیچ یک با تنهایی موثر نخواهد بود؛ همچنین شما باغداران عزیز می‌توانید پس از استعلام قیمت نهال هلو و شلیل، با استفاده از مشاوره رایگان کارشناسان پالیز نهال در رابطه با زمان صحیح کوددهی به درختان هلو و شلیل اطلاعاتی کسب کنید تا موثرتر عمل کنید و ریسک شکست در این عملیات را تا حد بسیار زیادی کاهش دهید.

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008