گرمازدگی چیست و عوامل به وجود آورنده آن کدامند؟

در فصل تابستان با گرم تر شدن هوا روزانه افراد بیشتری دچار گرمازدگی می شوند . گرمازدگی چیست ؟ چگونه به وجود می آید ؟ گرمازدگی چه عواملی دارد ؟ علائم و نشانه های گرمازدگی چیست ؟ روش های درمان گرمازدگی کدامند ؟ آیا درمان گرمازدگی روش خانگی دارد ؟ چگونه از گرمازدگی پیشگیری کنیم ؟ گرمازدگی چند روز طول میکشد تا درمان شود ؟ برای دستیابی به پاسخ این سوال ها و کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید . اگر دچار گرمازدگی شدید و شرایط مراجعه به مراکز درمانی را ندارید می توانید از خدمات بهداشتی درمانی در منزل تهران استفاده کنید زیرا در صورت عدم دریافت درمان سریع ، گرمازدگی می تواند منجر به بروز مشکلات جدی مانند سکته قلبی شود . کلیک کنید : ورود به سایت موسسه ارائه دهنده بهترین خدمات پزشکی درمنزل

چنانچه در شرق تهران ساکن هستید و پزشک معالج ، سرم تراپی را برای بیمار شما تجویز کرد می توانید از خدمات تزریق سرم در منزل شرق تهران استفاده کنید . موسسه کیان با اعزام نیروی با تجربه و حرفه ای به صورت 24 ساعته و در مدت زمان کمتر از یک ساعت ، بهترین خدمات درمانی در منزل تهران را به شما ارائه می دهد چون شما لایق بهترین ها هستید .

گرمازدگی چیست ؟

گرمازدگی به وضعیتی گفته می‌ شود که در آن دمای بدن با قرار گرفتن در معرض گرما و آفتاب طولانی مدت ، به شدت افزایش می ‌یابد و نمی‌ توانند این عمل را با تعریق و تنفس تنظیم کنند و حرارت را به خوبی از بدن دفع کند . به عبارت دیگر، گرمازدگی وضعیتی است که در آن بدن قادر به تنظیم دمای خود نیست و این وضعیت می ‌تواند منجر به آسیب به اعضای بدن مانند مغز، کلیه‌ ها و قلب و سایر اعضای حیاتی شود ، بنابراین در مواقعی که دمای بدن خیلی بالا برود گرمازدگی می تواند تهدید جدی برای زندگی فرد شود .

 عوامل ایجاد گرما زدگی چیست ؟

علل اصلی گرمازدگی شامل افزایش دمای هوا ، تمرین شدید در هوای گرم  ، مصرف الکل ، پوشیدن لباس های سنگین یا تنگ ، مصرف کم مایعات ، داشتن مشکلات پزشکی مانند بیماری های قلبی عروقی ، ریوی ، کلیه ، تیروئید ، کبد و کم خونی هستند .لازم به ذکر است که کودکان و نوزادان ، سالمندان و همچنین افرادی که بیماریهایی مانند دیابت یا بیماری هایی که روی تعریق بدن تاثیر می گذارند را دارند ، در معرض خطر بیشتری از گرمازدگی قرار می گیرند .

توجه : گرمازدگی در آقایان خطرناک تر از خانم ها است و نیاز به درمان سریع دارد .

 

گرمازدگی چه علائم و نشانه هایی دارد ؟

گرمازدگی وضعیتی است که باعث افت فشار خون ، تعریق بیش ار حد ، سردرد ، خستگی ، کم شدن اشتها ، تپش قلب ، نبض ضعیف و سریع ، تشنج ، تهوع و استفراغ ، ضعف و سرگیجه ، عصبانیت  و کمبود آب در بدن است. همچنین ممکن است شخص دچار درد عضلانی ، گرفتگی عضلات بر اثر گرما ( گرما گرفتگی ) و نشانه ‌های گوارشی مانند اسهال باشد . همچنین گرمازدگی در موارد شدیدتر باعث تب ، تنگی نفس یا حتی از دست دادن هوشیاری می شود .

هر فردی باید بداند که دمای طبیعی بدن انسان در محدوده 36 تا 38 درجه سانتی گراد است ؛ بنابراین هر چه دمای بدن از این رقم بالاتر برود ، شدت گرما زدگی بیشتر می شود .

روش های درمان گرمازدگی چیست ؟

درمان گرمازدگی بستگی به شدت و نوع علائم دارد . در صورتی که علائم سبک و خفیف باشند ، می ‌توانید خودتان برای درمان اقدام کنید . اما با شدید بودن علائم ، بهتر است به پزشک مراجعه کنید . در هر صورت ، رعایت تدابیر زیر می‌ تواند بهبود علائم گرمازدگی را به همراه داشته باشد:

استراحت در سایه یا در محیط خنک ، مصرف مایعات بیشتر به ویژه آب ،    انتخاب لباس های سبک و مناسب برای هوای گرم ، شیرینی خوردن ، استفاده از سرد کردنی‌ ها مانند دوش سرد ، سرداب و… ، اجتناب از فعالیت های خارج از خانه در ساعاتی که هوا بسیار گرم است .

چگونه از گرمازدگی پیشگیری کنیم ؟

برای پیشگیری از گرمازدگی ، بهتر است در زمان هایی که دمای هوا بسیار بالا است ، از بیرون رفتن در ساعات بسیار گرم خودداری کرده و هنگامی که نیاز به بیرون رفتن دارید ، از محافظت از خود در برابر آفتاب ، مانند استفاده از کلاه و عینک آفتابی ، لباس های سبک و مصرف مایعات کافی ، اطمینان حاصل کنید.

در صورت وخیم شدن علائم در طی یک ساعت به پزشک مراجعه کنید . اگر با کسی هستید که علائم گرمازدگی دارد ، در صورت گیجی و آشفتگی یا حتی از دست دادن هوشیاری باید فورا به پزشک مراجعه کنید.