بهترین دعاها کدامند؟

بهترین دعا,بهترین ذکر,بهترین دعاها

بهترین دعاها و ذکرها

برخی از ما به شکل های مختلف دعا می‌کنیم، سخن گفتن با خدا آزاد است، ولی ائمه چگونه سخن گفتن را به ما آموزش داده‌اند تا بهتر به حاجت و مقصود خود برسیم. در این مقاله قصد داریم که شما را با بهترین دعاهایی که از ائمه اطهار (ع) نقل شده است را آشنا کنیم.

ذکر صلوات بهترین دعا:
شخصی نزد امام صادق(ع) مشرف شد و از ايشان سؤال كرد یابن رسول الله! با آنكه اذكار و دعاها در هنگام حج، زياد است من توانستم فقط طواف كنم و صلوات بفرستم. امام پاسخ دادند تو ذكری را گفتی كه هيچ ذكری و دعايی به ارزش آن نيست.
امام رضا(ع) فرمودند؛ «صلوات بر محمد و آل او، معادل با پاداش و ثواب تسبيح و تكبير گفتن است.»

بهترین دعاها از پیامبر اکرم (ص):
خداوند متعال به پیامبر گرامی اش حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم این گونه تعلیم و آموزش می دهد که بگو:

رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَأَنْتَ خَیرُ الرّاحِمینَ؛
خداوندا! بیامرز، و رحم کن، تو بهترین رحم کنندگانی.

گرچه در این آیه نفرمود چه کسی را بیامرز و به چه کسی رحم کن، اما به کمک آیات و ادلّه دیگر درمی یابیم که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم برای خود و برای همه مسلمانان از حق تعالی آمرزش و رحمت طلب می کند. و چون پیامبر اکرم (ص) الگوی همگان است، ما هم به آن جناب اقتدا می کنیم و می گوییم: «رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ أَنْتَ خَیرُ الرّاحِمینَ.»

بهترین دعا در حق دیگران:
روایت است که حضرت علی(ع) برای کسانی که می‌خواستند عاقبت به خیر شوند دعا می‌فرمودند که خدا تو را در در دین ثابت قدم نگاه دارد؛ ثبات قدم در تقوا و حمایت از دین و پیشوایان دینی نخستین عامل عاقبت بخیری است.

بهترین دعا,بهترین ذکر,بهترین دعاها

بهترین دعا

بهترین دعا از امام صادق (ع):
حضرت امام صادق(ع) به یکی از یارانشان به نام “عبدالله‌بن‌سنان” فرموده‌اند: در زمان غیبت، که دسترسی به امام نداری، گاهی در ذهنت راجع به امام شبهه پراکنده می‌کنند.

امام می‌فرمایند که “من یک دعایی یادتان می‌دهم که اگر این دعا را بخوانید، این شبهه‌ها در شما اثر نمی‌کند” این دعا دعای غریق است. یعنی کسی که این دعا را بخواند مانند کسی می‌ماند که به‌ اصطلاح در آب افتاده و دارد غرق می‌شود و می‌خواهد کسی دستش را بگیرد.

امام صادق فرمودند:
دعا دو جمله است، جمله اوّل؛ نام‌های مقدس الهی است، «یَا اللَّهُ یَا رَحْمَانُ یَا رَحِیمُ»، جمله دوم؛ «ثَبِّتْ‌ قَلْبِی‌ عَلَی‌ دِینِکَ»، خدا دستم را بگیر، دلم را بر دینت پابرجا بدار که این شبهه‌ها بر من اثر نکند.

عبدالله‌بن‌سنان می‌گوید:
آقا این‌ جملات را فرمودند بعد من بلا‌فاصله گفتم:
«یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْاَبْصَارِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَی دِینِکَ» و در دعای آقا تصرف کردم.

امام صادق فرمودند:

بگو «یَا اللَّهُ یَا رَحْمَانُ یَا رَحِیمُ یَا مُقَلِّبَ‌ الْقُلُوبِ‌ ثَبِّتْ‌ قَلْبِی‌ عَلَی‌ دِینِکَ»، دعایی که آقا گفتند این بود. من «وَ الْاَبْصَارِ» را اضافه کردم. گفتم: «یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْاَبْصَارِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَی دِینِکَ»

حضرت به من رو کردند و فرمودند:
“درست است که خدا “مُقَلِّبُ الْقُلُوبِ وَ الْاَبْصَارِ” است، اما این جملاتی ‌را که من می‌گویم، بگو و از خودت عبارت اضافه نکن و این “ابصار” را دیگر در آن نگذار.

این روایت، از نظر اعتقاداتتان خیلی مؤثر است.

برای اینکه در زمان غیبت امام زمان(عج)، یک سری شبهات در شما اثر نکند، دستور این است.

پس هر روز بگویید:
«یَا اللَّهُ یَا رَحْمَانُ یَا رَحِیمُ یَا مُقَلِّبَ‌ الْقُلُوبِ‌ ثَبِّتْ‌ قَلْبِی‌ عَلَی‌ دِینِکَ»،
لذا این‌را هر روز بخوانید تا دلتان به امام زمان(صلوات‌الله‌علیه) قرص شود.  (ابن بابویه، محمّد بن علی، «کمال الدّین و تمام النّعمه»، تهران، اسلامیه، ج 2، ص: 352.)

 

منبع: بیتوته