آیا می‌توان طلاق بدون دلیل موجه داشت؟‬

اتفاقات پچیده‌ای بین یک زن و مرد می‌افتد که آنها تصمیم به طلاق می‌گیرند. خیلی وقت‌ها برای خود زن و مرد که در آن موقعیت هستند، شرایط سخت و غیر قابل تحمل است. اما از نظر دیگران و یا دادگاه دلایل زن و مرد برای طلاق کافی نیستند. البته بین زن و مرد در این باره تفاوت‌هایی وجود دارد. به دلیل این که مرد حق طلاق دارد و بدون این که دلیل موجهی داشته باشد می‌تواند برای طلاق اقدام کند. یعنی می‌تواند بدون هیچ علتی به دادگاه مراجعه کند و همسرش را طلاق دهد. اما شرایط برای زن متفاوت است.

وقتی زن برای طلاق اقدام می‌کند، باید همراه خود دلایل محکمه پسندی را به دادگاه ببرد. درخواست زن برای طلاق با وکیل به او کمک می‌کند که برای یافتن این دلایل یک راهنمای قانونی داشته باشد.

 

درخواست مرد برای طلاق بدون دلیل موجه

مرد حق طلاق دارد و اختیار آن با مرد است. یعنی حتی اگر زن رضایت برای طلاق نداشته باشد، دادگاه حکم طلاق را صادر خواهد کرد. ولی حقوق مادی که به زن تعلق می‌گیرد، در این میان اهمیت دارد. مرد بدون این که تکلیف مهریه و اجرت المثل و تنصیف اموال را مشخص کند، نمی‌تواند زن را طلاق دهد. اگر توانایی پرداخت حقوق مادی زن را نداشته باشد، نمی‌تواند او را طلاق دهد. مگر این که زن با بذل مهریه و دیگر حق و حقوق خود رضایت بدهد.

رضایت نداشت در زمان درخواست طلاق از طرف مرد می‌تواند مراحل را طولانی‌تر کند. درخواست حقوق مادی زن هم منجر به طولانی شدن این مراحل خواهد شد. در صورتی که زن یا مرد به مبالغ تعیین شده دادگاه شکایت داشته باشند، موضوع به هیئت کارشناسان ارجاع می‌شود.

می‌توان گفت درست است که حق طلاق به مرد داده شده و مسیر طلاق را برای او هموار شده است. اما پرداختن حقوق مادی زن مانعی است که طی این مسیر را برای او دشوار می‌کند.

 

درخواست زن برای طلاق بدون دلیل موجه

زن نمی‌تواند بدون داشتن دلیل موجه به دادگاه مراجعه کند و برای طلاق پیش قدم شود. او باید بتواند در صورت نارضایتی مرد برای طلاق عسر و حرج خود را در دادگاه به اثبات برساند. عسر و حرج زن مصادیق گوناگونی دارد. درخواست زن برای طلاق با وکیل می‌تواند در ثابت کردن این موضوع در دادگاه کمک کننده باشد.

اگر زن حق طلاق یا وکالت طلاق را گرفته باشد، می‌تواند به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند. درخواست طلاقی که زن در این دفتر ثبت می‌کند برای دادگاه ارسال خواهد شد. برای پیدا کردن دلیل عسر و حرج می‌تواند شرایط دوازده گانه قانونی را مطالعه کند. این شرایط در عقدنامه نیز ذکر شده‌اند. عسر و حرج به این معنا است که مرد وضعیت زندگی زن را برایش غیر قابل تحمل کرده باشد.

از جمله این شرایط می‌تواند به عدم تمکین مرد اشاره کرد. اگر مرد با زن به مدت غیر متعارف رابطه جنسی برقرار نکرده باشد، یکی از این شرایط محسوب می‌شود. داشتن اعتیاد، بیماری‌های بدون درمان و بیماری‌های مقاربتی از دیگر این دلایل هستند. ازدواج دوباره مرد بدون اجازه زن و بچه دار نشدن هم از دلایل موجه برای دادگاه هستند. هر دلیلی که زن با آن بتواند سختی خود را در زندگی زناشویی اثبات کند. تنها در این صورت که دادگاه با آن رأی طلاق را صادر می‌کند. در موارد بسیاری تنها با وجود درخواست زن برای طلاق با وکیل این کار ممکن می‌شود.

 

زن در چه صورت می‌تواند بدون دلیل موجه طلاق بگیرد؟

زن تنها با اثبات یکی از شروط دوازده گانه موفق به طلاق می‌شود. اما یک شرط دیگر هم وجود دارد که ممکن است دادگاه با آن طلاق زن را بدهد. آن هم داشتن کراهت شدید زن از مرد است. یعنی زن بتواند در دادگاه ثابت کند که از مرد کراهت خیلی شدیدی دارد. به حدی که حاضر است با بذل مهریه طلاقش را بگیرد. این کراهت به اندازه‌ای باشد که زن به هیچ وجه حاضر به برقراری رابطه جنسی با مرد نباشد. در این صورت، ممکن است قاضی تشخیص دهد که می‌تواند حکم طلاق را صادر کند. تصمیم در این باره به نظر قاضی دادگاه وابسته است. به همین دلیل هم زن با هر کراهت و بخشیدن مهریه نمی‌تواند برای طلاق اقدام کند. اثبات این مسئله در دادگاه به سادگی اتفاق نمی‌افتد.