معرفی بهترین جاهای دیدنی فومن

اگر اهل شمال‌گردی باشید، حتما تاکنون زیاد نام شهر فومن را شنیده‌اید و می‌دانید در کجا قرار دارد. شهرستان فومن در نزدیکی شهرستان‌های ماسال، صومعه سرا، اردبیل و زنجان قرار دارد. واژه فوم در نام این شهر به معنای سیر است؛ البته برخی نیز می‌گویند که نام فومن از ریشه بهمن می‌آید. این شهر از زمان‌های بسیار دور در کشت سیر بسیار معروف و موفق بوده و هست. برای ایران‌گردی می‌توان از جنوب تا شمال آن را بدون خستگی سفر کرد. از سازه‌های آبی و

جاهای دیدنی شوشتر

گرفته تا جاذبه‌های گیلان همه‌وهمه زیبا و شگفت‌انگیز است.

از آنجایی که اکثر

جاهای دیدنی گیلان

در شهر زیبای فومن واقع شده‌اند، تصمیم به آن گرفته‌ایم تا در این مطلب زیبایی‌ها و جاهای دیدنی فومن را به‌شما معرفی کنیم.


مکان‌های دیدنی شهر فومن

اگر قصد سفر به شهر زیبای فومن را دارید، از این مکان‌‌ها حتما دیدن کنید:


قلعه رودخان

قلعه رودخان در فاصله 20کیلومتری فومن واقع شده است و برای رسیدن به این قلعه زیبا باید به ارتفاعات جنگل رودخان بروید. قلعه رودخان در بین درختان سربه‌فلک کشیده جنگل رودخان قرار دارد و قدمت آن به دوران ساسانیان بازمی‌گردد. این قلعه را به عنوان قلعه‌ی هزارپا هم می‌شناسند؛ زیرا برای رفتن به این قلعه باید هزار پله را طی کنید.

قورخانه و دو ارگ، بخش‌های مهم قلعه رودخان هستند. از دیگر قسمت‌های قلعه می‌توان آب‌انبار، زندان، سردخانه، حمام، آبریزگاه، حوض، برج دیده‌بانی، واحدهای مسکونی، اتاق‌های دیده‌بانی، برج و بارو را نام برد. قلعه تاریخی فومن دارای سیستم دفاعی بی‌نظیری بوده و در زمان فعالیتش، هیچ دشمنی نتوانسته آن را محاصره و فتح کند.


روستای فوشه

این روستا در نزدیکی قلعه رودخان قرار گرفته و یکی از زیباترین روستاهای فومن است. وجود جنگل‌های چشم‌نواز و باغ‌های چای باعث زیبایی این روستا شده است. روستای فوشه دارای مکان‌های توریستی زیادی است از جمله غار خون فوشه، آبشار ملا حسن و رودخانه‌های خروشان.


ماسوله

ماسوله از توریستی‌ترین و زیباترین روستاهای ایران به‌شمار می‌رود که از بهترین جاهای دیدنی فومن است و معماری خاصی دارد. معماری بی‌نظیر خانه‌های این روستا به‌شکل پلکانی بوده و در واقع پشت‌ بام هر خانه، حیاط خانه بالایی است. مدل متفاوت این روستا بسیار معروف است و شهرت جهانی دارد. این روستا هرساله پذیرای گردشگران زیادی حتی از کشورهای خارجی است. از سوغاتی‌های خاص این شهر باید عروسک‌های بافتنی، جوراب‌های پشمی، گیوه، گلیم و… را نام برد.

قلعه رودخان


منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاه مزگی

این منطقه معتدل، حال و هوایتان را به‌کلی عوض می‌کند. انواع و اقسام پوشش گیاهی و بومی به‌طور فراوان در این ناحیه یافت می‌شود و کمتر جایی مانند آن در ایران وجود دارد. وجود جنگل‌های هیرکانی و مراتع ییلاقی در این منطقه باعث شده تا آب‌وهوای منطقه بسیار خنک باشد و از زیبایی آن دل نکنید. این منطقه رودهای متنوع، مزارع چای، درختان انبوه و گیاهان مختلف زیادی دارد و آن را به بهشت تبدیل کرده است. این منطقه از زیباترین

جاهای دیدنی گیلان

محسوب می‌شود.

به‌علاوه ده‌ها گونه جانوری نیز در این منطقه زندگی می‌کنند؛ مانند شغال، خرس قهوه‌ای، گربه جنگلی، پلنگ، سیاه‌گوش و گراز و پرندگانی مانند قرقاول.


آبشار لارچشمه

این آبشار در مسیرجاده‌ی فومن به ماسوله قرار گرفته است. دو راه برای رسیدن به آن وجود دارد؛ راه اول این است که از مسیر فومن به این آبشار بروید و راه دوم این است که وقتی برای دیدن ماسال و ماسوله به این مناطق رفتید، می‌توانید به آبشار لار چشمه هم بروید. این آبشار محیط بکر و زیبایی دارد و برای طبیعت‌‌گردی و عکاسی بی‌نظیر است. همچنین رستوران‌ها و استراحتگاه‌های محلی زیادی در نزدیکی آبشار قرار دارد. جاهای دیدنی گیلان فراوان بوده و آبشار لارچشمه فومن یکی از آن‌هاست.


ییلاق زودل سر

یکی از بهترین روستاها برای اقامت تابستانی محسوب می‌شود. ییلاق زودل سر در جنگلی انبوه و سرسبز واقع شده است و یکی زیباترین ییلاقات شهر فومن بوده که آرامش خاصی را دارد. مسافران و گردشگران برای سفر به شهر فومن می‌توانند اقامتگاه خود را در ییلاق زودل سر انتخاب کنند. این جنگل بسیار دلرباست و می‌توانید خاطرات خوشی را در آن رقم بزنید.

ماسوله


پارک فومن

این پارک به دلیل داشتن انواع مجسمه‌ها از جمله مجسمه‌های چهار دختران، بسیار معروف و محبوب است. این مجسمه‌های نماد سعی و تلاش زنان و دختران در شهر فومن است که مشغول به کشاورزی هستند. علاوه بر آن، مجسمه‌هایی از کودکان نیز در این پارک وجود دارد که نماد شادی آن‌ها و بازی‌های محلی این شهر است. در پارک فومن وسایل بازی نیز برای تفریح و لذت شما و کودکان قرار دارد.


آبشار دودوزن

این آبشار از معروف‌ترین جاهای دیدنی فومن و شفت است و ارتفاعی بیش از ۵۰ متر دارد. در یک جنگل سرسبز و بزرگ قرار دارد و طبیعت اطراف آن فوق‌العاده زیبا و خیره‌کننده است. به‌علت طبیعت بی‌نظیر و آب‌وهوای تمیز، جمعیت زیادی هر ساله به این مکان می‌آیند و از آب‌بازی لذت می‌برند. آبشار دودوزن انتخاب مناسبی برای سفر به شمال در تابستان است.

آبشار دودوزن


جاده سراوان-فومن

طبیعت جاده سراوان- فومن بسیار شگفت‌انگیز و منحصربه‌فرد است. اطراف این جاده را درختان بلند احاطه کرده‌اند و از این رو، یک جاده رویایی و سرسبز محسوب می‌شود و محل مناسبی برای عکاسی است. جالب است بدانید که در ساعات اولیه صبح، جاده پر از مه شده و فضایی بسیار خاص و خیره‌کننده را به‌وجود می‌آورد. محل دقیق جاده سراوان به فومن، نرسیده به جاده رشت، سمت چپ جاده است.

جاده‌ای پرپیچ و خم با درختانی سر به فلک کشیده با زیبایی بی‌پایان که برای رانندگی و عکاسی بسیار جذاب و لذت‌بخش است.

هرچه از جاهای دیدنی شوشتر و فومن بگوییم کم گفته‌ایم. فومن را می‌توان یکی از اولین شهرستان‌های استان گیلان دانست که زیبایی‌های بی‌نظیری در خود دارد. همچنین از آب‌و‌هوایی مرطوب برخوردار است؛ به طوری که زمستان‌هایی سرد تابستان‌هایی گرم و شرجی دارد. با این ‌وجود، طبیعت دلربا و جاهای دیدنی فومن باعث شده تا این شهر هر ساله مقصدی برای سفر بسیاری از مسافران و گردشگران، به‌خصوص در ایام تعطیلات و عید باشد.