آیا زردچوبه برای عفونت رحم خوبه یا بده؟

زردچوبه برای عفونت رحم یکی از گیاهانی است که بسیار مورد مطالعه علمی قرار گرفته است. زردچوبه از دیرباز به‌عنوان یک درمان طبیعی فوق‌العاده برای انواع بیماری‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. به همین دلیل تبدیل به یک مکمل غذایی فوق‌العاده محبوب شده است که بارها مورد آزمایش علمی قرار گرفته است. پس جای تعجب نیست که بدانیم چرا هزاران سال است اجدادمان همواره از این داروی گیاهی به‌عنوان درمان طبیعی استفاده می‌کرده‌اند.

زردچوبه برای عفونت رحم

اما آیا واقعاً زردچوبه برای عفونت رحم خوبه یا بده؟ آیا می‌توانیم از زردچوبه برای درمان بیماری‌های زنانه استفاده کنیم؟ اگر اینطور هست چطور می‌توانیم از آن استفاده کنیم؟

زردچوبه برای عفونت‌های قارچی

طبق تحقیقات پریهان، شواهد نشان می‌دهند که زردچوبه می‌تواند به روش‌های مختلفی موجب بهبود سلامتی شود. از سطوح کلسترول و کاهش وزن گرفته تا کاهش فشار خون، کورکومین خودش را به‌عنوان یک داروی قابل اعتماد در دنیای کنونی ثابت کرده است.

مطالعات اخیر نشان می‌دهند که زردچوبه ممکن است به درمان رشد بیش از حد عفونت کاندیدا و انواع دیگر عفونت‌های قارچی و عفونت‌های مخمری کمک کند. یک مطالعه نیز نشان داد که کورکومین دارای فعالیت ضد قارچی در برابر بیش از 14 نوع کاندیدای متفاوت است.

اگر تا اینجای مقاله با ما همراه بودید، احتمالاً خیلی از شماها می‌دانید که کاندیدا چیست و چه مشکلاتی را ایجاد می‌کند؟ اگر هم نمی‌دانید در ادامه توضیح می‌دهیم:

کاندیدا چیست؟

کاندیدا نوعی عفونت قارچی است که ناشی از مخمرهایی است که به کاندیدای ناحیه تناسلی متعلق هستند. کاندیداها معمولاً در بدن انسان مانند روده، گلو، دهان و واژن زنده می‌مانند. این عفونت می‌تواند روی پوست نیز ظاهر شود. اگر این مخمر غیر قابل کنترل شود، می‌تواند بر جریان خون تاثیر بگذارد و بر سلامت مغز و اندام‌های مهم بدن مانند کلیه و قلب تاثیر بگذارد.

عوامل مختلفی وجود دارند که موجب رشد بیش از حد کاندیدا می‌شوند که بهتر است از آنها آگاه باشید:

  • مصرف مکرر آنتی‌بیوتیک‌ها
  • رژیم پر از قند و کربوهیدارت‌ها
  • دیابت
  • مصرف زیاد الکل
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • مصرف قرص‌های ضدبارداری
  • استرس و اضطراب زیاد

اگر کاندیدا شروع به رشد بیش از حد کند، ممکن است با انواع علائم از جمله خستگی، درد مفصلی، عفونت دستگاه ادراری، مشکلات گوارشی، عفونت‌های سینوسی و قارچ‌های پوستی و ناخن پا مواجه شوید. کاندیداهای طولانی مدت در روده ممکن است منجر به سندرم خستگی مزمن شوند.

چرا کورکومین زردچوبه؟

بسیاری از متخصصان پزشکی به‌دنبال راه‌های درمانی موثر برای مداخله طبیعی با اینگونه مشکلات هستند. می‌دانیم که کورکومین دارای خواص قدرتمند آنتی‌اُکسیدانی و ضد التهابی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. با این وجود، به خاطر خواص ضدباکتریایی، ضد قارچی و ضد ویروسی که دارد بسیار مشهور است. از این‌رو، همین دلیل خوبی است که از زردچوبه برای عفونت رحم استفاده شود.

زردچوبه برای عفونت‌های مخمری

عفونت‌های قارچی مهاجم (IFI) یکی از علت‌های ابتلا به سرطان محسوب می‌شوند. این عفونت‌ها علت قبل توجهی از میزان مرگ‌ومیر در میان بیماران را تشکیل می‌دهند. محققان دریافته‌اند که کورکومین روشی برای درمان ضد عفونتی و کنترل عفونت‌های قارچی در میان بیماران سرطانی است.

نحوه استفاده از زردچوبه

اگر می‌خواهید از زردچوبه برای عفونت رحم استفاده کنید، بهترین روش استفاده از آن برای کاندیدا، مکمل رژیمی کپسول شده است. دو دلیل برای این کار وجود دارد: مقدار کورکومین آن زیاد است و جذب آن بیشتر است. اگرفقط از پودر زردچوبه برای عفونت رحم استفاده کنید، به اندازه کافی کورکومین دریافت نخواهید کرد و تاثیر چندانی بر روی عفونت مخمری‌تان نخواهد داشت. از تزریق زردچوبه به واژن جداً پرهیز کنید. به‌طور متوسط، زردچوبه تنها دارای 3.14 درصد کورکومین است. این بدین معنا است که 100 میلی‌گرم زردچوبه تنها حاوی 3.4 میلی‌گرم کورکومین است و این برای درمان هیچ چیزی کافی نیست. اما مکمل زردچوبه این مقدار را تامین می‌کند.

دومین مشکل جذب کورکومین است. کورکومین بدون کمک بدن به‌سختی جذب می‌شود. با این وجود، اگر به آن عصاره فلفل سیاه اضافه کنید، میزان جذب آن را تا 20 درصد افزایش داده‌اید. اگر مکمل‌تان حاوی AstraGin باشد، 92 درصد کورکومین جذب بدن می‌شود.

عوارض جانبی احتمالی

عوارض جانبی زردچوبه برای عفونت رحم بسیار کم است، به‌ویژه وقتی که با دوز پایین مصرف شود. با این وجود، در موارد زیر واکنش‌های شدید مشاهده شده است:

  • زردچوبه یک رقیق‌کننده طبیعی خون محسوب می‌شود و با داروهای ضد انعقاد خون تداخل پیدا می‌کند.
  • افراد دیابتی باید در مصرف کورکومین احتیاط کنند، چون کورکومین می‌تواند سطح قند خون را پایین‌تر بیاورد.
  • دوز بالای کورکومین ممکن است موجب سردرد، ناراحتی گوارشی یا حالت تهوع شود.

چه کسانی نباید از زردچوبه استفاده کنند؟

افرادی که قصد جراحی دارند نباید زردچوبه مصرف کنند چون زردچوبه باعث رقیق شدن خون می‌شود و ممکن است دچار لختگی خون شوند. زنان باردار و شیرده نیز نباید در رژیم غذایی‌شان از مکمل زردچوبه برای عفونت رحم استفاده کنند.