درمان بدون درد بواسیر

بواسیر که به آن هموروئید نیز گفته می شود ، نوعی بیماری مقعدی عفونتی است که با متورم شدن رگ های داخلی مقعد و قسمت مرکزی ناحیه مخرج ، همراه است و موجب درد ، خارش ، سوزش و مشکلات و ناراحتی هایی در دفع مدفوع می شود. برای حل این مشکل راه های درمانی متفاوتی وجود دارد که ما در این مقاله از راز جراحی سعی داریم شما را با درمان بدون درد بواسیر آشنا کنیم.

درمان بواسیر با لیزر

این درمان به صورت سرپایی و با روش بیهوشی انجام می شود. برای خواب و بی حسی بیمار از داروهای آرام بخش وریدی استفاده می شود. هموروئید به راحتی دیده می شود و به دلیل کوتاه بودن پرتوهای لیزر امکان آسیب دیدگی ماهیچه های کنترل کننده روده وجود ندارد. به همین دلیل بعد از درمان با این روش عوارضی مانند بی اختیاری در دفع مدفوع و یا گاز معده وجود نخواهد داشت و می توان روش لیزری را بهترین روش درمان بدون درد بواسیر در نظر گرفت.

بواسیر

درمان گیاهی

در صورتیکه بواسیر شما در مرحله ابتدایی بیماری قرار داشته باشد ، می توانید از داروهای گیاهی برای درمان بواسیر کمک بگیرید. در صورتی که بیماری پیشرفته شده باشد ، درمان های گیاهی به تنهایی کافی نیست و لازم است همراه با آن برای تسریع روند درمان از راه های درمانی جدی کمک گرفته شود. از درمان های گیاهی می توان به بابونه ، سرکه سیب ، روغن نارگیل ، آلوئه ورا ، روغن زیتون ، روغن بادام و غیره اشاره نمود.

درمان سریع بواسیر در خانه

مهم ترین نکته در درمان بدون درد بواسیر ، داشتن سبک زندگی سالم است.  با داشتن رژیم غذایی سالم و تحرک مناسب می توانید هموروئید خود را به راحتی درمان کنید. ورزش کردن به همراه رعایت رژیم غذایی از بروز بواسیر و بسیاری از بیماری های مقعدی و گوارشی جلوگیری می کند. برخی از درمان های خانگی به شرح زیر می باشد :

فیبر : مصرف فیبر به نرم شدن و تسهیل دفع مدفوع کمک زیادی می کند و مانع ابتلا به یبوست می شود. خوب است بدانید که در صورت ابتلا به یبوست ، بواسیر بزرگتر خواهد شد. مواد غذایی زیر حاوی فیبر است :

سبزیجاتی مثل : گشنیز ، ریحان ، تره و غیره

میوه هایی مثل : گلابی ، موز ، سیب

حبوبات مثل : نخود ، عدس ، لوبیا

خاکشیر و انجیر

ورزش کردن راهی موثر در درمان بواسیر

ورزش هایی مثل شنا ، پیاده روی ، دویدن ، رقص موجب تقویت عضلات ران می شود و برای درمان بیماری بواسیر توصیه می شود.

مایعات و درمان هموروئید

مصرف آب و مایعات زیاد حداقل 8 الی 10 لیوان در روز در درمان و پیشگیری از هموروئید کمک کننده است.

درمان بدون درد بواسیر با روش های خانگی :

مصرف شیر گرم به همراه چند قطره لیمو ترش

نوشیدن روزی دوبار آب تربچه

استفاده از ژل آلوئه ورا برای درمان سوزش و التهاب مقعد

مصرف برگ های کدو قلیایی به همراه یک لیوان شیر

خوردن یک قاشق چای خوری سرکه سیب طبیعی

مصرف سیاه دانه

خوردن انجیر به صورت ناشتا

استفاده از کیسه یخ به منظور از بین بردن التهاب مقعد

استفاده از آب گرم جهت تسکین درد و التهاب بواسیر

درمان های دارویی همورئید

توصیه می شود برای درمان بواسیر ، از مصرف خودسرانه داروها خودداری نمایید و حتما با مشورت پزشک داروهای زیر را تهیه و مصرف نمایید. از جمله داروهایی که برای درمان هموروئید توصیه می شود معمولا به صورت پماد موضعی ، شیاف و قرص هستند.

شیاف و پماد انتی هموروئید

داروی روهمورین

پماد ام جی

داروی هیدروکورتیزون

پماد پراموکسین

پماد لیدوکائین

پماد مشک

پماد نیتروگلسیرین

پماد اپیروئید

نحوه درمان بواسیر با لیزر

برای تجویز درمان لازم است ابتدا توسط پزشک معاینه شوید ، در صورتی که بواسیر پیشرفته نباشد در گام اول درمان های خانگی توصیه شده و یا دارو تجویز می شود اما در صورتی که علائم این بیماری نشان از خطرناک و پیشرفته شدن بیماری داشته باشد ، بهترین راه درمانی لیزر است. درمان هموروئید با استفاده از لیزر به صورت سرپایی بوده و با بی حسی موضعی انجام می شود. این روش بدون درد و خون ریزی است به همین علت بیمار ، ترس عمل جراحی به شیوه سنتی که با درد و خون ریزی زیادی همراه است را ندارد. از مزیت های دیگر درمان بواسیر بدون درد با لیزر می توان به عدم ماندگاری جای زخم ها و عدم نیاز به بستری شدن در بیمارستان اشاره کرد. البته باید توجه داشته باشید که استفاده از لیزر در امر جراحی ، کار ساده ای  نیست و لازم است جراح تخصص و مهارت زیاد و چندین عمل موفقیت آمیز داشته باشد. به همین دلیل توصیه می شود در انتخاب جراح و پزشک متخصص بیماری های مقعدی دقت کافی داشته باشید.

انواع بواسیر :

بواسیر خارجی : این نوع از بواسیر در اطراف دهانه رحم با برآمدگی نرمی همراه است. بواسیر خارجی اغلب بسیار دردناک است.

بواسیر داخلی : این نوع بواسیر زیاد دردناک نیست و تورم رگ ها در نزدیکی دهانه مقعد رخ می دهد.

علائم بیماری بواسیر

خون ریزی بدون درد که در هنگام اجابت مزاج و یا خواب رخ می دهد.

خارش مقعدی بعد از دفع مدفوع و یا هنگام نشستن

درد در ناحیه مقعد هنگام انجام دادن فعالیت های یکباره

نمایان شدن توده یا تورم در نواحی مقعد

لازم به ذکر است که مشاهده خون در مدفوع یا بعد از دفع مدفوع طبیعی نیست و توصیه می شود برای بررسی بیشتر حتما به پزشک مراجعه نمایید. هر چند که خون ریزی بعد از دفع مدفوع در بیشتر مواقع به دلیل بیماری خوش خیمی مانند فیشر یا هموروئید اتفاق می افتد. راز جراحی توصیه می کند هرگز درمان بواسیر خود را به تاخیر نیندازید و حتما برای درمان به پزشک متخصص مراجعه نمایید ؛زیرا در صورتی که این بیماری به خوبی درمان نشود ، می تواند زمینه مناسبی را برای ابتلا به سایر بیماری های مقعدی مانند آبسه ، شقاق و عفونت ایجاد کند. در صورتی که بواسیر شما در مرحله ابتدایی باشد به راحتی می توان با درمان های خانگی و دارویی آن را برطرف نمود.

منبع : راز جراحی