آیا اسباب بازی های کودکان، در آینده بر انتخاب شغل آن ها تاثیر می گذارد؟

تقریبا همه ی ما به یاد داریم که در کودکی بازی کردن با اسباب بازی ها و رفتن به مدرسه همه‎ی زندگی‎مان بود. زمانی که زنگ مدرسه می‎خورد و این نشان دهنده این بود که می‎توانستیم بی حد و اندازه بازی کنیم. هر کدام از دوستان و هم سن و سالانمان با اسباب بازی مخصوصی بازی می‎کردند، یکی با ماشین مسابقه خود بازی می‏کرد و دیگری با عروسک یا جعبه ابزار کودکانه خود. امروزه هم زندگی کودکان به همین شکل ادامه می‎یابد. پدرها و مادر ها با خرید اسباب بازی هایی برای کودکان خود آن ها را خوشحال می‎کنند و سپس کودکان زمان زیادی را با بازی کردن با آن ها می‎گذرانند اما آیا می‎توان گفت که این اسباب بازی هایی که زمان بسیار زیادی در زندگی کودکان قرار دارند می‎توانند بر حرفه و شغل آینده آن ها هم اثر بگذارند یا نه؟!

امروزه بسیاری از متخصصین معتقد‎ اند که اسباب بازی هایی با دسته بندی جنسیتی می‎تواند بر تصمیمات کودکان در انتخاب شغل و حرفه آینده ‌شان تاثیر به سزایی بگذارد به ویژه زمانی که بحث شغل هایی تخصصی و علمی مطرح می‌شود.

 تاثیر اسباب بازی بر آموزش

همه‎ی کودکان به بازی و سرگرمی نیاز دارند. از طریق بازی کردن با اسباب بازی ها ، آنها نیاز خود را برای گشت و گذار، حرکت، ساخت و تولید، ارتباطات و غیره برآورده می کنند. در عین حال بازی کردن با اسباب بازی ها می تواند ایده ها، عقاید و یا ارزش های متفاوتی را در کودکان ایجاد می کنند. این موارد در ساخت و شکل گیری شخصیت و هویت کودکان در مراحل اولیه زندگی‎شان تأثیر می گذارد. معمولاً پسران بیشتر با ماشین، اسباب بازی های سوپر قهرمان ها ، حیوانات و کیت های ساختمانی بازی می کنند، در حالی که دختران بیشتر با عروسک، کاردستی، اسباب بازی، ست های لوازم خانگی و … بازی می‎کنند. اما به خاطر داشته باشید که هرچه محیطی که کودک در آن رشد می‎کند دارای تنوع باشد و اسباب بازی ها و امکانات بازی بیشتری فراهم باشد، کودک در آن محیط فرصت رشد ذهنی و جسمی بیشتری خواهد داشت. همچنین ثابت شده است که هنگام انتخاب اسباب بازی بین جنسیت های متفات، در انتخابات شباهت خیلی بیشتری وجود دارد تا تفاوت!  اما جالب است بدانید که بیشتر اوقات، این والدین هستند که تصمیم می‎گیرند و انتخاب کودکانشان را بر اساس جنسیتشان محدود می‌کنند.

بازی هایی با فعالیت بدنی

مهندس، روانشناس یا راننده کامیون بودن  کودکانتان می تواند از طریق این نوع بازی ها تحت تأثیر قرار گیرد. به عنوان مثال، بازی با فوتبال دستی به کودکان آموزش می‌دهد که با محیط زندگی خود تعامل داشته و به دنیای اطراف خود توجه کنند. آنها با انجام دادن این بازی مجبور می‎شوند از قوه تفکر خود استفاده کنند، تجربه کنند، کار و رفتار خود را اصلاح کنند، یاد بگیرند که از موانع جلوگیری کنند و بسیاری از مهارت های دیگر.

عروسک ها

از عروسک ها برای نشان دادن احساسات، شخصیت های متفات و یا واکنش های مختلف استفاده می شود. این عروسک ها چه سوپر قهرمان باشد و چه باربی، باید بدانید که برای کودکان فرقی نمی‎کند و آن ها با قوه تخیل قوی که دارند داستان های خود را اختراع می‎کنند. این اتفاق باعث می‌شود که کودک مهارت های در ارتباط با خلافیت و احساسات را به خوبی فرا گیرد. به لطف عروسک ها کودکان شروع به یادگیری کار گروهی و رفتارهای اجتماعی می‎کنند.

لگو بازی

جالب است بدانید که کودک شما هنگام بازی با لگوها قادر به طراحی و ساخت آسمان خراش است. و یا یک کودک هنرمند، از کنار هم قرار دادن رنگ های خاص می تواند مهارت ها و استعداد های دیگری مانند نقاشی و طراحی داخلی را فرا گیرد. والدین باید به کودک اجازه دهند که انواع مختلفی از لگو هارا در اختیار داشته باشد تا به لطف این اسباب بازی ها مهارت های مختلف خود را پرورش دهد.

گیاه شناسی

برای بسیاری از کودکان کاشتن گل و تماشای اینکه چگونه رشد می‎کند و همچنین دیدن چیزهایی که با سخت کوشی به نتیجه می رسند، امری غیر قابل جایگزین است که می‎تواند تجربه ای فوق‎العاده ای را برای کودک به ارمغان بیاورد. کودکان یاد می گیرند که گیاهان را آبیاری و از آنها مراقبت کنند، به ساختار و وجود خورشید فکر کنند و خیلی از موارد دیگر. کودکانی که از طبیعت لذت می برند باعث می‎شود مهارتی در کشف و گشت و گذار محیط پیرامون خود پیدا کنند که این امر می تواند موجب شود کودکان به زیست شناسی، روانشناسی و علوم دیگر روی بیاورند.

کتاب ها

بیشتر کودکان کتاب ها و خواندن و نگاه کردن به تصاویر آن هارا دوست دارند. برخی از کودکان حتی از خواندن داستان با صدای بلند برای دیگران هم لذت می برند. این موضوع می تواند به آنها کمک کند مهارت های عاطفی را در خود پرورش دهند که در نهایت منجر به ایجاد مهارت هایی شود. این مهارت ها می‎تواند آن ها را علاقه‎مند به کمک کردن به دیگران کند و از این رو ممکن است به پزشک، پرستار، معلم و غیره تبدیل شوند.

کلیکسیون ها

تهیه کلیکسیون از سنین پایین می تواند به انتخاب شغل در آینده کودک بسیار کمک کند. کودکان می توانند هر چیزی را جمع‎آوری کنند، از عناصر طبیعی مانند سنگ های خاص گرفته تا انواع مختلف اسباب بازی ها (معمولاً  اسباب بازی هایی مثل ماشین ها، عروسک های خاص، دستمال ها و غیره). همه این فرایند امکان دستیابی به مهارت های زیادی را برای کودکان فراهم می‎کند که می‎توان به صبر، قدرت سازماندهی و دقت اشاره کرد.

پازل ها و بازی های استراتژیک

هنگامی که کودکان با قطعات مختلف و ناهمشکل بازی می‎کنند، می‎توانند با انواغ بافت ها و اشکال مختلف آشنا شوند. کودکان با پازل ها یاد می‎گیرند که چکونه اجزایی کوچک باعث شکل گیری هدفی بزرگتر می‌‌شوند و این موضوع برای رشد آن ها بسیار مفید است. برخی از مهارت هایی که از این طریق در کودکان تقویت می‎شود می‎توان به حوصله، منطق،مکانیزم و… اشاره کرد.

در انتها بهتر است بدانید بازی با بعضی از اسباب بازی ها تعیین کننده حتمی آینده شغلی کودکان نیست، اما قطعاً به یادگیری مهارت های مختلف  در آن ها کمک خواهد کرد، بنابراین بسیار اهمیت دارند که اجازه دهید کودکان با وسایل گوناگونی بازی کنند تا بتوانند مهارت های مختلف را در خود پرورش دهند.