خودرو های هیبرید

میزان مصرف سوخت خودرو ، همیشه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین معضلات در میان طراحان صنعت ماشین سازی مطرح بوده است. طی سال‌های اخیر با توجه به مصرف بالای سوخت‌های طبیعی، هزینه بسیار بالای آن و همچنین آسیبی که در اثر مصرف سوخت به محیط زیست می‌رسد، مدت‌ زیادی است نسل جدید اتومبیل‌ها به سمت برقی‌شدن و جایگزین شدن سوخت‌های دیگر به جای سوخت‌های طبیعی می‌رود و تولید ماشین های هیبریدی و برقی رونق گرفته است.این خودرو ها در بعضی از نمایشگاه ماشین ها فروخته میشود.

ماشین هیبرید چیست؟

ماشین هیبرید که از آن به عنوان ماشین سبز هم یاد می‌شود، از دو منبع انرژی و یک باتری برای حرکت خود بهره می‌برد. سیستم این نوع از اتومبیل‌های برقی دوگانه متشکل از یک پیشرانه بنزینی، یک پیشرانه برقی و یک باتری است که هدفشان مصرف هر چه‌ کمتر بنزین و به حداکثر رساندن راندمان و کارایی ماشین است.

یک ماشین هیبریدی، انرژی برقی تولید شده توسط پیشرانه برقی را در باتری خود ذخیره کرده و با ترکیب انرژی احتراقی بنزین یا گازوئیل کار می‌کند؛ البته در بعضی از انواع آن ممکن است که انرژی برقی باتری؛ توسط سیستم احتراقی داخلی یا از ترمزهای احیا شونده تولید شود.

هیبرید

نکته: در نظر داشته باشید که پیشرانه های برقی، سه برابر بیشتر از پیشرانه های بنزینی کارایی دارند.

تفاوت هیبرید، پلاگین هیبرید و نیمه هیبرید

از آنجایی که محبوبیت ماشین های هیبرید در حال افزایش است، این روزها همه با مفهوم یا اصطلاح ماشین های دو نیرو آشنایی دارند. این نوع ماشین‌ها، بخش بزرگی از بازار جهانی را قبضه کرده‌اند. بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده، آگوست سال میلادی جاری بازار ماشین یی کشور استرالیا برای نخستین بار، تحت سلطه یک ماشینی هیبرید بود.

در اینجا، هیبرید به معنای ترکیب دو نوع پیشرانه (یک پیشرانه درون سوز و یک موتور برقی که به کمک باتری کار می‌کند) است. اما چیزی که شاید بیشتر افراد را گیج کند، تفاوت بین سه مدل هیبرید است، یعنی هیبرید، پلاگین هیبرید و نیمه هیبرید. در این مطلب، تفاوت بین این سه گزینه و نقاط قوت و ضعف هر یک را بررسی می‌کنیم.

انواع ماشین های هیبرید

ماشین های پلاگین هیبرید

ماشین پلاگین هیبرید یا وسیله نقلیه برقی پلاگین هیبرید (plug-in hybrid electric vehicle/PHEV)، ماشین یا وسیله نقلیه‌ای است که توسط نیروی حاصل از یک پیشرانه بنزینی و یک پیشرانه و برقی حرکت می‌کند. برای شارژ کردن این نوع وسیله نقلیه، باید از یک منبع خارجی کمک گرفت.

یکی از نکات مثبت ماشین‌های PHEV، این است که می‌توانید بر اساس میزان شارژ باقی مانده از باتری، می‌توان فقط از پیشرانه برقی یا از هر دوی پیشرانه های تعبیه شده بر روی ماشین استفاده کنید. کمپانی آئودی (Audi) می‌گوید:

“برای بسیاری از افرادی که به طور روزانه از ماشین استفاده می‌کنند، PHEV ها می‌توانند گزینه مناسبی برای رانندگی بدون تولید آلاینده باشند. زیرا می‌توان بسیاری از جاده‌ها و مسیرها را با پیشرانه برقی و بدون تولید هیچ گونه آلاینده‌ای طی کرد. به علاوه، به لطف حضور یک پیشرانه بنزینی، می‌توان مسافت‌های طولانی را نیز با این نوع وسایل نقلیه پیمود. به دلیل پیشرفت‌های حاصل شده در زمینه افزایش ظرفیت‌های باتری‌ها و مدیریت پیشرانه، طیف مسافت‌ برقی ماشین‌های PHEV نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است.”

طیف باتری این ماشین ها، حدودا بین ۱۳ کیلووات بر ساعت و ۱۸ کیلووات بر ساعت است. این یعنی که طیف پیشرانه برقی به تنهایی، معادل ۴۰ تا ۶۰ کیلومتر است. مدت زمان شارژ کامل، به اندازه و ظرفیت باتری‌ها، نوع ماشین و متد شارژ کردن بستگی دارد.

ماشین های هیبرید کامل

در ماشین‌های هیبرید کامل، نیازی به یک منبع خارجی برای شارژ کردن نیست. در این نوع وسایل نقلیه نیز دو پیشرانه بنزینی و برقی با یک دیگر همکاری می‌کنند. سخنگوی برند تویوتا (Toyota) در این باره می‌گوید:

“به زبان ساده، ماشین‌های هیبریدی از هر دو پیشرانه برای به حرکت در آوردن ماشین استفاده می‌کنند. در سرعت کم، باتری نیروی کافی برای حرکت را تولید می‌کند. وقتی به نیروی بیشتری نیاز باشد، پیشرانه بنزینی نیز شروع به فعالیت می‌کند.  پیشرانه هم برای به حرکت در آوردن چرخ‌ها نیرو تولید می‌کند و هم برای شارژ باتری. می‌توانید فقط از پیشرانه برقی استفاده کنید. به علاوه پیشرانه ، یک ماشین هیبرید می‌تواند انرژی جذب کند. در غیر این صورت با کاهش سرعت، نیرو برای شارژ مجدد باتری هیبرید هدر می‌رود. در این ماشین ها به دلیل شارژ شدن باتری هنگام رانندگی، چه از پیشرانه بنزینی و چه با استفاده از انرژی گرفته شده از حرکت اتومبیل، دیگر به یک منبع خارجی نیازی نیست.”

با این حال، طیف باتری ماشین‌های هیبرید کافی نیست. معمولا فقط تا 30 کیلومتر می‌توانید از پیشرانه برقی استفاده کنید.

اگر بودجه شما برای خرید خودروهای هیبریدی کافی باشد، توصیه همه کارشناسان خودرو حتی کارشناسان نمایشگاه ماشین خارجی کاروکیا هم خرید این نوع خودرو خارجی بجای خودروهایی با مصرف بالا می باشد.