چک های امنیتی فرودگاه

اگر با قوانین ایمنی پرواز آشنا باشید و از قبل آماده شوید، تجربه خوشایندتر و شادتری در سفر هوایی خواهید داشت. در این مواقع به جای استرس عبور از گیت های کنترل امنیتی، همه چیز برای شما روتین و مرتب پیش خواهد رفت. در این مقاله، اطلاعات مفیدی در مورد کنترل ‌های امنیتی فرودگاه ارائه می‌کنیم تا به شما کمک کنیم در سفر بعدی راحت‌تر از این فرایند عبور کنید.

SSSS به چه معناست؟

برخی از مسافران با معنای SSSS در روی بلیط استانبول به تهران (https://www.alibaba.ir/international/IST-IKA) آشنا هستند. اما برای کسانی که نمی‌دانند، این حروف به معنای بلیط های بخت آزمایی نیست که شما برنده خواهید شوید. SSSS مخفف Secondary Security Screen Selection است، به این معنی که مسافران باید یک صفحه امنیتی اضافی داشته باشند.

اما نمایشگر ثانویه دقیقاً چیست؟ اگر مسافر ملزم به انجام یک بررسی امنیتی اضافی باشد، وسایل او تحت معاینه فیزیکی قرار می‌گیرد و بررسی می‌شود تا اطمینان حاصل شود که چمدان او فاقد مواد منفجره است و سؤالات اضافی از او پرسیده خواهد شد و این روند هر بار که متوقف شد، باز تکرار می‌شود.

آیا امنیت فرودگاه چمدان هایی که یک بار چک شده را دوباره بازرسی می‌کند؟

بله، TSA می‌تواند چمدان ‌های تحویل‌ شده شما را در طول فرایند تحویل باز بررسی کند. اگر دارایی شما به صورت فیزیکی بازرسی شود، TSA یک اعلامیه بازرسی چمدان را در روی کیف شما قرار می‌دهد.

اگر TSA اقلامی را در چمدان تحویل ‌شده پیدا کند، چه اتفاقی می‌افتد؟

TSA اقلام ممنوعه شما را مطابق با مقررات خدمات دولتی جمع آوری و دور می‌اندازد. این معمولاً به این معنی است که کالاهای شما دور ریخته می‌شود، اما برخی از فرودگاه ها اقلام مفیدی را به سازمان های اجتماعی مانند مدارس اهدا می‌کنند.

چه چیزی باعث بررسی کیف TSA می‌شود؟

نمی‌توان انکار کرد که بررسی های امنیتی در فرودگاه بسیار خسته کننده است؛ بنابراین بهترین کار در این شرایط این است که صبور باشید و رابطه خوبی با مأموران نیروی انتظامی داشته باشید. در غیر این صورت ممکن است از سخنان تند شما توهین به نهادهای انتظامی تلقی شود و از این کار خود پشیمان شوید. به خاطر داشته باشید که این کار ممکن است شما را در لیست کسانی قرار دهد که به بررسی های امنیتی اضافی نیاز دارند. کار دیگری که آنها می‌توانند انجام دهند این است که شما را به یک پرواز بی کیفیت هدایت کنند.

موارد زیر لیستی از وسایلی است که ممکن است به نظر بخشی از یک وسیله انفجاری باشند و در جستجوی TSA فعال شود:

  • سشوار
  • تیغ های برقی
  • اتوهای فر کننده
  • شارژرهای باتری
  • اتصال کابل ها و سیم ها
  • لوازم الکترونیکی شخصی
  • آی پاد / پخش کننده های موسیقی
  • کفش (مخصوصاً زیره کفش)

آیا در همه فرودگاه ها چمدان های چک شده دوباره اسکن می‌شود؟

در ایالات متحده، اکثر فرودگاه های اصلی توموگرافی کامپیوتری (CT) دارند. سی تی اسکنر یک لوله توخالی است که کیف شما را احاطه کرده است. برای همین نمی توانند هر کیفی را چک کنند. درعوض، فقط کیف هایی که کامپیوتر آنها را به عنوان “مشکوک” علامت گذاری می‌کند بررسی می‌کنند.

اسکنرهای فرودگاه چه چیزی را می‌توانند در چمدان ببینند؟

اسکنرهای فرودگاهی می‌توانند اشیای فلزی و غیرفلزی روی بدن از جمله مواد مخدر و طلای پنهان شده در زیر لباس و چمدان را تشخیص دهند. با این حال، در بیشتر موارد نمی توانند مواد دقیق را شناسایی کنند، اما سرنخ های بصری در مورد مواد مشکوک به شکل رنگ های مختلف در روی صفحه مانیتور آن ها مشخص می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید: پیک گردشگری استانبول

اسکنر کیف فرودگاه چگونه مواد مخدر را تشخیص می‌دهد؟

در حالی که انواع مختلفی از اسکنرهای تمام بدن وجود دارد، محبوب ترین آنها اسکنرهای میلی متری هستند. بسته به بدن مسافر، از امواج الکترومغناطیسی ویژه برای تشخیص اشیا از چاقو و تفنگ گرفته تا بمب های پلاستیکی و مواد مخدر استفاده می‌کند.

آیا چمدان های چک شده دوباره در گیت های دیگر بررسی می‌شوند؟

اکثر چمدان های چک شده بدون نیاز به جستجوی فیزیکی غربال می شوند. هشدارهای بازرسی  TSA ممکن است چمدان چک شده شما را در طول فرایند غربالگری بازرسی کند. این قفل ها به صورت تجاری در دسترس هستند و بسته بندی روی قفل ها باید نشان دهنده باز شدن آنها توسط مقامات TSA باشد.

مأموران امنیتی فرودگاه می‌توانند اشیای ممنوعه را نزد خود نگاه دارند

اکثر مسافران نمی‌دانند که امنیت فرودگاه راه های زیادی برای ایجاد موانع دارد. به عنوان مثال، مسافرانی که کودکان آن ها شمشیرهای اسباب ‌بازی دارند توسط پرسنل امنیتی فرودگاه گرفته می‌شود.

البته برخی از فرودگاه ها دارای یک اداره پست هستند که مسافران می‌توانند اقلام ممنوعه خود را از طریق آن به خانه بفرستند، البته تا زمانی که فرصت کافی برای این کار داشته باشند. گزینه دوم این است که آن را به یکی از دوستان یا اعضای خانواده که مایل به سفر نیستند، بدهند.

آیا می‌توان لپ تاپ و سایر وسایل الکترونیکی همراه خود در هواپیما داشته باشیم؟

باتری های قدرتمند موجود در لپ تاپ ها، دوربین ها، تلفن های همراه، سمعک ها و سیگارهای الکترونیکی می‌توانند در گرما منفجر شوند. شاید در اخبار شنیده باشید که باتری برخی از گوشی ها گاهی اوقات می‌سوزد. امروزه با ظهور تکنولوژی می‌توان این وسایل را به تعداد زیاد جابه جا کرد و بنابراین از نظر ایمنی بهتر است این وسایل به جای بارگیری هواپیما در کابین باشد تا در صورت بروز حادثه، آتش نشانی آسان تر و سریع تر در رفع این مشکل اقدام کند.

البته برخی از ایرلاین ها در این زمینه بسیار سخت گیر تر هستند، اما ممکن است تنها در صورت برداشتن باتری به شما اجازه دهند لپ تاپ یا دستگاه الکترونیکی خود را در بسته بندی قرار دهید. به شما پیشنهاد می‌کنیم زمانی که  بلیط استانبول به تهران را خریدید و قبل از رفتن به فرودگاه این نکته را بررسی کنید و قوانین خطوط هوایی مربوطه را حتماً با دقت بخوانید تا با مشکل روبرو نشوید.

در چه زمانی لازم است لپ تاپ و سایر وسایل الکترونیکی خود را هنگام عبور از گیت کنترل امنیتی از کیف خود بیرون بیاوریم؟

افسران کنترل گیت حدود سه ثانیه فرصت دارند تا محتویات هر کیف یا چمدان را بررسی کنند تا بفهمند آیا یک وسیله غیرعادی است یا خیر. لپ‌تاپ‌ ها و تبلت ‌ها به دلیل ضخامتشان، بررسی کل محتویات کیف را برای مأموران امنیتی مشکل می‌کنند، بنابراین با برداشتن وسایل اضافه از کیف یا کوله‌پشتی، مسئولان می‌توانند آن ها را سریع‌تر بررسی کرده و نگاهی دقیق تر به وسایل الکترونیکی شما بیندازید.

در این حالت، توصیه می‌شود هنگام عبور از درب کنترل امنیتی، تمامی وسایل الکترونیکی خود را در مکانی مناسب در چمدان قرار دهید تا در موقع کنترل به راحتی در دسترس مأموران باشد.

قوانین مخصوص به کفش های مسافرین در فرودگاه ها

چند ماه پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001، یک تروریست سعی کرد با بمبی که در کفش خود کار گذاشته بود از پاریس به میامی پرواز کند. در پی این حادثه کفش های مسافر از نظر ایمنی به طور کامل بررسی شد. دلیل اینکه در برخی فرودگاه ها لازم نیست به طور کامل کفش ها را درآورید این است که اشعه ایکس موجود در گیت می‌تواند وجود فلز روی پای مسافر را تشخیص دهد؛ بنابراین، کفش ها را نباید درآورید.

سعی کنید در فرودگاه با چکمه و کفش پاشنه بلندی که در ترکیب آن فلز به کار رفته وارد نشوید. درعین حال درآوردن کفش و پوشیدن آن سخت و زمان بر خواهد بود. همچنین پوشیدن کفش های این مدل در هواپیما توصیه نمی شود زیرا در مواقع اضطراری باعث آسیب دیدن پا شما است. کفش یا چکمه های کالج پاشنه بلند یا بدون پاشنه ممکن است بهترین گزینه برای مسافرت با هواپیما باشد.

سخن آخر

زمانی که در فرودگاه هستید و مثلا  پرواز تهران استانبول  دارید باید بدانید که بسیاری از شرکت های هواپیمایی قوانین خاصی برای حمل وسایل الکترونیکی دارند و این‌گونه وسایل باید خیلی سریع از طریق اداره امنیت فرودگاه به طور جداگانه به افسران امنیتی گیت ارائه شود.

برای اینکه هر چه زودتر به قسمت امنیت فرودگاه برسید بهترین پیشنهاد در این مواقع این است که وسایل اضافه و غیر ضروری را همراه خود نیاورید تا در هر گوشه و کناری در درب های امنیتی فرودگاه مشکل برایتان به وجود آید.