جک قیچی، وسیله ای لازم برای خودرو شما

یکی از اصلی ترین وسایلی که حضور آن در هر تعمیرگاهی واجب است، جک قیچی است. این دستگاه وسیله ای است قیمتی و بزرگ که می تواند در رفع مشکلات مختلف، به یاری تعمیرکاران برآید.

در این مقاله ابتدا به بررسی کاربرد این نوع جک در تعمیرات می پردازیم و در مرحله بعد، برخی از انواع جک ها را مورد واکاوی قرار می دهیم. هدف ما بر آن است تا بتوانیم به بهترین انتخاب ممکن در خرید جک های قیچی دست پیدا کنیم.
با ما در ادامه این مقاله، همراه باشید.

کاربرد جک قیچی

این جک ها یکی از اصلی ترین ابزار ها در تعمیرات وسایل نقلیه سنگین به شمار می رود. این بالابر، با استفاده از دو صفحه پهن و با تکیه بر علم هیدرولیک، اقدام به بلند کردن وسیله می کند.

این کار به تعمیرکار اجازه بازرسی بخش زیرین خودرو را می دهد. جک ها خود وسیله ای برای رفع مشکلات خودروی شما نیستند، اما می توان گفت بدون حضور آن ها، بخش عمده ای از معضلات وسایل نقلیه، دیگر قابل بررسی نخواهند بود.

امروزه استفاده از این دستگاه ها رواج پیدا کرده و تعمیرکاران می توانند مشکلاتی مانند تنظیم فرمان را نیز با استفاده از جک های بالا بر پیدا و رفع کنند.
این جک ها در سه ارتفاع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند که این ارتفاع، بسته به نوع خودرو و میزان نیاز تعمیرکاران برای دیدن کفی آن، تنظیم می شود. از انواع مختلف جک های قیچی می توان به جک روکار، توکار، جک مخصوص برای تنظیم فرمان ماشین، جک دوبل و غیره اشاره کرد.

جک روکار
در جک قیچی روکار، صفحات روی زمین نصب شده و برای استفاده از آن ها نیازی به تغییر در بنا و اجرای فونداسیون ندارید. این نوع از جک ها به سادگی نصب شده و استفاده از آن ها در هر فضایی ممکن و مقدور خواهد بود.

هرچند که استفاده از جک روکار و نصب آن، نسبت به دیگر جک های موجود بسیار آسان تر است، اما این نوع از جک ها نیز دارای معایبی هستند که در هنگام انتخاب، باید به آن ها نیز توجه داشت.

در صورتی که توانایی تغییر فونداسیون محل کار خود را ندارید، بهترین گزینه برای شما جک های متحرک یا جک های رو کار هستند.

جک قیچی متحرک

زمانی که تعمیرگاه شما پتانسیل استفاده از جک دو ستون، جک چهار ستون و انواع جک های بزرگ را ندارد، می توانید به استفاده از جک های متحرک روی آورید. جک های متحرک قیمت پایین تری نسبت به باقی جک ها داشته و استفاده از آن ها، امری نسبتا آسان به شمار می رود.

این جک ها ممکن است برای وسایل نقلیه نسبتا سنگین مناسب نباشند، اما برای باقی خودرو ها، از توان و قدرت مشابهی با دیگر جک ها برخوردار هستند. در نظر داشته باشید که متحرک بودن این جک ها، تهدیدی برای امنیت شان به شمار نمی رود و شما می توانید بدون ترس و با حفظ نکات ایمنی، از آن ها استفاده کنید.

جک قیچی میزان فرمان

این نوع از جک ها صرفا برای تنظیم و میزان کردن فرمان اتومبیل ساخته شده اند و به همین دلیل، سبک خاصی را برای بالا بردن وسیله نقلیه پیاده سازی خواهند کرد.
نحوه کارکرد این نوع از جک ها تفاوت چندانی با جک های روکار و حتی توکار ندارد. طراحی این جک ها به گونه ای است که هر چهار چرخ دستگاه بر روی صفحه هیدرولیکی قرار می گیرند و دستگاه با استفاده از نیروی هیدرولیکی خود، وسیله نقلیه را به طور کامل از روی زمین به هوا بلند می کند.

این جک از قفل دو طرفه در دو سمت چرخ ها برای بالا بردن امنیت اتومبیل استفاده می کند، این گونه دیگر ترسی برای سقوط یا کج شدن وسیله نقلیه بر دل افراد باقی نخواهد ماند.

جک قیچی میلگرد بر

جک قیچی میلگرد بر، نوع خاصی از جک ها است که با استفاده از آن میلگرد ها را به قطعات کوچک تری تقسیم می کنند.

قیچی های میلگرد بر نیز برای قدرت بخشیدن به زبانه خود، از نیروی هیدرولیکی استفاده می کنند. نحوه کارکرد جک میلگرد بر به این شیوه است که برای برش از نیروی هیدرولیکی خود استفاده می کنند و سپس برای بازگشت به حالت عادی، از جک یا اهرم هایی که برای استفاده دستی ساخته شده اند، بهره می برند.

بدنه این دستگاه ها از آهن قوی تر و مستحکم تری ساخته شده تا در استفاده های متعدد، دچار آسیب و یا خرابی نشوند.

جک قیچی دوبل

جک قیچی دوبل، از یاتاقان های محکم و فولادینی تشکیل شده که قدرت و استقامت زیادی را در خود دارند. این نوع از جک ها را می توان در تعمیرگاه هایی که در آن ها چاله وجود ندارد، استفاده کرد.

شما می توانید با استفاده از جک دوبل از قدرت و کیفیتی مشابه با دیگر جک ها برخوردار شوید. اغلب جک های دوبل قابلیت بلند کردن اجسام تا وزن چهار هزار کیلوگرم را دارا هستند.

نکته منحصر به فرد درباره این جک ها این است که به دلیل متریال و ماده ساخت قوی، عمر طولانی تری نسبت به دیگر انواع جک ها خواهند داشت.

جک قیچی اقساطی

خرید و قیمت جک قیچی برای افراد مختلفی که به واسطه شغل خود به آن نیاز دارند، چالشی بزرگ و پرهزینه محسوب می شود. مهم نیست که شما برای تعمیرگاه خود به کدام نوع از انواع جک نیاز دارید، در هر صورت این شما هستید که باید محتمل هزینه ای گزاف شده و وسایل تعمیرگاه خود را تکمیل کنید.
یکی از آسان ترین راه ها برای رفع این مشکل، خرید قسطی جک خواهد بود. انتخاب منبعی مناسب و مفید برای خرید و سپس خرید اقساطی جک، مسیر پیش روی شما را برای تاسیس یا تجهیز تعمیرگاه تان، هموار می کند.

نظر شما درباره این مقاله چیست؟ آیا اطلاعات داده شده درباره انواع جک ها، توانست به پرسش های مربوطه شما پاسخ دهد؟ شما کدام نوع از جک ها را برای حرفه خود انتخاب می کنید؟ و در انتها، جای خالی کدام مدل از انواع جک ها را در این مقاله، خالی می بینید؟