بیوگرافی امیر آتشانی بازیگر + عکس

بیوگرافی و عکس های امیر آتشانی

امیر آتشانی کارگردان تئاتر سینما و تلویزیون در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۴۹ در تهران به دنیا آمد. امیر آتشانی تحصیلاتش را تا دیپلم ادامه داده و پس از آن به دانشگاه تهران وارد شد و تا مقطع کارشناسی در رشته ادبیات نمایشی ادامه داد. سال ها در هنرستان نیاوران در کلاس های خصوصی بازیگری خواند و در سال 1376 تصمیم گرفت تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل دهد.  این بازیگر در سال 1382 توانست مدرک کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر دانشگاه تربیت مدرس تهران دریافت کند.

توجه داشته باشید که اوج فعالیت هنری آتش نشانی در دهه 70 و 80 است و چندین سال است که فعالیت کم و بدون حاشیه ای دارد. امیر آتشانی بازیگری را به صورت حرفه ای در تئاتر از سال 1370 آغاز کرد تا اینکه دو سال بعد با نمایش سیاوشون به نویسندگی عزت الله مهرآوران ، کارگردانی را هم انجام داد. در سال 1379 بازی در نقش عمو غلام در سریال پس از باران با کارگردانی سعید سلطانی نخستین تجربه امیر آتشانی از بازی مقابل دوربین تلویزیون بود. امیر آتشانی جزو بازیگرانی است که بارها در نقش های منفی مختلف دیده ایم. این بازیگر از اینکه همیشه برای نقش های منفی انتخاب شده راضی نیست و بارها در مصاحبه های مختلف از این موضوع گلایه کرده است. او در سریال «پس از باران» نقش غلام را بازی می کند. به گفته خودش این نقش سبب شده که به او پیشنهاد کار مثبت ندهند و در نقش های منفی بماند. امیر آتشانی در سال 1380 با بازی در مجموعه شب دهم به خوبی دیده شد.

امیر آتشانی در مجموعه دولت مخفی با کارگردانی عبدالحسن برزیده و راما قویدل نقش غفور را بازی کرد. این سریال در مورد جنگ ایران و عراق است. از دیگر آثار به یاد ماندنی «خانه ای در تاریکی» و «ستایش» در نقش فریدون است. امیر آتشانی علاوه بر بازیگری در تئاتر و تلویزیون، سابقه کوتاهی در رادیو دارد. در سال 1382 به همراه استاد دوبلاژ آقای تورج نصر مهربان و دیگر هنرمندان برای مخاطبان آن زمان رادیو به اجرای برنامه پرداخت. امیر آتشانی به عنوان نویسنده، بازیگر و کارگردان رادیو دو شخصیت گجی و توجی را خلق کرده است. امیر آتشانی اکنون در هیات نظارت تئاتر مشغول به کار است و همچنان در دانشگاه تدریس می کند و تصمیم گرفته هر کاری انجام ندهد و هر نقشی را بپذیرد.

امیر آتشانی به تازگی در تئاتر عشق آباد به نویسندگی داوود میرباقری به عنوان کارگردان و بازیگر مشغول به کار بوده است. جدیدترین مجموعه امیر آتشانی بعد از سالها بازنشستگی یک مجموعه طنز با خانمان است که از دی ماه سال 1399 از شبکه سه پخش شد. سریال با خانمان با کارگردانی برزو نیک نژاد، تهیه کنندگی زینب تقوایی و نویسندگی امیر برادران سعی داشت به خانواده ها یادآوری کند که مشکلات گذشته چقدر شیرین و قابل حل بوده و نباید اجازه دهیم شرایط زندگی ما را از بین ببرد. امیر آتشانی در این سریال  در کنار بازیگران مشهوری چون افسانه بایگان، حسن پورشیرازی، آتیلا پسیانی و شهره لرستانی نقش بازی کرده است.

امیر آتشانی در گفت وگویی گفت: از سال 87 دیگر کار نکردم، نمی دانم چرا دوستانم مرا ترک کردند. سال ها بود که منتظر اجرا در تالار اصلی تئاتر شهر بودم ولی امروز شاهد نبش قبر یک کارگردان جوان با بازیگران هستیم و چهره او از هر نظر در سالن اصلی تئاتر جای گرفته است. آن وقت جرات نداشتیم تئاتر برویم ولی الان همه فقط با پول و ارتباط در سالن اصلی بازی می کنند.امیر آتشانی متاهل می باشد در سال ۱۳۷۲ ازدواج کرده که حاصل آن یک پسر به اسم علی و یک دختر است. علی متولد 1373 است و مثل پدرش کارگردان و بازیگر می باشد. امیر آتشانی در 28 اسفند 95 به خاطر مشکل ریوی در قسمت مراقبت های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری بستری شد و لخته این بازیگر برداشته شد. پس از چند هفته بستری شدن در بیمارستان مرخص شد، اما درمان او یک سال طول کشید.

فیلم شناسی امیر آتشانی

 افسانه هزارپایان (۱۳۹۶)  دولت مخفی (۱۳۹۲)  ستایش (۱۳۸۹)
کیمیای خاک (۱۳۸۹) لبه تاریکی (۱۳۸۴) خانه ای در تاریکی (۱۳۸۶)
 پس از باران (۱۳۷۹)

گردآوری: روبکا