بیوگرافی امیر نوروزی + عکس امیر نوروزی

بیوگرافی امیر نوروزی + عکس امیر نوروزی

این چهره با 16 سال سابقه نمایش در 36 جشنواره فیلم فجر با دو فیلم مصلحت ساخته حسین دارابی و مامان با کارگردانی آرش انیسی و همچنین حضور درخشان خود به عنوان کاندیدای سیمرغ بلورین نقش اول مرد حضور داشت. امیر نوروزی در فیلم مصلحت نقش مسعود قاسمی از اعضای قوه قضائیه را بازی می کند و به دلیل گرفتاری ها و دشمنی با رژیم پهلوی درگیر خانواده ای اشرافی می شود. او همچنین در نقش فریدون، پسر 40 ساله‌ای که هنوز با خانواده‌اش در «مامان» زندگی می‌کند، بازی می‌کند که هنوز نمی‌تواند روی پای خود به ایستد. نکته جالب بازی در نقش مسعود و فریدون این بوده که این دو شخصیت دو نقطه مقابل هم هستند فریدون فردی منفعل، ساده و ترسو است و اراده ای برای اینکه کار انجام بدهد ندارد ولی شخصیت مسعود یک فرد پراز عقده بوده که عقده های او لبریز خواهد شد.

گفتگوی امیر نوروزی در مورد فریدون و مسعود

در هر حال این دو کار اولین تجربه من در تصویر است و قبل از آن فقط در یک فیلم کوتاه بودم و همیشه نگران این بودم که از تئاتر بیایم و برخلاف تصور همه که تئاترها در بازی اغراق می کنند سعی کردم اینطور نشود. ما همچنین فیلم می بینیم و می توانیم تفاوت میان این دو فضا را تشخیص بدهیم.امیر نوروزی کارگردانی و نویسندگی نمایش سرهنگ را بر عهده گرفت. او برای بازی در نمایش  b5-6  در دو جشنواره تئاتر دانشگاهی و جشنواره بین المللی تئاتر فجر تقدیر شد.

فیلمنامه مامان و نقش فریدون، شخصیتی با جزئیات فراوان بوده که فضای بازی را برای بازیگر آزاد می کند. بعد از مطالعه فیلمنامه این نتیجه را گرفتم که این نقش بسیار روان و با جزئیات می باشد. فریدون در اصل پسر پیری بوده که مشکلات خاص خودش را داشته و با این سن هنوز سربار خانواده اش می باشد. نمونه های زیادی از این پیرمرد را در جامعه خود می بینیم. افرادی که هنوز در سنین بالا سربار خانواده بوده و چون این فرهنگ هنوز در کشور ما نیست تا فرزندانمان در دوران کودکی مستقل شوند و رشد کنند. بنابراین خانواده پناهگاه فرزندان بوده و قادر هستند تا ابد با خانواده زندگی نمایند که به فرد تنبلی می دهد و فریدون هم تحت تأثیر این فضا قرار می گیرد مادر این فیلم مثل مادران دیگر نمی باشد در اصل این مادر کمبودهایی دارد که برخی از آنها مختص فرزندانش است و بالعکس.

اکثر نامزدهای دریافت سیمرغ بلورین تجربه خوبی دارند و قطعا امیدوارکننده هستند. بدون شک هر کدام از آنها سیمرغ خواهند گرفت. خوشحالم چون تازه آغاز کرده ام و هیچ توقعی ندارم. اگر جایزه سیمرغ بلورین را دریافت کنم تغییری در روند اخلاقی من ایجاد نمی کند و کارم را انجام می دهم. وقتی سیمرغ بگیری اتفاقاتی می افتد موارد بعدی که اتفاق می افتد بسیار تاثیرگذار است و به هر حال این کاندیداتوری باعث افتخار من بوده چون به من حق انتخاب بیشتری داده و برایم کافی می باشد.

فیلم های تلویزیونی امیر نوروزی

مسافرت می خواهم زنده بمانم مصلحت
 مامان مردم معمولی  سوغات فرنگ
دندان طلا عیاران و طراران

 

گردآوری: بخش بیوگرافی بازیگران روبکا