بیوگرافی بیتا بادران بازیگر تلویزیون و سینما + عکس

بیوگرافی بیتا بادران بازیگر تلویزیون و سینما + عکس

بیتا بادران در 16 مرداد 1354 در تهران در خانواده ای مذهبی متولد شد. بیتا بادران بازیگر ایرانی بوده که بیشتر برای بازی در فیلم های دل شکسته و آژانس شیشه ای شناخته می شود. وی تحصیل در رشته بازیگری را در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی اراک از سال ۱۳۷۱ شروع نمود و سابقه شرکت در سمینار آزاد بازیگری زیر نظر امین تارخ در سال ۱۳۷۹ را دارد. بیتا بادران تا دیپلم ادامه تحصیل نداد، اما به خاطر علاقه زیاد به بازیگری، تحصیل را رها کرد و همه دوره های بازیگری را گذراند. بیتا بادران بهترین بازیگر زن و با استعدادترین شاگرد امین تارخ بوده و بازی راحت و خوب و خاص از ویژگی های این بازیگر می باشد.

بیتا بادران فعالیت سینمایی خود را با بازی در فیلم آژانس شیشه ای ابراهیم خاتمی کیا در سال ۱۳۷۶ شروع کرد. بیتا بادران توسط دوره های بازیگری آقای امین تارخ به خاطر استعداد و توانایی اش برای ایفای نقش ابراهیم خاتمی کیا انتخاب شد و احتمالاً هرگز تصور نمی کرد برای بازی در نخستین فیلمش برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن گردد. او علاوه بر این برنده بهترین بازیگر زن جشنواره جام جم شد. بیتا بادران در گفت‌وگو با فیلم آژانس شیشه‌ای گفت: خیلی‌ها با فیلم آژانس شیشه‌ای زندگی کردند و من، شاید بیشتر به این دلیل که آژانس شیشه‌ای زندگی هنری من را به‌عنوان یک بازیگر خلق کرد و بسیار ارزشمند است.. بیتا بادران در سال 1387 با بازی در فیلم دلشکسته در مقابل بازیگران مطرحی چون مرحوم خسرو شکیبای و آقای شهاب حسینی دیده شد و موفق شد استعدادها و توانایی های خود را در زمینه بازیگری نشان دهد. بیتا بادران درباره انتخابش برای دل شکسته گفت: قبلا با کارگردان فیلم آقای رویین تن، تئاتر پشت جعبه ها کار کرده بودم. قبل از «پشت جعبه ها» دو تئاتر را با او تمرین کردیم ولی پس از تمرینات گروهی اجازه بازی به ما داده نشد و هر دو اثر اجازه اکران نگرفتند.

آقای روئین تن بازی من را خیلی دوست داشت و با مهربانی گفت که تصمیم دارم فیلم بسازم و می خواهم نقش اول را به شما بدهم. من هم گفتم با افتخار قبول دارم و من فیلم دل شکسته را بازی کردم البته  دل شکسته 4 سال توقیف شد. پس از 4 سال هم اکران خوبی نداشت. تبلیغات مناسبی نداشت. اما بعداً به یکی از پرفروش ترین ها در بخش سینمای خانگی تبدیل شد. بیتا بادران چندی پیش بعد از 6 سال دوری از سینما با فیلم «دم سرد» به عرصه بازیگری بازگشت. دم سرد به تهیه کنندگی مشترک حمیدرضا جهانیان و عباس رازیجی تاکنون در بیش از دو جشنواره بین المللی حضور زیادی داشته و جوایز زیادی از سینمای ایران را از آن خود کرده است.

بیتا بادران برای بازی در فیلم دم سرد جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد. دم سرد به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره سالنتو از اول شهریور ماه با حضور کارگردان فیلم اکران شد و مورد توجه منتقدان و تماشاگران این مراسم قرار داشت.آکادمی علوم و هنرهای تصویری ایتالیا بهترین آثار نمایش داده شده در جشنواره های خود را در جشنواره های سراسر جهان ارائه می دهد. بازیگر نقش اول بیتا بادران در جشنواره سالن هنگ کنگ حاضر شد. جالب است بدانید که بیتا بادران برای بازی در یک صحنه در یک فیلم مجبور به کشیدن 650 نخ سیگار شد و سابقه فیلم های توقیفی، چهار تئاتر تعطیل و دو فیلم توقیفی را هم در کارنامه هنری خود دارد.

بیشتر اوقات بازیگران خوب به خاطر بی عدالتی کنار گذاشته می شوند، اما این در مورد من صدق نمی کند. زمانی که به خانم آزیتا حاجیان در روبان قرمز یا لیلا حاتمی در «ارتفاع پست» فکر می کنم، پشیمان می شوم که این نقش ها ابتدا به من پیشنهاد شد و نپذیرفتم. کارگردانان دیگری هم پیشنهاد به من دادند و کارشان بسیار موفق بود و هنوز نمی دانم چرا شرایط خوبم را نپذیرفتم. البته مشکلات شخصی من هم تاثیر گذار بود. زمانی که دعوت ها و پیشنهادات را برای مدتی رد کنید، کم کم فراموش می کنید یا قضاوت ها اشتباه می شود. برای مثال زمانی که در جشنواره سیما به عنوان بهترین بازیگر زن فیلم تلویزیونی «دنده معکوس» انتخاب شدم ولی برای دریافت جایزه حضور نداشتم، فکر می کردند کلاس می گذارم، اما خیلی دوست داشتم در این مراسم حضور داشته باشم. همه دوست دارند با دست خود جایزه خود را ببرند ولی من واقعا نتوانستم شرکت کنم و وضعیتم خیلی بد بود.

فیلم های سینمایی و تلویزیونی بیتا بادران

 

 دم سرد (۱۳۹۵) سمفونی تولد (۱۳۹۵) زمهریر (۱۳۸۸)
 دل شکسته (۱۳۸۶) تله روباه (۱۳۸۵) من و نگین دات کام (۱۳۸۲)
 بودن یا نبودن، ، (۱۳۷۷) آژانس شیشه‌ای (۱۳۷۶) روشنایی های شهر (1385)
 دنده معکوس (1389)  عملیات فوق سری (1375) پدر خاک (1379)

گردآوری: روبکا