بیوگرافی اصغر نقی زاده

بیوگرافی اصغر نقی زاده + عکس

اصغر نقی زاده در سال 1341 در تهران به دنیا آمد. به گفته خودش بعد از بازی در فیلم توبه نصوح، نقش کوچکی را در نقش مبارزی به اسم علی در فیلم مهاجر بازی کرد. آنها برای فیلمبرداری این صحنه به بندر انزلی رفتند. در زمان سفر خاطرات جبهه را برای ابراهیم حاتمی کیا تعریف نمود  و نقش اصغر را در فیلم مهاجر بیشتر نمود.اصغر نقی زاده بعد از بازی در فیلم خاکستر سبز نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در دوازدهمین جشنواره فیلم فجر شد. نقش نقی زاده بیشتر جنگی است و به همین خاطر عادت به بازی در فیلم های ژانرهای مختلف ندارد.

ازدواج اصغر نقی زاده

این بازیگر ازدواج کرده است و دارای دو پسر به اسم های محسن و محمد است.

بازیگران مثل دختران دم بختی بوده که باید به خواستگاری آن ها بروند. زمانی که هفت فیلم در سب نظامی درباره ابراهیم خاتمی کیا ایفای نقش کردم این الگو در ذهن مخاطبان و کارگردانان ماندگار شد و متاسفانه پیشنهادی برای بازی در نقش های غیرنظامی نداشتم. اما مثبت هم بود. خدا را شکر موفق شدم خاطرات جنگ و رزمندگان را زنده نگه دارم. متاسفانه سینمای ایران اجازه نمی دهد بازیگرانی مثل من نقش های دیگری را تجربه کنند و به همین دلیل این نوع بازیگر اغلب بیکار است.

نقی زاده در سال 1371 در فیلم از کرخه تا راین ظاهر شد و نقش خوبی داشت ولی شهرت اصلی او به بازی در آژانس شیشه ای برمی گردد. در سال 1358 زمانی که نقی زاده 18 سال داشت به عرصه تئاتر هنری رفت. چند وقت بعد به آموزشگاه رفت و دوره های عکاسی و عکاسی را گذراند. با آغاز جنگ به عنوان مدیر فرهنگی و هنری به جبهه رفت و در آنجا به عکاسی از رزمندگان پرداخت. می گوید دوربین داشتم که هرکس با آن عکس می گرفت شهید می شد. این دوربین برایم یک وسیله شوخی بود.

متاسفانه خیلی از صحنه ها و فیلم ها به واقعیت جنگ شبیه نیستند. وقتی دوستانم فیلم‌های جنگ 8 ساله را دیدند می‌خندند و می‌گویند این کجای جبهه بود؟ بیشترین شباهت با واقعیت جنگ در برخی از صحنه های کرخه تا راین بود که بسیار واقعی بود. در واقع سینما نمی تواند همه واقعیت های جنگ را نشان دهد. من اهل کتاب نیستم اما تمام خاطرات جنگ را که داشتم در 8 نوار ثبت کردم که متاسفانه هیچ یک حق پخش ندارند. تنها فیلمی که از خاطرات من تولید شده همانی است که برای ابراهیم خاتمی کیا تعریف کردم.

نقی زاده می گوید بازیگران در ایران در چهار دهه از زندگی خود هستند. در دهه اول باید بازیگر را بشناسی، در دهه دوم نقش های زیادی به بازیگر داده می شود، در دهه سوم که الان هستم نقش کوتاهی به بازیگر  می شود که خیلی خوب نیست. در دهه آخر، چهارم، این بازیگر استاد شد و به مراسم ها می رود.

نقی زاده می گوید: اگرچه شرایط برای تولید فیلم خوب نیست، اما نمی توان دست از کار کشید و چیزی برای مخاطب خلق نکرد. بنده کرونا هم داشتم و یک ماه در خانه استراحت کردم اما بعد از بهبودی فعالیتم را ادامه دادم. البته من از مجموعه دادستانی که همه او را تماشا می کردند به این بیماری مبتلا نشدم. من از پسرم به این بیماری مبتلا شده بودم و خدا را شکر خوب شدم.اصغر نقی زاده علاقه خود به ایفای نقش های منفی را اینگونه بیان کرد: می خواستم در نقش منفی بازی کنم، حتی می توانستم با داوود میرباقری در مجموعه مختارنامه هم ایفای نقش داشته باشم یا با رسول ملاقی پور در مجموعه های دفاع مقدس باشم اما این اتفاق نیفتاد! متاسفانه کارگردان ها برای یک شخصیت حافظه تاریخی دارند و علاقه به ریسک نداشته و نقش های متفاوتی را ارائه دهند.

آثار اصغر نقی زاده

فيلم هاي سينمايي اصغر نقی زاده

زنداني ها -1398  ع ش ق – 1393 معراجي ها-1392
سلام بر فرشتگان – 1389 ديگري-1388 ده رقمي-1387
 کلبه 1387  به خاطر خواهرم-1386 دست هاي خالي-1385
 مردي زا جنس بلور – 1377 آژانس شيشه اي -1376 سرزمين خورشيد -1375
خاکستر سبز-1372 از کرخه تا راين-1371 وصل نيکان-1370
 چشم شيشه اي 1369 مهارجر-1386  –

 

فيلم هاي تلوزيوني اصغر نقی زاده

دادستان -1399 زيرخاکي – 1399 معراجي ها 1392
وضعيت سفيد – 1390 مدرسه ما 1388 کيلومتر 14-1387
سلام-1386 بجه هاي هور-1384 رقص پرواز-1384
خوش غيرت-1382 خوش رکاب – 1380

 

گردآوری : سایت تفریحی و سرگرمی روبکا