آیا می‌توان رمز ارزهای دزدیده‌شده را بازیابی کرد؟

با افزایش سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال، هر روز تعداد سرمایه‌گذاران و تریدرهای این بازار بیشتر و بیشتر می‌شود، گرچه تعداد سرقت‌های گزارش‌شده و قربانیان این سرقت‌ها هم مدام در حال افزایش است.

بنابراین اگر در بازار ارزهای دیجیتال فعال هستید و یا می‌خواهید وارد این بازار جذاب و پرسود شوید، باید حواستان باشد که دارایی‌های دیجیتال خود را در جای امن و دور از دسترس مجرمان سایبری نگهداری کنید. چراکه بازیابی ارزهای دیجیتال دزدیده‌شده کاری بسیار سخت و دشوار است.

ارزهای دیجیتال برای معاملات یک‌طرفه طراحی شده‌اند. این بدان معناست که تراکنش‌های غیرمجاز وجوه دزدیده‌شده به اندازه تراکنش‌های مجاز، ایمن و خصوصی هستند. معمولاً بازیابی رمزارزهای دزدیده‌شده غیرممکن است.

اما امید خود را از دست ندهید، چون با انجام برخی اقدامات می‌توانید از سرقت‌های آینده جلوگیری کنید. در این مقاله به اقداماتی می‌پردازیم که می‌توانید در صورت به سرقت رفتن رمزارزهایتان از آن‌ها استفاده کنید. علاوه‌براین، برخی نکات در مورد نحوه جلوگیری از کلاه‌برداری در آینده را نیز برایتان بازگو می‌کنیم.

چرا بازیابی ارزهای دیجیتال سخت است؟

راستش را بخواهید پس گرفتن رمزارزهایتان از دزدان سایبری بعید است. ازنظر تئوری، می‌توانید رمز ارز سرقت شده خود را با تعقیب معاملات در بلاکچین دنبال کنید، اما این امر به دلیل ناشناس بودن سیستم و این حقیقت که دزد به‌احتمال‌زیاد فورا رمزارزهای شما را به فیات تبدیل می‌کند، عملا دشوار است.

بله بیشتر تراکنش‌ها دنباله‌ای از خود بر جای می‌گذارند که ممکن است بتوانید برای به دست آوردن هویت مجرم آن را ردیابی کنید. بااین‌حال، حتی اگر با موفقیت جزئیات را از طریق پابلیک لجر ردیابی کنید، احتمال کمی برای بازیابی رمزارزهایتان وجود خواهد داشت، زیرا اکثر ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز هستند.

آیا فرایند بازیابی رمزارزهایتان ارزش صرف کردن زمان و هزینه را دارد یا نه

ازآنجایی‌که تلاش برای بازیابی معمولاً بسیار پرهزینه و خسته‌کننده است، بهتر است پیش از اقدام به بازیابی ببینید آیا میزان رمزارزهای دزدیده‌شده اصلاً ارزش ورود به این فرایند گران و نفس‌گیر را دارد یا خیر. اینکه استخدام یک فرد حرفه‌ای برای بازیابی رمزارزهای ازدست‌رفته به‌صرفه‌تر است یا ثبت‌نام در یک دوره آموزشی یادگیری نحوه مدیریت و نگهداری صحیح رمزارزها، یک تصمیم کاملاً شخصی است. اگر سرمایه زیادی صرف نکرده‌اید، بهتر است در همان دوره آموزشی ثبت‌نام کنید و از بازیابی رمزارزهایتان صرف نظر کنید.

راهکارهای زیر می‌توانند به شما در بازیابی رمزارزهای دزدیده‌شده کمک کند.

یک متخصص حرفه‌ای بازیابی رمزارز استخدام کنید

سایت‌هایی وجود دارند که در آن‌ها می‌توانید با تعیین مبلغی معقول افرادی را برای بازیابی رمزارزهایتان استخدام کنید تا درصورتی‌که موفق به بازیابی ارزهای ازدست‌رفته شما شدند آن مبلغ را به آن‌ها بپردازید و مشکلتان را حل کنید. متخصصان خبره بلاکچین، سرقت رخ داده را بررسی کرده و به شما می‌گویند که آیا بازیابی رمزارزهایتان ممکن است یا نه. وب‌سایت Bitcoin Bounty Hunter یکی از جاهایی است که می‌توانید از آن برای بازیابی ارزهای دیجیتال به سرقت رفته‌تان استفاده کنید. گرچه این خدمات اغلب پرهزینه هستند و اطلاعاتی بیش از آنچه در دسترس عموم است به شما نخواهند داد.

از کاوشگرهای بلاکچین مانند Blockcypher هم می‌توانید برای ردیابی پولتان استفاده کنید. این سایت آدرس بیتکوین کاربرها را ارائه می‌دهد. پس از آن با جستجوی آدرس در وب‌سایت Bitcoinwhoswho می‌توانید ببینید که آن بیتکوین متعلق به چه کسی است.

چند اقدام دیگر برای بازیابی رمزارزهای دزدیده‌شده

مراجعه به پلیس

اگرچه بعید است که شکایت رسمی به بازیابی رمزارزهای سرقت شده کمک کند، داشتن شماره پرونده و دیگر مدارک گزارشِ سرقت فکر بدی به‌نظر نمی‌رسد. داشتن این مدارک می‌تواند در صورت لزوم به اثبات ادعایتان کمک کند.

آگاه کردن صرافی ارز دیجیتال

به‌محض اطلاع از به سرقت رفتن رمزارز، فوراً به صرافی ارز دیجیتالی که از آن استفاده می‌کنید اطلاع دهید چون احتمالاً هکرها حساب کاربری‌تان را در آن صرافی هک کرده‌اند. اگر دیر دست به کار شوید، ممکن است هکرها رمزارزهای شما را به یک کیف پول سرد منتقل کرده و بعد آن را به صرافی‌های دیگر منتقل و ردپایشان را مخفی کنند.

ردیابی

هر تراکنش در بلاکچین ردی از خود به جا می‌گذارد که می‌توان آن را دنبال کرد. علاوه‌براین، تشخیص آدرس کیف پول دزد هم نسبتاً آسان است.

می‌توانید آدرس کیف پولی که وجوه شما به آن ارسال شده است را دنبال و تراکنش‌های بعدی آن را پیگیری کنید. اگر کلاه‌بردار سعی کرد وجوه را از آن حساب به یک صرافی منتقل کند، بلافاصله به آن صرافی ارز دیجیتال اطلاع دهید.

در اکثر صرافی‌ها، تریدرها باید پیش از انجام تراکنش، اطلاعات شخصی خود مانند نام و آدرسشان را در سایت وارد کنند تا بتوانند رمزارز را به فیات تبدیل کنند. اگر مورد را گزارش کنید، این صرافی‌ها می‌توانند به ردیابی کلاه‌بردار کمک کنند. اینجاست که اهمیت گزارشِ سرقت به پلیس بیشتر مشخص می‌شود.

در این مورد هم کاوشگران بلاکچین می‌توانند در ردیابی رمزارزهایتان به شما کمک کنند. گرچه این روش هم ضامن بازیابی رمزارزهایتان نخواهد بود، می‌توانید هکرها را تهدید کنید که سرقت را به مقامات مربوطه گزارش خواهید داد.

تماس با خدمات مشتری

اگر صرافی‌تان معتبر باشد احتمالاً برای ردیابی ارزهای دیجیتال سرقت شده به شما کمک خواهد کرد. اگر سریع اقدام کنید، بسته به مرحله یا سطح سرقت، صرافی ممکن است بتواند حسابتان را مسدود کند.

بنابراین استفاده از یک صرافی معتبر اهمیت بسزایی دارد، پس اگر می‌خواهید از یک صرافی معتبر استفاده کنید برای خرید ارز دیجیتال کلیک کنید.

نکاتی برای جلوگیری از سرقت ارزهای دیجیتال در آینده

در رسانه‌های اجتماعی درباره اینکه ارز دیجیتال دارید صحبت نکنید

اگر هکرها با استفاده از صفحات اجتماعی‌تان بفهمند که صاحب ارز دیجیتال هستید، احتمال اینکه هدف سرقت قرار بگیرید خیلی بیشتر می‌شود. پس دارایی‌هایتان را جار نزنید.

از احراز هویت چندمرحله‌ای استفاده کنید

به‌جای احراز هویت از طریق پیام کوتاه از یک اپلیکیشن احراز هویت استفاده کنید. بهتر است در صورت امکان گزینه احراز هویت پیامکی را کلاً غیرفعال کنید.

آدرس ایمیل جدید و رمز عبور منحصربه‌فرد

از یک آدرس ایمیل جدید و رمز عبور منحصربه‌فرد برای راه‌اندازی حساب رمزارزهایتان استفاده کنید. این کار سبب می‌شود احتمال استفاده از حساب ایمیلتان برای سرقت کاهش یابد.

از یک کیف پول سرد یا سخت‌افزاری استفاده کنید

رمزارز خود را در یک کیف پول سرد یا سخت‌افزاری آفلاین نگه دارید. با این کار احتمال سرقت هکرها از روش‌های آنلاین به حداقل می‌رسد و سطح امنیت رمزارزهایتان افزایش می‌یابد.

رمزارزهای خود را بین چند صرافی تقسیم کنید

همه تخم‌مرغ‌هایتان را توی یک سبد نگذارید! صرافی‌های زیادی طی سالیان هک شده‌اند. پس برای کاهش احتمال سرقت بهتر است سرمایه خود را بین چند صرافی تقسیم کنید.

ایمنی اینترنت خود را افزایش دهید

سعی کنید ایمنی اینترنت خود را بالا ببرید. سایت‌های زیادی هستند که می‌توانید از آن‌ها برای بهبود امنیت اینترنتتان بهره بگیرید تا با خیال راحت‌تر ترید کنید.

از آنچه باقی‌مانده محافظت کنید

اگر هنوز در کیف پول هک‌شده خود رمزارز دارید، آن را خارج کنید. کیف پول قبلی را حذف کنید و کیف پول جدیدی را جایگزین آن کنید.

همه رمزهای عبور مرتبط با حساب صرافی‌تان و حساب ایمیلتان را فوراً تغییر دهید. اگر فکر می‌کنید ابزاری که برای ورود به حساب خود استفاده کرده‌اید هک شده است، ترجیحاً از آن استفاده نکنید و یا آن را فرمت کنید.

به یاد داشته باشید که بهتر است تمام اقدامات ایمنی را پیش از به سرقت رفتن رمزارزهایتان به کار بگیرید تا در تله دزدان سایبری گرفتار نشوید.