آشنایی با سرو موتور در دستگاه ها سی ان سی

امروزه در صنایع مختلف، نیاز به انواع موتورها احساس می شود. با توجه به کاربرد، گاهی لازم است از موتورها با دقت بسیار بالا استفاده کنیم. در این مواقع سرو موتور ها هستند که می توانند جایگزین مناسبی برای الکترو موتورها باشند. سرو موتورها متشکل از یک موتور مناسب هستند که در کنار خود از یک سنسور برای تعین موقعیت موتور بهره می گیرند.

سرو موتور چیست؟

در واقع می توان گفت سرو موتور همان الکترو موتور است که در کنار خود از مدارهای الکتریکی دیگری مانند درایوها استفاده می کند. این الکترو موتورها حاوی شفت هستند و وظیفه عمل گردش (چرخشی یا خطی) را به عهده دارند. سایر تجهیزات الکترونیکی نیز وظیفه ی افزایش دقت را برعهده دارند.

این دقت دهی شامل کنترل زاویه، کنترل شتاب و کنترل سرعت می شود. سرو موتورها دارای دو نوع گیر بکس دار و بدون گیر بکس هستند و در اندازه های مختلف تولید می شوند. از اندازه های کوچک آن ها در پروژه های رباتیک و از اندازه بزرگ آن ها در ساخت تجهیزات صنعتی مانند دستگاه های سی ان سی استفاده می شود.

ضمنا این دسته از موتورهای صنعتی را می توان به دو نوع سروو موتور DC و AC تقسیم کرد. با توجه به نیاز، از مدل های مختلف آن که  در بالا گفته شد استفاده می شود. در سرو موتور خطی، دستگاه به گیر بکس متصل بوده و گیر بکس وظیفه تبدیل حرکت چرخشی به حرکت خطی را عهده دار است.

کاربردهای سرو موتور

همانطور که گفته شد سرو موتور را می توانید به جای الکتروموتور استفاده کنید، اما باید به این نکته توجه داشته باشید که هزینه سرو موتور بسیار بالا است و به همین دلیل معمولا در موقعیت هایی که به دقت فراوان نیاز دارد، به کار برده می شوند.

از سرو موتورها در برخی از دستگاه ‌ها و مکان ها مانند موارد زیر استفاده می شود:

  1. نساجی
  2. مربوط به چاپ
  3. سینما پنج بعدی و سه بعدی
  4. تزریق پلاستیک
  5. پزشکی
  6. سی ان سی، فلزات، چوب، طلا
  7. ماشین آلات صنعتی
  8. تولید قطعات الکترونیکی
  9. استفاده در دوربین ها جهت تنظیم لنز دوربین و زوم عکس
  10. در ربات ها برای کنترل اجزای مختلف مانند چرخ ها
  11. استفاده برای کنترل زاویه چرخش در سولار پنل ها به صورتی که پنل رو به تابش نور خورشید قرار بگیرد.
  12. استفاده در دستگاه های برش و فرم دهی قطعات ماشین
  13. استفاده در دستگاه های بافت صنایع منسوجات
  14. استفاده در ساخت ردیاب ماهواره، سیستم های اتوماتیک هدایت قایق ها و هواپیما ها
  15. استفاده در ساخت مسلسل های ضد هوایی

مشخصات فنی سرو موتور

در ادامه برخی از ویژگی های سروموتورها را بیان می کنیم:

  • ولتاژ تغذیه و جریان:

میزان ولتاژ بستگی به کاربرد دارد. این دستگاه ها معمولا دارای ولتاژی بین 4 تا 6 ولت هستند، همچنین جریان آن ها نیز از 100 میلی آمپر شروع شده و تا 2 آمپر موجود است.

  • میزان سرعت عملکرد:

سرعت یک سرو موتور بر اساس زمان مورد نیاز شفت برای رسیدن به یک موقعیت مشخص، محاسبه می شود.

  • گشتاور:

در گشتاور هر چه سرعت یک سرو موتور یا توان آن بالاتر باشد، گشتاور آن پایین تر می آید.

  • پالس کنترلی:

از پالس کنترلی جهت تعیین موقعیت شفت استفاده می شود.

  • رزولوشن:

میزان دقت محل قرارگیری شفت توسط واحدی به نام رزولوشن سنجیده می شود که بین 1 تا 10 درجه متغیر است.

  • سایز و وزن:

این دو ویژگی به لحاظ طراحی مکانیکی بسیار اهمیت دارند و وزن سرو موتورها بین 15 تا 200 گرم است

تفاوت سروو موتور و استپ موتور

بارزترین تفاوت بین استپ موتور و سروو موتور، مربوط به نوع استفاده از فیدبک است. در واقع سرو موتورها دارای شفت هستند که انکودر روی آن نصب شده است. این انکودر می تواند موقعیت شفت را به درستی تعیین و گزارش دهد. به همین دلیل در هنگام خطا، کنترلر سرو موتور می تواند دستور مناسب را صادر کند. به عبارتی در سرو موتور، موقعیت موتور همیشه مشخص است. اما در استپ موتورها اینگونه نیست و کاربر نمی تواند مطمئن شود که موتور به موقعیت مطلوب رسیده است یا نه. همچنین سرو موتورها با گشتاور کامل کار می کنند و رزولوشن بالایی دارند. ولی گشتاور استپ موتورها کاهش پیدا می کند

جمع بندی

همانطور که گفته شد سرو موتور ها یک عملگر هستند که اعمال متناسب با سنسورها را انجام می دهند. در این مطلب ما انواع سرو موتور، بهترین برند ها و کاربردهای این محصول را برای شما شرح دادیم. اتوماسیون صنعتی لاین حرکت با سابقه ی درخشان سال ها است در زمینه ی واردات و فروش قطعات سی ان سی همچون شفت پایه دار، شفت هارد کروم، کوپلینگ، لینیر گاید، کابل کریر و …. فعالیت می کند و یک گزینه ی قابل اعتماد برای مشتریان می باشد.