راهنمای خرید باتری شیائومی

گوشی موبایل امروزه به یکی از مهم ترین بخش های زندگی هر فرد تبدیل شده و برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو کمپانی های مختلفی در حال حاضر اقدام به تولید گوشی هایی با کیفیت های متفاوت می کنند و رقابت سطح بالایی بین آن ها شکل گرفته است. یکی از موارد مهم تعیین کننده کیفیت گوشی، باتری بوده که هرساله بر کیفیت، ظرفیت و میزان دوام آن افزوده می شود. شیائومی یکی از شرکت هایی بوده که در سال های اخیر با استفاده از فناوری های پیشرفته و تولید گوشی هایی با کیفیت، وارد رقابت با برندهای معتبر شده و با توجه به قیمت نسبتاً پایین تر، محبوبیت بالایی نیز به خصوص در کشور ما کسب کرده است. البته برندهایی همچون سامسونگ و اپل در طول سال ها کیفیت بالای خود را ثابت کرده اند و با وجود قیمت بالا، فروش بسیار زیادی دارند.

یکی از نقاط قوت اصلی گوشی های شیائومی، باتری آن ها بوده که ظرفیت بسیار بالایی داشته و در مقایسه های صورت گرفته نیز جزو بهترین ها بوده اند. بطور مثال، باتری شیائومی پوکو M3 ظرفیت 6000 میلی آمپر ساعتی داشته که رقم بسیار مناسبی در مقایسه با سایر باتری های 2020 محسوب می شود. در صورتی که روزانه یک ساعت وبگردی و مکالمه کرده و یک ساعت نیز فیلم تماشا کنید، باتری این گوشی تا 154 ساعت دوام می آورد که عملکرد فوق العاده ای است. با این وجود، باتری های شیائومی نیز همانند سایر باتری های موبایل پس از مدتی استفاده کیفیت اولیه خود را از دست داده و دچار خرابی می شوند. در این مقاله به بررسی عوامل مؤثر در افزایش طول عمر باتری های شیائومی، علائم خرابی آن ها و در نهایت به بررسی شرایط خرید باتری جدید اشاره خواهیم کرد.

افزایش طول عمر باتری های شیائومی

هرچند بروز مشکل و خرابی در باتری امری طبیعی بوده و دیر یا زود رخ می دهد، اما می توان با رعایت برخی نکات این فرایند را به تأخیر انداخت. یکی از مهم ترین موارد در این رابطه، شیوه صحیح شارژ باتری بوده که معمولاً نکات مربوط به آن مورد توجه قرار نمی گیرد. به دلیل حساسیت بالای باتری های لیتیومی به کاهش شدید و یا خالی شدن شارژ، بهتر است قبل از اینکه شارژ باتری به کمتر از 20 درصد کاهش یابد مجدداً آن را شارژ کنید. در گذشته شارژ بیش از حد باتری پس از 100 درصد شدن شارژ بسیار آسیب رسان بود و به جلوگیری از آن توصیه می شد. اما امروزه به دلیل استفاده از فناوری جدید و قطع جریان انرژی پس از تکمیل ظرفیت باتری، این مورد چندان اهمیت بالایی ندارد. استفاده از شارژر استاندارد ارائه شده همراه با گوشی نیز همواره توصیه می شود.

تنظیم نور صفحه نمایش نیز در طول عمر و دوام باتری اهمیت بالایی دارد. در گوشی های جدید شیائومی همانند سایر برندها قابلیتی به نام Auto Brightness ارائه شده که فعال کردن آن می تواند در این امر کمک کننده باشد. فعال بودن دائمی قابلیت هایی همانند وای فای، اینترنت دیتا، بلوتوث و مکان یابی جزو مواردی است که در مصرف بالای شارژ باتری مؤثر است. بررسی برنامه های نصب شده بر روی گوشی و شناسایی پرمصرف ترین ها نیز اهمیت بالایی دارد. می توانید در بخش مربوطه در تنظیمات گوشی شیائومی خود، برنامه هایی که میزان بیش تری از شارژ را حتی در حالت بک گراند و بدون اطلاع شما مصرف کرده اند، شناسایی کرده و در صورت تمایل آن ها را حذف کنید. در شرایط اضطراری می توانید قابلیت ذخیره انرژی را فعال کرده و با اعمال برخی محدودیت ها بصورت خودکار، مصرف شارژ را کاهش دهید.

علائم خرابی باتری های شیائومی

بطور کلی علائم و نشانه های خرابی باتری بین گوشی های مختلف یکسان بوده و تفاوت خاصی وجود ندارد. اولین علامت خرابی باتری های شیائومی که احتمالاً همه نیز آن را تجربه کرده اید، افزایش سرعت مصرف شارژ بوده که شدت های مختلفی دارد. در بخش قبلی به موارد مؤثر در کاهش سرعت مصرف شارژ اشاره شد؛ اما در صورتی که رعایت موارد اشاره شده تأثیری نداشته باشد، احتمالاً مشکل ناشی از خود باتری است. یکی دیگر از نشانه های اولیه خرابی باتری، داغ شدن آن است. این مورد نیز شدت های مختلفی داشته و همچنین می تواند ناشی از اجرای برخی برنامه های سنگین باشد. این افزایش دما اثر منفی متقابلی بر روی خود باتری داشته و همچنین ممکن است بر سایر بخش های سخت افزاری گوشی نیز آثار جبران ناپذیری برجای بگذارد؛ از این رو نمی توان آن را حتی در صورت شدت کم، نادیده گرفت.

در ادامه فرایند تخریبی باتری، علائم شدیدتر شده و مشکلات بیش تری رخ خواهند داد. احتمالا داغ شدن شدید باتری در نهایت منجر به افزایش حجم آن شود. این مورد نیز به سبب احتمال بروز آسیب در شکل ظاهری گوشی، جزو موارد خطرناک محسوب می شود. ممکن است گوشی با وجود شارژ کافی بطور ناگهانی خاموش شود؛ البته در گذشته کالیبره نبودن باتری نیز می توانست در این امر مؤثر باشد؛ اما امروزه کالیبراسیون تأثیر خاصی نداشته و بروز این مشکل نشانگر خرابی باتری است. گاهی اوقات میزان خرابی باتری بسیار شدید بوده و گوشی صرفاً هنگام اتصال به شارژر کار می کند. این مورد نشانگر تخریب کامل باتری و حذف آن از مسیر انتقال جریان انرژی است. مواردی چون آتشگیری و انفجار باتری نیز بسیار نادر بوده و امروزه با استفاده از فناوری های پیشرفته جدید دیگر مشاهده نمی شود.

خرید باتری شیائومی جدید

خرابی باتری متوقف نشده و روز به روز نیز شدیدتر می شود. انتقال جریان نامناسب انرژی از سوی باتری در بلندمدت موجب بروز مشکل در سایر بخش های سخت افزاری گوشی شیائومی شما خواهد شد. از این رو تعویض باتری در اسرع وقت اهمیت بالایی داشته و نباید نادیده گرفته شود. بررسی کیفیت باتری جدید خریداری شده نیز اهمیت بالایی داشته و بهتر است از فروشگاه های معتبر نسبت به خرید اقدام کنید.

منبع:

https://canvas.uw.edu/eportfolios/64371/battery/