راهنمای مراقبت از کاشی های سرامیک

مراقبت های مرتب

محصولات کاشی لعاب دار باید به طور مرتب با استفاده از تمیزکننده ای همه کاره ملایم یا تمیز کننده های شیمیایی تمیز شوند. محصول انتخاب شده باید برای تمیز کردن دوغاب موجود در اتصالات کاشی نیز مناسب باشد. ممکن است نوع محصول بسته به کاربرد و استفاده کاشی متفاوت باشد. یک اسپری پاک کننده چند منظوره، که کف صابون، باقی مانده های آب سخت و کپک ها را تمیز می کند و برای استفاده هر روزه طراحی شده را میتوان برای دیوار حمام مورد استفاده قرار داد. برای اعمال پاک کننده باید از یک تی، پارچه، اسفنج یا فرچه غیر فلزی استفاده کرد. مکان مورد نظر را با آب خیس کرده و سپس کاملا خشک کنید. پاک کننده های روزانه نباید مواد شیمیایی قوی داشته باشند، تا به سطح کاشی آسیبی وارد نشود. اسید می تواند به دوغاب و سطح براق کاشی آسیب بزند. آمونیاک می تواند دوغاب را کدر کند.

اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید می‌تونید در قدم اول می‌توانید قیمت نصب کاشی و سرامیک را در شهر خودتان بپرسید. مثلا اگر به دنبال سرامیک کار در تهران باشید می‌توانید درخواست نصب کاشی و سرامیک ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

توصیه می شود قبل از استفاده از محصولات مایع، سطح را گردگیری و تمیز کرده و جاروبرقی بکشید.

کاشی های لعاب کاری نشده باید به طور مداوم با پاک کننده های مخصوص کاشی دارای پی اچ خنثی تمیز شوند. این محصولات برای از بین بردن روغن، چربی، و لکه های معمولی از روی سطح لعاب کاری نشده مناسب می باشند. این محصولات بسته به کاربرد و میزان استفاده متفاوت خواهند بود. همچنین محصول انتخابی باید با دوغاب استفاده شده، متناسب باشد.

پاک کردن بتون، چربی، لایه های انتهایی روی کاشی

کاشی های سرامیک لعاب دار نباید بتونه شوند. توصیه می شود تنها دوغاب بتونه شود.

اگر میخواهید بتونه یا چربی روی سرامیک خود را تمیز کنید، باید از پاک کننده چسب و بتون استفاده نمایید. همیشه ابتدا قسمت کوچکی را امتحان کنید. پاک کننده چسب و بتون خود را در یک ناحیه اعمال کنید. اجازه دهید بدون خشک شدن، مدتی باقی بماند تا روکش و باقیمانده آن نرم شود. در صورت نیاز از مقدار بیشتری استفاده کنید تا بتونه نرم شده و از بین برود. در صورت لزوم، ناحیه را با استفاده از پد نایلونی پاک کنید. با یک حوله پنبه ای یا اسفنج باقیمانده را پاک کنید. با استفاده از آب کاملا ناحیه را بشویید. روی سنگ های طبیعی از پاک کننده های سرامیکی استفاده نکنید.

مراقبت های لازم برای دوغاب

دوغاب ماده ای است که برای پر کردن فضای بین کاشی ها مورد استفاده قرار می گیرد. دوغاب رنگ های متفاوتی دارد. رنگ سفید برای ظاهر پایانی کار اهمیت زیادی دارد، و بر طرز کار دوغاب تاثیر بسیار کمی دارد. هدف دوغاب، پر کردن اتصالات بین کاشی ها بوده و ماده ای جداناپذیر و یکپارچه برای نصب کاشی می باشد. رنگ دوغاب به مرور زمان تیره می شود، بنابراین توصیه می کنیم به طور مداوم بتونه شود تا از آن محافظت شود. برای عادی کردن دوغاب قدیمی، میتوان آن را رنگ آمیزی کرد.

بلافاصله پس از این که کاشی نصب شده و دوغاب کاری شد، ناحیه تازه نصب شده باید با کاغذ قهوه ای پوشانده شود تا در طول فرآیند باقیمانده آسیبی به آن وارد نشود. در هفت روز اول، اتصالات دوغاب کاری شده باید با یک پارچه یا اسفنج مرطوب پاک شوند. این کار باعث می شود رنگ دوغاب تثبیت شود. کاغذ اعمال شده دو مزیت دارد: 1. از دوغاب اعمال شده محافظت می کند، 2. اجازه می دهد دوغاب رطوبت خود را از دست دهد، که باعث می شود از ظاهر و مطلوبیت آن محافظت شود. این امر گامی مهم در دستیابی به رنگی ثابت می باشد. برای محافظت از کاشی های تازه نصب شده، هرگز از مواد پلاستیکی یا غیر جاذب استفاده نکنید. این محصولات غیر جاذب، رطوبت را به دام می اندازد و باعث می شوند دوغاب رنگ خود را از دست دهد. کاغذ محافظتی قهوه ای باید تا انتهای کار روی کاشی باقی بماند.

پس از 24 ساعت محافظت از دوغاب، میتوان غبار دوغاب را با استفاده از آب یا یک پاک کننده مخصوص غبار دوغاب حاوی سولفامیک اسید از بین برد. همچنین می توان سولفامیک اسید را به صورت پودر تهیه کرده و سپس با غلظت های مختلف، با آب مخلوط کرد که البته افراد حرفه ای این کار را انجام خواهند داد. همچنین، غبار دوغاب اپوکسی را میتوان با یک پاک کننده اپوکسی از بین برد. این پاک کننده ها به گونه ای ساخته شده اند تا غبار دوغاب اپوکسی را به طرزی کاملا ایمنی از بین ببرند. فرمولاسیون منحصر به فرد آن ها بدون آسیب به کاشی یا دوغاب، غبار اپوکسی را از بین می برد. هرگز نباید از سولفامیک اسید یا پاک کننده دوغاب روی محصولات سنگی استفاده کرد.

بتون نفوذی/ اشباعی

بیشتر نصب کننده های کاشی از دوغاب های سیمانی استفاده می کنند. این نوع دوغاب پس از نصب مورد استفاده قرار می گیرد، چرا که در این حالت به رنگ آمیزی نیازی نیست. این نوع دوغاب باید با یک نوع بتون نفوذی/ اشباعی بدون سیلیکون بتونه شود، چرا که سیلیکون میتواند عمر مفید بتون را کاهش دهد. برعکس، دوغاب های اپوکسی در برابر مواد شیمیایی و اسید مقاوم هستند، و در نتیجه به بتونه شدن نیازی ندارند. استفاده از بتون نفوذی اشباعی روی دوغاب سیمانی، رنگ طبیعی آن را تغییر نمی دهد اما از نفوذ رطوبت جلوگیری کرده، آن را بادوام تر می کند و اجازه نمی دهد لکه شده یا رنگ آن تغییر کند. تنها دوغاب است که به بتونه شدن نیاز دارد، نیازی نیست کاشی های لعاب دار را نیز بتوه کنید. می توانید 72 ساعت پس از دوغاب کاری، آن را بتونه کنید.

بتون نفوذی/ اشباعی دارای درجات مختلفی است. حتما از میزان دوام بتن خود آگاه باشید. بسته به کیفیت بتونه، طراحی کاشی و دستورالعمل سازنده ممکن است بخواهید آن را به طور سالانه ترمیم کنید. برخی بتونه ها ضمانت نامه های چند ساله دارند. قبل از استفاده به ضمانت نامه و اطلاعات تکنیکی محصول دقت کنید تا برای نصب محصول، عمر مفید و نوع کاربرد آن (و هر گونه هشدار) جزئیات بیشتری به دست آورید.

نگهداری دوغاب

نه بتونه کردن دوغاب و نه استفاده از دوغاب اپوکسی، هیچکدام تضمین نمی کنند که دوغاب تغییری نکرده یا رنگ خود را از دست نمی دهد. دوغاب به تمیز شدن مداوم نیاز دارد. میتوان با یک پاک کننده خانگی یا شیمیایی به طور روزانه دوغاب را تمیز کرد. زمانی که نیاز دارید دوغاب را به طور کامل تمیز کنید، باید از نوعی تمیز کننده قوی مخصوص کاشی و دوغاب که قادر است هر گونه چربی، کف صابون، روغن، لکه، کپک و وکس های ترکیبی یا اکرلیک را از اتصالات پاک کند، استفاده کنید. اما چنین محصولی باید مواد شیمیایی غیر آلوده کننده، و مواد بخارشدنی بسیار کمی در ترکیب خود داشته باشد. می توان این نوع محصول را از مراکز فروش لوازم خانگی با فروشگاه های محلی  لوازم کاشی، خریداری کرد.

ترمیم رنگ دوغاب

زمانی که رنگ دوغاب به طور کامل تغییر کرده و راه برگشتی نداشت، می توانید با استفاده از رنگ مخصوص دوغاب آن را مثل روز اولش کنید. رنگ دوغاب، محصولی بر پایه اپوکسی است که با رنگی دائمی برای نفوذ به دوغاب و سطح بتونه شده طراحی شده است. زمانی که دوغاب را رنگ آمیزی کردید، دیگر نیازی نیست آن را با بتون نفوذی/ اشباعی پوشش دهید. قبل از رنگ آمیزی، باید با استفاده از یک پاک کننده مخصوص دوغاب، اتصالات کاشی را از هر گونه گرد و خاک، روغن، چربی یا اضافات بتونه تمیز کنید.

راهنمای مراقبت و نگهداری

این سایت محصولات مورد استفاده برای نصب کاشی یا تمیز کردن و نگهداری از پیشخوان را برای فروش ندارد، بلکه تنها یک منبع اطلاعاتی برای کاربران می باشد. لطفا قبل از استفاده از هر محصول با سازنده محصول تماس بگیرید، تا دستورالعمل‌های مربوط به کنترل مناسب، دستورالعمل کاربرد و هشدارهای مهم در رابطه با سلامتی را به درستی متوجه شوید.

برای اطمینان از اینکه محصولات شما یک عمر زیبایی و منفعت را برای شما تامین خواهند کرد، ترمیم و نگهداری صحیح از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین توصیه می کنیم قبل از نصب، تمیز کردن و نگهداری از محصول خود ابتدا آن را در ناحیه ای کوچک امتحان کنید تا از نوع کاربرد آن مطمئن شوید.

احتیاط ایمنی مشتریان

ممکن است محصولات توصیه شده در این متن دارای مواد شیمیایی باشند که برای افراد مختلف موجب عکس العمل هایی شوند. در هنگام استفاده از محصولات شیمیایی از عینک های حفاظتی، ماسک، و دستکش استفاده شود.