راهنمای نظافت ماهانه

وظایفی وجود دارد که باید ماهی یکبار انجام دهید تا خانه تان تا جای ممکن تمیز بماند. این وظایف از وظایف روزانه مانند شستن ظروف و مرتب کردن خانه کمی پیچیده تر هستند. چک لیست نظافت ماهانه قسمت های فراموش شده مانند تمیز کردن پنکه یا چراغ ها را شامل می شود. همچنین می توانید تمیز کردن فرشی که طی چند هفته گذشته فقط آن را جاروبرقی کرده اید یا گردگیری خانه را هم شامل شود.

نظافت منزل از جمله خدماتی می باشد که توسط برخی از شرکت ها و موسسه ها به مشتریان داده می شود. البته چون امروزه با پیشرفت تکنولوژی روبرو شده ایم و بسیاری از سفارش ها و خدمات را می توانیم آنلاین ثبت و دریافت کنیم میتوان برای گرفتن قیمت نظافت منزل نیز از بازارهای آنلاینی مثل سنجاق استفاده کرد.

اگر شما به هر دلیلی فرصت نمی کنید که خودتان کارهای نظافتی منزل یا محل کارتان را انجام بدهید کافیست که به وب سایت یا اپلیکیشن سنجاق مراجعه کرده و سپس سفارش نظافت منزل خود را ثبت کنید و از هزینه نیروهای خدماتی مطلع شوید. برای ثبت سفارش نظافت منزل در تهران کافی است به چند سوال ساده پاسخ دهید.

حتما بسته به نیاز خود این برنامه را تغییر دهید. برخی از وظایف در یک خانواده ماهانه و در خانواده دیگر هفتگی هستند. اگر حس می کنید تمیزکاری ماهانه برخی موارد کافی نیست، آن را در لیست نظافت هفتگی قرار دهید. یا برعکس.

 

گردگیری پنکه سقفی

اگر مدت هاست که پنکه سقفی را گردگیری نکرده اید، دست به کار شوید. کلی گرد و خاک روی آن نشسته است. حداقل ماهی یک بار پنکه سقفی را تمیز کنید تا هم ظاهر خوبی داشته باشد و هم خوب کار کند و گرد و خاک را هم به داخل خانه پخش نکند.

 

تمیز کردن لامپ و چراغ های خانه

تمیز کردن ماهانه لامپ و چراغ های خانه از گرد و خاکی شدن آنها جلوگیری می کند. برای این کار کافی دست دستمال را دور آن بچرخانید تا گرد و خاک را بگیرد و چراغ مثل روز اول بدرخشد. از درخشش ناگهانی آن شوکه می شوید.

 

گردگیری دریچه های هوا

شاید به دریچه های هوا زیاد توجه نکنید اما ممکن است اطراف آنها هم پر از گرد و خاک باشد. ماهانه آنها را گردگیری کنید تا از پراکنده شدن گرد و خاک به داخل خانه پیشگیری شود. علاوه بر تمیز کردن دریچه دیوار را هم تمیز کنید چون ممکن است گردوخاک روی آن نشسته باشد.

تمیز کردن دیوار

حتی خانواده های بدون فرزند هم روی دیوارهایشان لکه میبینند. بهتر است لکه لوازم، گرد و خاک یا ماژیک را فورا تمیز کنید. دیوار محل پخت غذا، سرو و گذاشتن زباله بیشترین لکه ها را میبینند.

 

تمیز کردن پرده

پرده باید ماهانه شسته یا گردگیری و تمیز شود. نورگیر گرد و خاک را جذب کرده و باید خوب تمیز شود. پیش از تمیز کردن دستورالعمل سازنده را مطالعه کنید.

 

گردگیری خوب

علاوه بر گردگیری های روزانه و هفتگی، باید در ماه هم خانه را خوب گردگیری کنید. گردوخاک پشت لوازم، پنجره ها، سقف و قرنیز را تمیز کنید. گردگیری درها را فراموش نکنید چون لای گوشه و کنار آن گرد و خاک قرار می گیرد.

جاروبرقی کردن داخل مبلمان

گرد و خاک ریز وارد مبل شده و در آن جمع می شوند. شاید ندانید گرد و خاک چطور به آن راه یافته اند، اما نظافت و جاروبرقی ماهانه می تواند گرد و خاک را تمیز کند.

حتما درز و شکاف های لابلای مبلمان را تمیز کنید. زیر و روی کوسن ها فراموش نشود.

 

تمیز کردن پنجره ها

تمیز کردن ماهانه پنجره ها تمیزکاری شیشه ها و چارچوب را شامل می شود. با شیشه شو لکه های داخل پنجره را تمیز کنید. اگر لکه ها بمانند احتمال تمیز شدن شان کاهش می یابد.

لکه گیری فرش و مبلمان

لکه های فرش و مبلمان را بررسی کرده و تمیز کنید. حتما ابتدا شوینده را روی نقطه ای از آنها امتحان کرده و بعد استفاده کنید. اگر مدت هاست که فرش را تمیز نکرده اید باید به آن شامپو فرش بزنید.

 

بررسی سیستم حریق

مطمئن شوید که سیستم حریق خوب کار می کند. در صورت نیاز باتری ها را تعویض کنید. سیستم حریق را گردگیری کنید تا از کار کردنش مطمئن شوید.

 

تعویض فیلترها

برای خوب کار کردن سیستم تهویه باید هرماه فیلتر را تعویض کنید. فیلترهای جاروبرقی را هم بررسی کرده و آن را هم تعویض کنید.

 

تمیزکاری لوازم

لوازم زیاد کثیف می شوند. باید حداقل ماهی یک بار آنها را خوب تمیز کنید.

  • با تمیز کننده مخصوص فر لکه های روی فر را تمیز کنید.
  • یخچال و فریزر را خالی کرده و آن را خوب تمیز کنید. غذاهای تاریخ گذشته را دور بیندازید. بسته های جدید جوش شیرین داخل یخچال بگذارید تا بوی بد آن را بگیرد.
  • داخل و بیرون مایکروویو را تمیز کنید.