بیوگرافی لعیا زنگنه

بیوگرافی لعیا زنگنه + عکس های لعیا زنگنه

لعیا زنگنه در ۱۴ مرداد ۱۳۴۴ در تهران به دنیا آمد. لعیا زنگنه بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون است. لعیا زنگنه دختر مهندس یاشار زنگنه، معاون سابق مهندسی استان اصفهان و مهدیه موسوی (اصالتا اهل لر بختیاری در منطقه اقلید فارس) می باشد. لعیا زنگنه دارای مدرک لیسانس تئاتر از دانشگاه هنر تهران است و در کلاس طراحی نیز شرکت کرده است. استعداد هنری لیا زنگنه در سال ۱۳۷۱ توسط امین تارخ کشف شد و با راهنمایی و مشاوره هنری محمدعلی کشاورز و ثریا قاسمیبه عرصه تلویزیون و سینما وارد شد. لعیا زنگنه بازی در نمایش های حرفه ای را از سال ۱۳۷۱ و در سینما را از سال ۱۳۷۵ با راز مینا ساخته عباس رافعی شروع کرد. لعیا زنگنه با بازی در مجموعه در پناه تو در سال 74 مشهور شد.

لعیا زنگنه بسیار محافظه کار است و مصاحبه های زیادی انجام نمی دهد، بنابراین اطلاعات دقیقی در مورد او وجود ندارد. اما او متاهل است و یک دختر دارد که نمی خواهد عکسش انتشار یابد. او نخستین بار نقاشی خود را در سال 2010 در تورنتو کانادا به نمایش گذاشت. بعد در تهران نمایشگاهی داشت. برعکس شایعاتی که در مورد بیماری صعب العلاج لعیا زنگنه وجود دارد، او سالم است و بیمار نیست.

این بازیگر درباره اینکه چرا به خاطر شهرتش ستاره سینما نشد، گفت: ستاره یعنی چه؟چگونه ستاره شویم؟این که کار زیاد نداشته باشیبه جرات می توانم بگویم هنوز روی آن موجی هستم که زیر پایم آمد، اما نه با زحمت زیاد و نه روی جلد مجلات.من این کار را نکردم.من نمی خواهم مدل باشم یا خودنمایی کنم.این انتخاب من نیست.من این کار را نکردم.

لیا زنگنه از جمله افرادی است که در سخنانی بیان کرد من حرفی دارم که سال هاست می خواهم به مسئولان برسانم، یکی از افتخارات من این بوده که از تلویزیون آغاز کردم و تلویزیون سکوی پرتاب من بود. تلویزیون به من افتخار، حیثیت، احترام، شهرت و مهمتر از همه محبوبیت بخشیده است و من همیشه مدیون تلویزیون هستم و طوری زندگی می کنم که احترام متقابلم را به تلویزیون برمی گرداند.

او اضافه کرد: چیزهای عجیب و غریب برای من رخ داد و در سریال در قلب من نقشی را بازی کردم که دقیقاً سال 76 به یاد دارم، یکی از پیشکسوتان آنجا به من گفت که چقدر بد است که «در پناه تو» نخستین سریال شماست. آن زمان معنی آن کلمه را نمی فهمیدم ولی بعداً فهمیدم که وقتی اولین کار کسی عالی است، انتظار چیزهای بزرگ بیشتری برای آینده اش دارد. در مجموعه در قلب من مدیون فیلمنامه خوبی به تهیه کنندگی نازنین و کارگردانی بازیگرانی مثل ثریا قاسمی استادم و آقایان پورصمیمی و راد بودم، در اصل ترکیبی عالی بود که هرکس در جای من بود این اتفاق برای او افتاد.

آثار لعیا زنگنه

سینمایی

راز مینا

شیفته

رنگ شب

تکیه بر باد

هفت ترانه

مزاحم

تب

رئیس

خیابان‌های آرام

جرم

خودزنی

زندگی خصوصی

عاشق‌ها ایستاده می‌میرند

این زن حقش را میخواهد

قاتل اهلی

 

مجموعه های تلویزیونی

برادرجان

دنیای گمشده

پدر

آرام می گیریم

پشت بام تهران

خواب بلند

مادرانه

راستش را بگو

اغما

مدار صفر درجه

باران عشق

تولدی دیگر

در قلب من

در پناه تو  ۱۳۷۳

 

فیلم تلویزیونی

نام دیگر عشق

فلس سیاه

رایزن عشق

زمزمه

جاده جنایت

 

نمایش خانگی :

آقازاده

گردآوری: روبکا

بیوگرافی لعیا زنگنه