بیوگرافی سعید داخ

بیوگرافی سعید داخ + عکس

سعید داخ در 6 خرداد 49 به دنیا آمد.او بازیگر، کارگردان تئاتر، مجری و طراح حرکات موزون است. سعید داخ کار خود را در تئاتر از سال 1371 آغاز کرد. سعید داخ برای اجرای نمایش جشن بزرگ جایزه ویژه کارگردانی و بهترین حرکات موزون برای آی آدمها از جشنواره مقدس دریافت کرده است و او برای کارگردانی کرانه دل تقدیر نامه از جشنواره دفاع مقدس دریافت نموده است.

سعید داخ با تاکید بر حضور چهره های سینمایی در تئاتر خاطرنشان کرد از نظر من حضور بازیگران شخصی به ما صدمه نمی زند و ورود این بازیگران به تئاتر جا برای هیچکس تنگ نمی کند. بازیگری تلویزیون و سینما نداشته اگرچه تئاتر بسیار دشوارتر است. وی مشکلات این روزهای تئاتر را تبدیل این هنر به تجارت خواند و گفت هنر تئاتر این روزها به تجارت تبدیل شده است. مساله امروز تئاتر ما ورود بازیگران به تئاتر نبوده بلکه افرادی بوده که این هنر را به تجارت تبدیل کرده اند. کسانی که تئاتر را یک تجارت می بینند از هر نظر می خواهند تماشاگر را به سالن بیاورند اما تئاتر جای تجارت نیست. آنها به هر قیمتی می خواهند تماشاگر جمع کنند و این باعث از بین رفتن روحیه تئاتر شده است.

یکی از کارهایی که در کارنامه هنری سعید داخ وجود دارد نقش دکتر علی شریعتی در مجموعه معمای شاه است. او می گوید: ایفای نقش مدرن کار سختی است. من برای بازی در نقش دکتر شریعتی تحقیقات زیادی انجام داده ام. من با افراد زیادی مثل پسر، همسر و هم سلولی هایش صحبت کردم و توانستم اطلاعاتی را که در مورد هویت او می خواستم به دست بیاورم. چون قبلاً از ویژگی های شخصیتی این نقش اطلاعی نداشتم. من شبیه ترین بازیگر به دکتر شریعتی بوده و خودم خیلی علاقه داشتم که این نقش را داشته باشم که برایم رخ داد.

اگر فیلمی سود یا زیان بیاورد برای بازیگر فرقی نمی کند، چون در قراردادهای ما سود حاصل از کار لحاظ نشده و مقدار مشخصی ثبت می شود. اگر بازیگران بابت فروش بالا یا سینمای خانگی و تلویزیونی درصد یا درصدی دستمزد می گرفتند هیچ کدام از این مشکلات برای بازیگران رخ نمی داد. حالا اگر فیلم 100 میلیارد یا 500 هزار جلد بفروشد برای من بازیگر مهم نیست چون تمام سود و زیان کار بر عهده تهیه کننده فیلم می باشد.

فعالیت های پسعید داخ

تلویزیون

با من بمان

نرگس

زیرتیغ

آینه های نشکن

دولت مخفی

تنهایی لیلا

معمای شاه

ماه و پلنگ

آقازاده

  سینمایی

آنها

بدون تاریخ، بدون امضا

صدای منو می شنوید؟

دوران عاشقی

افسونگر

پایان خدمت

معبد جان

جوایز سعید داخ
دریافت ویژه کارگردانی” جشن بزرگ” جشنواره سبز

دریافت بهترین طراحی حرکات موزون” آی آدمها” جشنواره سبز

دریافت تقدیر ویژه کارگردانی” کرانه دل” جشنواره دفاع مقدس

گردآوری:روبکا

بیوگرافی سعید داخ