بیوگرافی رویا افشار + عکس

بیوگرافی رویا افشار + عکس های رویا افشار

رویا افشار در سال 1339 در آبادان استان خوزستان به دنیا آمد. او از جمله بازیگرانی بود که در آخر دهه شصت به غیر از ممنوع الکار شدن ، ممنوع تصویر هم شد. در دهه هشتاد اما توانست به بازیگری برگردد. این بازیگر توانست بهترین بازیگر اولین نقش زن را از 39 جشنواره فیلم فجر دریافت نماید. او امسال با بازی در نقش مادر در فیلم مامان و کارگردان انیسی و بازی در نقش نانسی این جایزه را دریافت کرد. خانم افشار تاالان در کارنامه هنری خود فیلم های زیادی ساخته است اما از زندگی نامه او اطلاعات زیادی در دست نمی باشد.

آغاز بازیگری

رویا افشار بازی را از سال 1355 در حالی که 17 سالش بود با ایفای نقش در تئاتر آغاز نمود. سپس در سال 1366 برای نخستین بار در فیلم شاید ایفای نقش کرد ولی متأسفانه با گذشت چند سال از شروع آن، نتوانست به کار بازیگری و هنری خود ادامه بدهد. . البته پس از چند سال در دهه 80 دوباره به بازیگری برگشت و بازیگری را ادامه داد. رویا افشار در سال ۱۳۶۶ در دو فیلم دیگر در انتظار شیطان و تحفه ها ایفای نقش کرد.

او در گفت‌وگویی که توسط خانم افشار منتشر شده در مورد کتاب‌خوانی گفت من ساعت‌های زیادی را صرف کتاب‌خوانی می‌کنم و قدردان آن هستم. به عنوان مثال من عاشق فیزیک و فیزیک کوانتومی هستم، بنابراین من عاشق خواندن آنها هستم. من همچنین در رشته های علوم اجتماعی، فلسفه و رمان مطالعه می کنم. تقریباً می توانم بگویم که در خانه ام جز کتاب چیز زیادی نیست.

گفتگو با رویا افشار

خانم افشار از سریال آینه برایمان صحبت کنید. با این سریال در ذهن ما خاطره ای به وجود آمده است. سریال آینه سریال خوبی بود در آن زمان کارگردانی به اسم حاجی انصاری این فیلم را کارگردانی می کرد. دوره اول و دوم گروه معارف اسلامی، تلویزیون تولید شد و همه چیز به خوبی انجام گرفت ولی دوره سوم این فیلم زمانی به گروه فیلم و سریال رسید از بین رفت.در اصل در دوره سوم نتوانستند با آن کنار بیایند. شاید در آن زمان ما نسبت به مسائل مذهبی و اجتماعی دید بازتری داشتیم و حتی بازتر از زمانی بود که آینه به گروه سریال و فیلم وارد گردید.

سینمای ما جهت ندارد من فکر می‌کنم هر سیاستی که نیازی می‌بیند متحد می‌شود و جریان را بزرگ کرده تا آن نیاز را برآورده کند. از نظر من تا قدر آن را ندانیم نمی توانیم از سینمای آزاد و متفکر صحبت کنیم. الان هر دو سال یک بار یک فیلم تجربی اکران می شود که یک اتفاق آزادی است، روزنامه نگاری کار بسیار جدی است که هرکسی نمی تواند انجام دهد. به عنوان یک بازیگر، فکر نمی کردم بتوانم این کار را انجام دهم. در اصل روزنامه نگاری نیاز به تاکتیک های عجیبی دارد که من به عنوان یک هنرمند آن ها را نمی دانستم.

فیلم های تلویزیونی رویا افشار

  خانواده دکتر ماهان    دست بالای دست
 بایرام    کمربندها را ببندیم
  آهوی ماه نهم    سیب ترش
  زندگی و جنگ   راویان اخبار
 1366 در خانه   آیینه
 هر پنجره یک قصه اکنون خانه ما
در خانه بهداشت روانی کودک
آفتاب مهتاب کرم شبتاب

 

فیلم های سینمایی رویا افشار

  شاید وقتی دیگر   در انتظار شیطان
  تحفه‌ها  تیک
 معادله   دایناسور
 خسته نباشید   عصر بارانی
سه ماهی  ایستگاه اتمسفر
   کاکا    سرکوب
  مامان

 

تئاتر های رویا افشار

 زمستان ۶۶  بلوط تلخ
مکبث مرگ خوارزمشاه
ایستگاه سوم قصه درخت سیب
 ف مثل فلسطین دیو باد
نیمکت خوشبختی باله با انگشتان شکسته
 علامت تعجب دیوار
مه آلود مثل شب مثل یک روز درخشش در ساعت مقرر
پوتین‌های عمو بابا خروس می‌خواند
سفر (تله تئاتر) سوء تفاهم (تله تئاتر)
قفس (تله تئاتر) تا صبح (تله تئاتر)

 

کارگردانی های افشار در تئاتر

مثل هیچ‌کس

نمایشنامه خوانی غریبه‌های همیشگی

 

گردآوری: بخش بیوگرافی بازیگران روبکا