بیوگرافی خیام وقار کاشانی + عکس

بیوگرافی خیام وقار کاشانی + عکس های خیام وقار کاشانی

خیام وقار کاشانی بازیگر جوان ایرانی متولد 31 مرداد 1360 و دارای لیسانس بازیگری از دانشکده هنر و معماری است. خیام وقار کاشانی اهل کاشان می باشد. او در یک خانواده 5 نفره بزرگ شد و یک برادر و خواهر دارد. خیام وقار چند سال پیش ازدواج کرد و یک دختر به اسم باران دارد. خیام وقار کاشانی برای پیشبرد کار و حرفه خود از کاشان به تهران مهاجرت کرد و برای انجام فعالیت های هنری تئاتری به نام باران راه اندازی کرد. از آن زمان به طور جدی وارد تئاتر شد و در جشنواره های متعددی شرکت کرد.

من در کاشان به دنیا آمده ام و از سال 1376 در آنجا کار تئاتر را شروع کردم و در سال 1379 به دانشگاه رفتم و در اصل قبل از ورود به دانشگاه فعالیت زیادی در تئاتر داشتم. جوان و پر انرژی بودم. جشنواره ها و حتی مدتی متولی انجمن نمایش کاشان بودم و سپس مسئول روابط عمومی شدم. سال های 76 و 79 برای من سال های بسیار خوبی بود و به صراحت می توان گفت که تئاتر در آن سال ها روزهای خوبی به خصوص در کاشان داشت. سال 1379 با مدرک دانشگاهی در رشته بازیگری به تهران وارد شدم اما حتی قبل از سال 1379 در کاشان هم  8 کار کردم که به اکران عمومی درآمده بود و کم کم به گروه های تئاتری جذب شدم و اولین کارم با هادی مرزبان بود که در آن حضور داشتم و یکی از لشکرهای سیاهی که از آنجا رفتم. بعد از مدتی مدیر صحنه و دستیار صحنه هادی مرزبان شده و این کار را ادامه دادم.

ورود به عرصه حرفه ای در تهران مشکل بود؟

خیلی سخت بود و تصور می‌کردیم برای خودمان در کاشان کسی هستیم اما وقتی به تهران آمدم مثل قطره‌ای در دریا بودم و باید خیلی سعی می کردم که خیلی تلاش کردم و به آن افتخار می‌کنم. از همان سیاه لشکر شروع کردم کم کم اساتید دیگر کار ما را دیدند و در این مدت بیشتر کار من با کارگردانانی مثل هادی مرزبان سهراب سلیمی و فرزانه کابلی بود.

زندگی در تهران آسانتر است یا کاشان؟

مطمئنا زندگی در کاشان آسان تر است چون در تهران مشکلات و معضلات زیادی وجود دارد اما کار ما و کارمان به نظر نمی رسد جایی جز تهران ادامه پیدا کند. فرهنگ سازی برای تماشای تئاتر مردم تهران و وجود دانشگاه های تئاتر در تهران باعث شده است که تئاتر بیشتر برای تهران باشد.

کارگاه تئاتر را از چه زمانی شروع کردید یا به عبارت دقیق تر وارد بخش خصوصی تئاتر شدید؟

از سال 89 یک ساختمان 60 متری را تبدیل به کارگاه تئاتر کردم هنرجویان زیادی هم داشتیم و در فروردین 92 سالنی با 38 صندلی ساختیم، اما متاسفانه در سال 93 اجاره ما به اتمام رسید. در آن کارگاه کوچک هنرجویان مستعدی هم بودند. سعی کردم با اساتید مشهوری به نتیجه برسیم یا به آنها فرصت اجرای عمومی بدهیم و از همان ابتدای سال فهیمه امان زاده به جمع ما پیوست و با هم شراکت کردیم.

پایان نامه در دانشگاه فرصت مناسبی بوده تا بتوانید خودتان را نشان داده و تقریبا سی پایان نامه را برای بچه ها بازی کردم چون که اساتید پایان نامه ها را دیده و تاثیر زیادی در کارم داشت تا قادر باشم به حوزه تئاتر به عنوان بازیگر وارد شوم.

آثار خیام وقار کاشانی
مجموعه تلویزیونی دلدار، سریال پنجمین خورشید، شاید برای شما اتفاق بیفتد، عملیات ۱۲۵، خانه ی دوستی، زندگی از نو، خانواده ی دکتر ماهان، بچه مهندس 3،فیلم سینمایی تابو، فیلم سینمایی کار کثیف ، فیلم کوتاه هشتگ ساعت چهار، فیلم کوتاه پل.

گردآوری: روبکا

بیوگرافی خیام وقار کاشانی