اصول طراحی داخلی ویلا به همراه نکات کاربردی

اگر تمایل دارید تا طراحی داخلی ویلا را بر عهده بگیرید، بهتر است با نکات کلیدی آن در این زمینه آشنا شوید. شیوه دکوراسیون اتاق خواب، سالن پذیرایی، اتاق ناهارخوری، حمام و سرویس بهداشتی، نحوه نورپردازی، نحوه صحیح به کار بردن رنگ‌ها و در نهایت استفاده بهینه از لوازم و اکسسوری‌های تزئینی در طراحی شکیل و خلاقانه، بسیار اهمیت دارد.

اصول طراحی داخلی ویلا به همراه نکات مؤثر در دکوراسیون

اگر تمایل به ایجاد فضایی دلنشین، زیبا و آرام‌بخشی را در خانه ویلایی خود دارید، بهتر است با نکات مؤثر در طراحی داخلی ویلا، آشنا شوید. توجه داشته باشید که طراحی خانه‌های ویلایی، نیازمند تخصص و تجربه افراد متخصص در این زمینه است. افرادی که به عنوان طراحان داخلی ساختمان و ویلا فعالیت می‌کنند، باید علم و هنر انجام این کار را داشته باشند و مشتاقانه و خلاقانه به جزئیات کار بپردازند. برای دکوراسیون انواع ویلاها طرح‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به توضیح برخی از آن‌ها می‌پردازیم. فرقی ندارد، طراحی ویلا چه در سبک کلاسیک باشد و چه در سبک مدرن و لاکچری، برای انجام کار می‌بایست از یک تیم طراحی حرفه‌ای و قوی بهره بگیرید.

اصول دکوراسیون ویلای مدرن در شمال

طراحی داخلی ویلا در شمال کشور دارای سبک ساده و شناخته شده‌ای است و تنها نکته آن است که  مطمئن شوید رنگ، بافت و تمام عناصر مؤثر در طراحی را دقیق و بانظم انتخاب کرده‌اید. انواع ویلاهای مدرن در شمال از طیف‌های وسیعی از طراحی پیروی می‌کنند از جمله سبک نئو کلاسیک، نئو مدیترانه‌ای و سبک مدرن و معاصر. اگر قصد دارید بهترین طراحی را برای ویلا انجام دهید و مشتری بیشتری را جذب کنید، بهتر است برخی از موارد را مد نظر داشته باشید از جمله: محاسبه هزینه‌های طراحی ساختمان و در نظر گرفتن تمام عناصر داخل و خارج از ویلا. قبل از آغاز طراحی باید بدانید که قرار است کدام سبک را دنبال کنید، سبک مینیمالیسم و یا معماری به سبک کلاسیک. نوع کاربردی که یک ویلا در یک منطقه دارد، باز هم به طراحی ساختمان باز می‌گردد به این مفهوم که برخی از ویلاها از سبک کلاسیک پیروی می‌کنند، اما از نمای شیشه‌ای، فلزی و استیل بهره‌مند هستند و برخی دیگر دارای ساختار مدرن هستند اما از مصالح بتنی مقاوم و با ساختار خلاقانه برای ساخت آن‌ها استفاده شده است. طراحی داخلی ویلا در سبک مدرن بسیار ساده‌تر از سبک کلاسیک است و باهم تفاوت‌های بسیاری دارند. وقتی که نظاره‌گر یک ساختمان مدرن هستید، پیوندتان را با زندگی مدرن امروزی احساس خواهید نمود اما زمانی که به یک طراحی کلاسیک می‌نگردید، شما در واقع به زمان سفر می‌کنید.

دکوراسیون ویلا در شمال

انتخاب رنگ در طراحی داخلی ویلا

ترکیب صحیح رنگ‌ها با یکدیگر اصلی جدایی ناپذیر در طراحی داخلی به شمار می‌رود و بسیار اهمیت دارد که چه رنگی، در چه محل و فضایی به کار برده می‌شود. البته این مسئله به هیچ وجه قوی‌تر سلیقه و نظر شخصی مشتری نمی‌باشد و گاهاً می‌تواند آزادانه انتخاب شوند. در طراحی مدرن استفاده از رنگ پاستیلی بسیار دیده می‌شود. برخی طراحان رنگ‌های خنثی را با رنگ‌ها با تناژ تیره و پررنگ ترکیب می‌کنند. در طراحی ویلا برای قسمت نمای داخلی سعی کنید از رنگ‌هایی استفاده کنید که مکمل هم باشند و یا شرایط را در حالت تعادل تنظیم کنند. بهترین راه حل این است که از رنگ‌ها را از پالت رنگ انتخاب کنید. برخی از بهترین رنگ‌ها برای دکوراسیون مدرن ویلا، ترکیب رنگ‌هایی مانند سفید و نقره‌ای، کرمی روشن و قهوه‌ای، نارنجی، سفید و خاکستری تیره، سفید و خاکستری، زرد روشن، سفید و آبی کاربنی و مواردی بسیار دیگر است. در نظر داشته باشید رنگی که انتخاب می‌کنید آرام‌بخش باشد و احساس خوشایندی را به محیط تزریق کند.

نورپردازی از عوامل مهم در طراحی ویلا

یک طراح حرفه‌ای به تأثیر نورپردازی در ویلا واقف است و به خوبی می‌داند قسمت‌های مختلف ویلا را چگونه با نور تجهیز کند. استفاده از نورهای مخفی در دیواره بیرونی ویلا، چراغ‌های دیواری که در محوطه حیاط و نمای بیرونی نصب می‌شوند، نورافکن‌های کوچک و بزرگ و یا چراغ‌ها با نور لایت و رنگی که در قسمت تراس قرار می‌گیرند، همگی جزء اصول نورپردازی در ویلا هستند.

نورپردازی در ویلا

طراحی ویلا با الگوها و بافت‌های مختلف

اگر در طراحی داخلی ویلا تمایل دارید از بافت‌ها و الگوهای خاص استفاده کنید، باید در استفاده از حجم‌های هندسی و چند ضلعی و خط‌های مورب، شکسته و منحنی بسیار دقت کنید. وجود الگوها و بافت‌های متفاوت، نمای داخلی و معماری بیرونی را جلوه نوینی می‌بخشند و ویلا را بسیار شکیل‌ و زیبا نمایش می‌دهند. شما می‌توانید از این الگوها در معماری داخلی به خصوص در کاغذ دیواری، کفپوش‌ها، دیوارکوب‌ ها، لوازم تزئینی و اشیای دیگر بهره بگیرید. در دکوراسیون و طراحی داخلی توجه به بافت سنگ، شیشه، چوب و فلز و یا ترکیب خلاقانه آن‌ها با یکدیگر، اهمیت بالایی دارد و طراحی‌های متنوعی را شامل می‌شود.

موقعیت پنجره‌ها در طراحی داخلی ویلا

طرح‌های مختلفی از پنجره وجود دارند که به نوعی مکمل نمای بیرونی ویلا هستند. در طراحی ویلاهای مدرن و لاکچری در شمال کشور می‌بایست از پنجره‌های شیشه‌ای با قاب‌های آلومینیومی و باریک استفاده شود. رایج‌ترین ایده‌های طراحی ویلاهای جنگلی شمال، پنجره‌هایی است که از جنس چوب ساخته شده‌اند و رنگ و بویی خلاقانه دارند. اگر پنجره‌های مدرن را به ویلا اضافه کنید، نمای بیرونی جذاب‌تر به نظر خواهد رسید. همیشه در نظر داشته باشید که موقعیت و ابعاد پنجره‌ها بگونه‌ای باشد که میزان نفوذ نور طبیعی به داخل ساختمان در حالت حداکثری خود باشد. بعضی از ویلاهای شمال پنجره‌های بزرگ دارند که از سقف تا کف ادامه دارند. این ویلاها بسیار جذاب و پر نور هستند و طرفداران بسیاری دارند.

موقعیت پنجره‌ها در ویلا

طراحی فضای ذخیره سازی و یا انباری در ویلا

طراحی یک انباری جادار و یا یک  فضای ذخیره‌سازی برای نگهداری اشیاء و لوازم، در هر ویلایی یه ضرورت به حساب می‌آید. شما می‌توانید اشیاء بلا استفاده خود را به طور موقت در آن قرار دهید و از ازدحام و شلوغی در نمای داخلی ویلا جلوگیری کنید. این فضای کارآمد می‌تواند یک انباری باشد و یا کمد لباس یا طبقه و کابینت‌ها با ابعاد مناسب برای نگهداری لوازم آشپزخانه، کتاب‌ها و مواردی از این قبیل.

در نظر گرفتن فضای کافی در طراحی داخلی ویلا شمال

یکی از اصول مهم در طراحی ویلا، اختصاص فضای بیشتر برای زندگی بهتر ساکنین آن است. ویلاهای شمال معمولاً زیباترین سازه‌ها هستند. ویلاهای مدرن به نسبت دارای فضای بیشتر و سقف بلندتری هستند و چنانچه طراحی به درستی انجام شده باشد، پس از چیدمان وسایل و مبلمان، محیط به دور از شلوغی و ازدحام خواهد بود و جای کافی برای انواع وسایل وجود خواهد داشت. در انواع ویلاهای مدرن و کلاسیک استفاده از انواع مبلمان چوبی، پلاستیکی، فلزی، پارچه‌ای رایج است و انتخاب نوع مبلمان، رنگ و ابعاد آن‌ها کاملاً به سلیقه ساکنین بستگی دارد. در طراحی ویلا چندان نیازی به استفاده از وسایل گران قیمت نیست کافی است ایده‌ها و نکات مؤثر در طراحی بهتر ویلا را مد نظر داشته باشید. در طراحی داخلی توجه به گلدان‌ها، صندلی راحتی در بالکن، صندلی در نزدیکی در ورودی ویلا، دیوارکوب‌ها و حتی محوطه سازی ویلا موجب می‌شود تا طراحی شما جلوه بی‌نقصی به خود بگیرد.

طراحی سالن ناهارخوری در ویلا

بهتر است برای محل غذاخوری در ویلا، مکان مستقلی را در نظر بگیرید و فضای کافی برای چیدمان میز ناهارخوری، صندلی‌ها و لوازم مربوطه را لحاظ کنید. دکوراسیون این قسمت باید جذاب و اشتها برانگیز باشد و از رنگ‌هایی استفاده شود که صرف غذا را در محیط آرام‌بخش شکل دهد.

طراحی اتاق خواب در ویلا

طراحی اتاق خواب باید بگونه‌ای صورت پذیرد که آرامش را در افراد به وجود آورد. در این رابطه جانمایی صحیح تخت خواب‌ها، رنگ دیوارها و نحوه چیدمان وسایل بسیار حائز اهمیت است. استفاده از آباژور، نصب سیستم روشنایی مناسب و تعبیه یک حمام اختصاصی از نکات مهم طراحی اتاق خواب در ویلا است. در اتاق خواب برخی از ویلاهای لوکس و لاکچری، می‌توان استخر شنا، وان و جکوزی مجهز به آبگرم را نیز تعبیه کرد. بهتر است اتاق خواب دارای تراس باشد در برخی از سبک‌های طراحی‌، فضایی را برای قرار دادن وسایل ورزشی در اتاق خواب در نظر می‌گیرند. قطعاً هر چه ابعاد اتاق خواب بزرگتر باشد، ایده‌های ناب‌تری را می‌توان در آن اجرایی کرد. برای اینکه فضایی گرم و صمیمانه داشته باشید استفاده از چوب برای کف بهترین گزینه است البته اگر از نظر هزینه و سرعت اجرا محدودیت دارید بهترین گزینه استفاده از پارکت لمینت به جای چوب طبیعی است.

طراحی آشپزخانه در ویلا

دامنه طراحی آشپزخانه‌ها برای ویلا بسیار متنوع است و پرطرفدارترین آن‌، آشپزخانه به صورت اپن است. برخی از مدل‌های آشپزخانه به صورت مدرن طراحی و ساخته می‌شوند و قسمت اپن در واقع یک کانتر است که از مصالح مرغوب و با کیفیت ساخته شده است که می‌توان برای تکمیل زیبایی آن از صندلی‌های مدرن و جذاب استفاده کرد. نورپردازی آشپزخانه و انتخاب کابینت مناسب مسئله مهم دیگری است که باید با دقت به آن بپردازید. در طراحی آشپزخانه جانمایی دقیق کابینت و سینک ظرفشویی دارای اهمیت است.

طراحی آشپزخانه ویلا

طراحی حمام و سرویس بهداشتی در ویلا

بسیاری از ویلاها در هر طبقه دارای یک سرویس بهداشتی مجزا دارند برای مثال در طراحی ویلا دوبلکس و یا تریپلکس یک حمام و سرویس بهداشتی در هر طبقه اجرا می‌شود. در نظر داشته باشید با توجه به مساحت ویلا، می‌توانید ابعاد و مساحت حمام و سرویس بهداشتی را گسترش دهید. بهتر است برای دکوراسیون حمام و سرویس بهداشتی از طرح‌های مدرن، کاشی سرامیکی، نمای شیشه‌ای و باکس‌ها و کابینت‌های روشن استفاده کنید. به طور کلی رنگ‌های سفید، خاکستری، بژ، کرمی و یا رنگ‌های تیره مانند سبز و قهوه‌ای بسیار پرطرفدار هستند.

حمام و سرویس بهداشتی در ویلا

سخن پایانی

طراحی داخلی ویلا در انواع سبک‌ها چه مدرن و چه کلاسیک پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. قطعاً هرچه طراحی شما زیباتر باشد، نمای و جلوه بیشتری ایجا می‌کند و به هنگام فروش مشتریان بهتری را جذب خود می‌کند. سعی کنید امکانات ویلایی که طراحی می‌کنید دقیقاً با آن چیزی که در پلان و نقشه اولیه تنظیم شده است، برابری کند. در طراحی ویلا، بررسی مواردی چون هزینه و نوع مصالح ساخت، دستمزد نیروی کار و در نظر داشتن تغییرات قیمتی مصالح و در نهایت میزان فضایی که در اختیار شما قرار داده می‌شود، ضرورت دارد که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.