در سفر با هواپیما چه وسایلی همراه نداشته باشیم؟

اگر شما نیز جزء آن دسته از افرادی هستید که به سفر و گردش علاقه دارند اما تا کنون تمام سفرهای شان را به صورت زمینی رفته اند؛ بهتر است برای 1 بار هم که شده، سفر آسان تر با هواپیما را تجربه کنید!

سفر هوایی دارای مزایای فوق العاده ای است که مطمئنا از آن لذت خواهید برد و یک سفر راحت را تجربه خواهید کرد. اما همان طور که می دانید؛ هر چیزی علاوه بر نکات مثبت، محدودیت هایی هم دارد که بهتر است با ان ها آشنا شوید.

در رابطه با سفر هوایی نیز مسئله محدودیت حمل بار و وسایل همراه وجود دارد و شما به عنوان یک مسافر باید با این موارد آشنایی داشته باشید و بدانید چه وسایلی را می توانید همراه خود ببرید.

دقت داشته باشید که همراه داشتن یک سری ابزار و وسایل در سفر هوایی ممنوع است و به هیچ عنوان نباید آن ها را همراه خود ببرید. اگر به هر دلیلی وسایل ممنوعه را با خود به فرودگاه ببرید؛ مسئولان سریع متوجه خواهند شد و آن را از شما ضبط خواهند کرد.

به همین علت در این مطلب قصد داریم؛ وسایلی که در سفر با هواپیما نباید همراه داشته باشید را به شما معرفی کنیم تا در آینده دچار مشکل نشوید و یک سفر به یاد ماندنی را تجربه کنید.

  • لوازم ورزشی

دقت داشته باشید که تمام ابزار و لوازم ورزشی که با چوب و باتوم ساخته شده اند؛ مانند چوب بیلیارد، چوب گلف، چوب بیس بال، باتوم اسکی، چوب هاکی، تیر و کمان و… را نمی توان به داخل هواپیما برد و مجاز نیستند.

اگر شما جزء افراد ورزشکار هستید و به این وسایل نیاز دارید؛ توصیه می شود در شهر مقصدتان این لوازم را اجاره کنید یا این که لوازم خودتان را در قسمت بار، به مسئولین تحویل دهید.

  • مایعات زیاد

امروزه در اکثر هواپیماها محدودیت استفاده از مایعات زیاد وجود دارد و باید تمام ژل ها و مایعاتی که به همراه خود می برید؛ در ظرف‌ هایی قرار بگیرند که کمتر از 100 میلی‌ لیتر باشند و در یک کیسه پلاستیکی زیپی، قرار بگیرند.

اگر می‌ خواهید از شامپو و یا ژل های بهداشتی در طول سفر استفاده کنید؛ بهتر است حتما آن ها را در ظروف مسافرتی کوچک قرار دهید و به قوانین توجه کنید. همچنین اگر باید از داروهای مایع استفاده کنید؛ به مأمور بازرسی بگویید که دارو به همراه دارید.

  • اسلحه و مهمات جنگی

همان طور که می دانید حمل و جا به جا کردن اسلحه های جنگی بدون مجوز و غیر قانونی در داخل و خارج از کشور؛ جرم محسوب می شود و ممنوع است. از این رو آوردن این گونه وسایل در داخل هواپیما نیز ممنوع است و محدودیت های خاصی دارد.

البته بعضی از سلاح ها در صورتی که خالی باشند و به صورت قانونی در چمدان هایی که تحویل بار می ‌دهید بسته بندی و جای گذاری شوند؛ را می توانید همراه خود ببرید. این ابزار را باید در جعبه هایی محکم و قفل شده بگذارید و پیش از حمل آن ها، حتماً با قوانین ایرلاین آشنایی پیدا کنید.

گاهی اوقات حمل کردن این ابزار می تواند هزینه های زیادی را برای تان به جای بگذارد و همچنین حمل کردن باروت در چمدان هم کاملا ممنوع و غیر قانونی است. به همین علت توصیه می شود پیش از سفر؛ حتماً درباره قوانین کشور مورد نظرتان در رابطه با حمل اسلحه، اطلاعات کافی را به دست آورید تا دچار مشکل نشوید.

  • گوشت، میوه، سبزیجات و دیگر محصولات کشاورزی

توجه داشته باشید؛ زمانی که سفر بین ‌المللی دارید به هیچ عنوان گوشت، حبوبات، میوه، سبزیجات و سایر گیاهان یا محصولات کشاورزی را با خود به فرودگاه نبرید زیرا اجازه حمل آن ها را به کشورهای دیگر نخواهید داشت و توقیف خواهند شد.

ولی اگر می خواهید از آن ها به عنوان خوراکی در طول سفر استفاده کنید؛ باید حتما همه را بخورید. همچنین برخی از کشورهای سختگیر، به هیچ عنوان اجازه نمی دهند با خود سوغاتی جا به جا کنید و اگر سوغاتی با خود ببرید؛ همه را از شما می گیرند.

البته برای سفر به بعضی از شهرهای داخل کشور می توانید برخی از سوغاتی ها را با خود حمل کنید. همچنین اگر قصد داشتید به پایتخت ایران سفر کنید؛ بهتر است بلیط هواپیما تهران مستر بلیط را با بهترین قیمت ممکن برای خود رزرو نمایید.

  • کبریت، فندک و دیگر وسایل آتش زا

قبل از سفر بهتر است تمام وسایل آتش زا و مواد شیمیایی را دور بریزید؛ زیرا حمل این ابزار و مواد در هواپیما بسیار خطرناک و ممنوع است. اگر در شهر یا کشور مقصدتان به وسایل آتش زا نیاز دارید؛ سعی کنید آن ها را در همان جا تهیه کنید.

همچنین توجه داشته باشید که لوازمی نظیر اجاق ‌های کمپ نیز در هواپیما ممنوع هستند زیرا جزء اقلام و وسایل آتش ‌زا محسوب می‌ شوند. در صورتی که خواستید فندک را به همراه خود ببرید؛ حتما گاز داخل آن را خالی کنید، در غیر این صورت امکان حمل آن وجود نخواهد داشت.

  • مشروبات الکلی

در سفرهای هوایی حمل و جا به جایی انواع مشروبات الکلی ممنوع است و اگر این مواد را با خود ببرید؛ در فرودگاه بخش بازرسی از شما ان را می گیرند. در برخی موارد نیز فرد را بابت همراه داشتن این گونه مواد، جریمه و مجازات می کنند.

  • وسایل و ابزار تیز

این امر کاملا واضح است که اشیاء و ابزارهای تیز هم جزء سلاح به حساب می آیند و نباید از آن ها در طول مسافرت های هوایی استفاده کنید، زیرا این کار ممنوع است و انجام آن می تواند مشکلاتی را برای تان به وجود آورد.

اگر باید حتماً همراه خود؛ کاتر، چاقو یا شمشیر داشته باشید، قبل از سوار شدن به هواپیما آن ها را در چمدانی که تحویل قسمت بار می ‌دهید؛ قرار دهید و تحویل مسئولین بدهید.

معمولا برخی از ایرلاین‌ ها با همراه داشتن قیچی های کوچک و ناخن گیر؛ مشکلی ندارند و اجازه می دهند آن ها را با خود ببرید اما به هر حال توصیه می شود لوازمی که ممکن است برای تان دردسر ایجاد کنند را همراه خود حمل نکنید.

  • ابزارآلات

فراموش نکنید که همراه داشتن و آوردن بیشتر ابزارآلات به داخل هواپیما اصلا قانونی نیست و نباید این کار را انجام دهید زیرا ممنوع است. اگر می خواهید از یک سری ابزارآلات مانند چکش ‌و دریل، در شهر یا کشور مقصدتان استفاده کنید؛ باید بدانید که از نظر بخش امنیت، حمل آن ها مجاز نیست.

اگر مجبور بودید آن ها را با خود ببرید؛ حتما یک چمدان برای شان در نظر بگیرید و همه آن ها را در چمدان بگذارید و تحویل مسئول حمل بار بدهید. در برخی مواقع بخش امنیت با این مسئله به طور جدی برخورد خواهد کرد و ممکن است جریمه هایی را برای تان در نظر بگیرند.

وسایل مهم در سفر هوایی که بهتر است همراه خود داشته باشید

  • مدارک شناسایی شخص مسافر مانند؛ شناسنامه، کارت ملی، پاسپورت و بلیط
  • پول نقد و کارت اعتباری
  • در طول سفرهای بین المللی؛ ارز یا دلار برای خرید برخی لوازم مورد نیاز
  • داروهای خاص و ضروری
  • وسایل شخصی بهداشتی نظیر؛ حوله مخصوص، مسواک، شانه، ناخن گیر و…
  • نقش راهنمای کشور و یا شهر مقصد
  • دیکشنری زبان انگلیسی و یا زبان افراد در کشور و شهر مقصد
  • پاور بانک یا شارژر
  • کیف کوچک برای مدارک ضروری
  • تلفن همراه یا تبلت و لپ تاپ
  • هدفون صداگیر
  • چشم بند

اگر قبل از سفر هوایی با هواپیما؛ به مطالب ذکر شده در این مقاله توجه کنید و آن ها را در نظر بگیرید، در طول سفر به مشکل بر نخواهید خورد و یک سفر راحت را تجربه می کنید.

ولی بی توجهی به این موارد، می تواند مشکلات زیادی را برای مسافران به وجود آورد. به غیر از این موارد ذکر شده؛ نکات مهم دیگری نیز وجود دارد که مسافران باید در طول سفر به ان ها دقت داشته باشند.

شما می توانید با بهره گرفتن از هواپیما، به هر نقطه ای از جهان که خواستید؛ مسافرت کنید. اما بهتر است برای داشتن یک سفر زیارتی راحت؛ بلیط هواپیما تهران مشهد را خریداری کنید و در کم ترین زمان ممکن، به مقصد مورد نظرتان برسید.

همچنین فراموش نکنید مقدار بار مجازی که مسافران می توانند با خود به داخل هواپیما ببرند؛ بین 5 الی 15 کیلوگرم متغیر است و این مقدار توسط شرکت های هواپیمایی تعیین می شود که با آن ها سفر می کنید.

معمولا در اکثر شرکت های هواپیمایی؛ بابت بار اضافه هزینه ای را از مسافران دریافت می کنند و ممکن است بیشتر معطل شوید. از این رو برای جلوگیری از پرداخت هزینه های زیاد و معطل نشدن در فرودگاه؛ بهتر است قبل از سفر به وسایلی که همراه تان است توجه کنید و از بردن اشیاء و لوازم غیر ضروری خودداری نمایید.

همچنین اطمینان حاصل کنید که هر کدام از افراد همراه تان؛ وسایل غیر ضروری و ممنوع را با خود حمل نکنند. زیرا در غیر این صورت ممکن است برخی از مشکلات احتمالی برای تان به وجود آید و به طور کلی از سفر جا بمانید.