کاربرد محصولات لاستیکی در صنعت

لاستیک ماده ای همه کاره است که نقش اساسی در توسعه بسیاری از محصولات صنعتی داشته است. از لباس‌های ضدآب گرفته تا لاستیک‌های خودرو، تاریخچه لاستیک و کاربردهای آن در صنعت تولید بسیار جذاب است و خود مواد برای طیف وسیعی از مصارف تصفیه شده و سازگار شده‌اند. از مهم ترین و پرکاربرد ترین محصولات لاستیکی میتوان به دیافراگم لاستیکی ، اورینگ لاستیکی ، کوپلینگ لاستیکی و پکینگ لاستیکی اشاره نمود.

لاستیک به دلیل تاریخ طولانی خود امروزه کاربردهای زیادی در صنایع صنعتی و تولیدی دارد و نقش زیادی در توسعه بسیاری از محصولات در سراسر جهان ایفا می کند.

لاستیک از کجا می آید؟

لاستیک طبیعی یک عنصر مشتق شده از لاتکس است که توسط گیاهان تولید می شود. لاتکس که به صورت مایع شیری رنگ ظاهر می شود، معمولاً در مجاری یا سلول های گیاهان و درختان وجود دارد. با این حال، در حالی که بسیاری از گیاهان لاتکس تولید می کنند، لاستیک تنها در کسری از آنها یافت می شود که آن را به منبعی بسیار مطلوب تبدیل می کند.

به عنوان یک ماده خام، لاستیک برای جامعه بسیار ارزشمند است. در واقع، شما حتی ممکن است متوجه نباشید که چه تعداد از محصولات مهم با لاستیک تولید می‌شوند – وسایل جراحی و دستکش‌ها، لاستیک‌ها، اسباب‌بازی‌ها، و پستانک‌ها. در حالی که جهان ممکن است بدون اسباب بازی بتواند زنده بماند، چیزهای دیگری مانند تجهیزات پزشکی برای امرار معاش جامعه مهم هستند.

علاوه بر این، لاستیک همچنین می تواند ساخته دست بشر باشد – همچنین به عنوان لاستیک مصنوعی شناخته می شود. این نوع لاستیک با استفاده از یک فرآیند پیچیده شیمیایی تولید می شود. با این حال، علیرغم توانایی بسیاری برای ساختن نسخه مصنوعی از مواد، این نوع لاستیک ممکن است فاقد ویژگی ها و خواص خاصی باشد که لاستیک طبیعی دارد.

به همین دلیل، اکثراً ترجیح می دهند به جای آن از لاستیک طبیعی استفاده کنند تا مطمئن شوند که بیشترین فواید و استفاده را از این ماده می برند.

کاربرد محصولات لاستیکی در صنعت

خواص لاستیک

مواد لاستیکی دارای طیف گسترده ای از خواص و تنظیمات است. لاستیک طبیعی، زمانی که خالص شود، پلی ایزوپرن شیمیایی است . این ماده شیمیایی را می توان به صورت مصنوعی تولید کرد. لاستیک مصنوعی را می توان به طور گسترده در بسیاری از برنامه ها و محصولات مورد استفاده قرار داد، که امروزه بیشتر از آنها استفاده می کنید. لاستیک فوق العاده ضد آب است. همچنین انعطاف پذیر است و می تواند کشیده شود.

لاستیک از زنجیره های پلیمری طولانی تشکیل شده است که در نقاطی به هم متصل شده اند. هنگامی که لاستیک ولکانیزه می شود، پیوندهای دی سولفید بیشتری بین زنجیره های پلیمری ایجاد می کند و بخش های زنجیره را کوتاه می کند. این باعث می شود که یک زنجیر محکم تر شود و به لاستیک استحکام بیشتری می دهد و لاستیک را سخت تر می کند.

لاستیک مصنوعی در مقابل لاستیک طبیعی

جایگزینی برای لاستیک طبیعی، لاستیک مصنوعی است. از آنجایی که لاستیک طبیعی از لاتکس به دست می آید، محدودیتی برای طیف وسیعی از خواص موجود برای آن وجود دارد. ولکانیزاسیون و افزودن گوگرد برای بهبود خواص لاستیک طبیعی استفاده می شود، گاهی اوقات لاستیک مصنوعی بهترین انتخاب است.

کاربرد لاستیک در صنعت

لوله و اتصالات

در لوله کشی از لاستیک به عنوان ماده ای برای چسباندن لوله ها به یکدیگر استفاده می شود. معمولاً از یک واشر لاستیکی برای این کار استفاده می شود. تثبیت لوله ها به یکدیگر بخش اساسی کار با آنها است. اگر لوله ها نمی توانند وصل شوند، اتصالات آب نمی توانند اجرا شوند. اگر قصد دارید روی لوله کشی ملک خود کار کنید، ضروری است که روی یراق آلات با بالاترین کیفیت سرمایه گذاری کنید. همه اتصالات برابر نیستند. بعضی ها خیلی بهتر از بقیه هستند اطمینان حاصل کنید که با لاستیک صنعتی ساخته شده توسط یک شرکت با شهرت کار می کنید.  از دیافراگم شیر برقی در این حوزه بسیار استفاده میشود.

قبل از انجام هر گونه تعمیرات لوله کشی در خانه، ضروری است که زمان بگذارید، تحقیق کنید و دقیقاً یاد بگیرید که قرار است چه کاری انجام دهید – اگر نمی دانید چه کاری انجام می دهید، انجام تعمیرات به طور مستقل می تواند ایده بدی باشد.

کاربردهای باغبانی

اگر حیاط خلوت دارید، می دانید که از لاستیک برای ساخت شلنگ استفاده می شود. اگر شلنگ‌ها از چیز دیگری ساخته می‌شدند، تقریباً به اندازه لوله‌های لاستیکی مؤثر نبودند. همانطور که لاستیک در اشکال و اندازه های مختلف وجود دارد، شلنگ ها نیز به همین شکل هستند. می توانید انواع ضخیم، نازک، بلند و کوتاه بخرید. اگر قصد دارید یک لوله کشی جدید برای باغ خود بخرید، مدتی را صرف خرید کنید و سعی کنید بهترین لاستیک را که می توانید تهیه کنید. خرید شیلنگ با کیفیتی که می توانید بخرید باعث صرفه جویی در هزینه شما می شود، زیرا در آینده هرگز مجبور به خرید شیلنگ دیگری نخواهید بود.

خواص لاستیک

تولید خودرو

در تولید خودرو از لاستیک استفاده می شود . لاستیک ها بدون شک مهمترین جزء یک وسیله نقلیه هستند. در تئوری، تا زمانی که یک خودرو دارای شاسی و لاستیک باشد، می توان از آن استفاده کرد، حتی اگر فقط توسط یک اسب بکسل شود. تایرها بدون شک مهمتر از موتور هستند. ماشین ها نمی توانند رانندگی کنند مگر اینکه لاستیک روی آنها باشد. نوع لاستیکی که در لاستیک ها استفاده می شود بسیار محکم، بادوام و با صفحات فولادی تقویت شده است تا از شکافتن یا شکستن آن در حین استفاده اطمینان حاصل شود.

تشک و کفپوش

از این ماده برای تولید تشک و کفپوش نیز استفاده می شود. اگر قبلاً به باشگاه رفته اید، با این نوع کفپوش ها آشنا خواهید شد. این ماده برای کف‌هایی از این دست استفاده می‌شود، زیرا انعطاف‌پذیر و بسیار بادوام است، به این معنی که اگر افراد وزنه‌های خود را بیاندازند یا بیفتند، کف ضربه را جذب می‌کند و باعث ایجاد لایی می‌شود و از آسیب دیدن تجهیزات و بدن افراد جلوگیری می‌کند. همچنین گاهی اوقات از آن برای ایجاد کفپوش لمینت استفاده می شود، که مانند تشک ورزشی، بسیار بادوام است و در جذب ضربه ها عالی است.

لوازم جانبی پزشکی

همانطور که احتمالاً می دانید، استفاده از تجهیزات حفاظت فردی در اکثر بیمارستان ها و جراحی های پزشکان الزامی است. مطالعات نشان می دهد که پوشیدن ماسک و دستکش می تواند به محافظت از افراد در برابر انتقال یا گرفتن ویروس کمک کند. اکثریت قریب به اتفاق دستکش های درجه پزشکی از لاستیک ساخته شده اند، زیرا ضد آب است و از پوست محافظت می کند. رشته‌هایی که در ماسک‌ها برای چسباندن آن‌ها به گوش افراد استفاده می‌شوند، اغلب از این ماده ساخته می‌شوند. گاهی اوقات حتی در گوش بند استفاده می شود، زیرا پزشکان جراحی گاهی اوقات آنها را می پوشند تا از واکنش ناگهانی خود به صداهای بلند جلوگیری کنند.

مواد عایق

عایق هرگز به این اندازه مرتبط نبوده است. بحران مداوم هزینه های زندگی گرم کردن خانه های مردم را بیش از هر زمان دیگری دشوار کرده است. یک فرد معمولی در تلاش است تا خانه خود را گرم نگه دارد. بنابراین، عایق کاری یک سرمایه گذاری عالی است اگر بتوانید آن را بپردازید. گرفتن عایق جدید به شما کمک می کند تا خانه خود را در زمستان گرم و در تابستان سرد نگه دارید. لاستیک ماده ای است که معمولاً برای عایق کاری ساختمان ها استفاده می شود. همچنین در تولید کفش و پتو استفاده می شود زیرا عایق موثری است و پوشندگان را گرم و راحت نگه می دارد.

از بین تمام محصولات و مواد صنعتی جهان، بدون شک موردی که در اینجا به آن اشاره شده است همه کاره ترین و محبوب ترین است. تقریباً برای هر چیزی می توان از آن استفاده کرد. به غیر از نکاتی که در اینجا ذکر شد، برای بسیاری از چیزهای خانگی نیز استفاده می شود.

پایان رپورتاژ اگهی