انواع بلوک ساختمانی

بتن یک مصالح ساختمانی است که هزاران سال است که از سیمان، مخلوطی از سنگدانه های ریز و درشت و آب تشکیل شده است. در تولید بتن معاصر، می توان مواد دیگری به نام افزودنی نیز اضافه کرد تا ویژگی های خاصی به آن ببخشد. بتن در ساختمان‌هایی از مصر باستان، روم و یونان باستان استفاده می‌شده است و شگفتی‌های معماری مانند پانتئون در رم هنوز پابرجاست. در دنیای مدرن، بتن تقریباً در تمام آسمان‌خراش‌ها و در محدوده وسیعی از ساختمان‌های کوچکتر و پروژه‌های ساختمانی استفاده می‌شود. بلوک ها با دستگاه بلوک زن و توسط میکسر سیمان تولید و ساخته می شوند.

بلوک‌های بتنی که گاهی اوقات واحدهای بنایی بتنی نامیده می‌شوند، بلوک‌های بتنی خشک شده استاندارد شده‌ای هستند که می‌توانند مانند آجرهای سفالی در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار گیرند، با اتصالات ملات بین هر اتصال. اولین بلوک های بتنی در دهه 1850 ساخته شدند و امروزه طیف گسترده ای از محصولات با گزینه های متراکم و سبک در کنار بلوک های توخالی موجود است.

تولید بلوک های بتنی معاصر کاملاً خودکار است، با مخلوط های دقیق سیمان و سنگدانه ها به شکل قالب و پخت در یک کوره.

انواع بلوک ساختمانی

مزایای بلوک های بتنی چیست؟

بلوک های بتنی به یک انتخاب محبوب برای طیف گسترده ای از ساختمان ها، از تجاری گرفته تا خانگی تبدیل شده اند. چندین مزیت خاص برای استفاده از بلوک های بتنی در یک پروژه ساختمانی وجود دارد:

  • عایق صوتی: بلوک های بتنی عایق صوتی بسیار خوبی را ارائه می دهند و مزایایی را هم در خانه و هم در یک ملک تجاری به ارمغان می آورند. این می تواند به محدود کردن صداهای بلند مانند ترافیک از عبور به داخل و کاهش آلودگی صوتی در داخل ساختمان کمک کند.
  • عایق حرارتی: استفاده از بلوک های بتنی به عنوان دیوار خارجی ساختمان، عایق حرارتی جامد را ارائه می دهد. این بدان معناست که گرما از ساختمان خارج می شود و هزینه گرمایش و قبض انرژی را کاهش می دهد. همچنین عایق حرارتی با جلوگیری از ورود گرما به ساختمان در تابستان به خنک‌تر نگه داشتن ساختمان کمک می‌کند.
  • مقاومت در برابر حیوانات: بتن برای حشرات و حیوانات حفاری مانند موش غیرقابل خوردن است. به خصوص در مقایسه با یک ساختمان با اسکلت چوبی، چگالی بتن در برابر آسیب مقاومت می کند و آفات ما را به خوبی حفظ می کند.
  • مستحکم: دیوارهای بلوک بتنی، به ویژه هنگامی که تقویت می شوند، می توانند سطح بالایی از استحکام را ارائه دهند، برای کسانی که در مناطق با باد زیاد هستند و برای پروژه های ساختمانی بزرگتر که در آن دیوارهای باربر مورد نیاز است مفید باشد.

مزایای بلوک های بتنی

چگونه از بلوک های بتنی در ساخت و ساز استفاده می شود؟

بلوک های بتنی را می توان برای اکثر پروژه های ساختمانی استفاده کرد و مزایایی مانند استحکام، مقاومت در برابر آتش و مقرون به صرفه بودن را ارائه می دهد .با استفاده از دستگاه جدول زن میتوانید انواع بلوک و جدول را تولید کنید.

خانه ها

بلوک های بتنی یک انتخاب محبوب برای ساخت سریع خانه ها در ایران هستند. آنها استحکام، قوام و نصب سریع را ارائه می دهند. بلوک‌های بتنی مدرن با رنگدانه‌هایی برای تقلید بیشتر ظاهر آجر سفالی در دسترس هستند، اما گزینه‌هایی نیز برای پوشاندن دیوارهای خارجی با پانل‌ها، پوشش بتنی صاف برای رنگ‌آمیزی یا یک دیوار آجری کوچک در اطراف بیرونی وجود دارد.

ساختمان تجاری

بلوک‌های بتنی همچنین برای ساختمان‌های تجاری استفاده می‌شوند و آجرهای توخالی تقویت‌شده راهی عالی برای ساخت دیوارهای باربر برای سازه‌های بزرگتر است. آنها عایق جامد و مقاومت عالی در برابر آتش را ارائه می دهند و محصولات مقرون به صرفه ای هستند که می توانند به روش های مختلف تزئین شوند تا ظاهری دلپذیر داشته باشند.

دیوارهای پارتیشن دارای رتبه آتش

یکی دیگر از کاربردهای بلوک های بتنی ایجاد دیوارهای جداکننده است که برای کند کردن عبور آتش طراحی شده اند. اغلب دیوارهای پارتیشن داخل ساختمان ها توخالی هستند که از گل میخ های چوبی و گچ تخته ساخته می شوند. استفاده از بلوک های بتنی می تواند به ایجاد ساختمان ایمن تر، مفید برای پروژه های تجاری کمک کند.

انواع بلوک بتنی

بلوک های بتنی جامد

کلمه جامد ظاهر بلوک را توصیف می کند. کاملاً جامد است و استحکام سازه را فراهم می کند. بلوک های بتنی برای سنگفرش استفاده می شود، جایی که هدف اصلی ساخت عرشه ای سفت و سخت و بادوام است. همانطور که می توانید تصور کنید، این وزنه های بلوک خاکستر بالاتر از وزن های توخالی هستند.

بلوک های سنگفرش

این جعبه‌های مستطیلی شکل هستند که عمدتاً برای سنگفرش جاده‌ها و عرشه‌هایی که در آن راه می‌روید استفاده می‌شوند. این نوع بلوک‌های بتنی شبیه به شکل آجری هستند، اما اندازه‌ها و شکل‌های متفاوتی برای مثال مربعی وجود دارد.

بلوک رسی منبسط شده

بلوک های رسی منبسط شده در کاهش بار سازه بسیار کارآمد هستند. اینها با سنگدانه های ظریف سیمان و خاکستر بادی ساخته می شوند. بلوک‌های سفالی نیز انعطاف‌پذیر هستند – می‌توان آن‌ها را در حین آماده شدن در یک محفظه عایق حرارتی به اشکال مختلف قالب‌گیری کرد.

بلوک بتنی اتوکلاو شده هوادهی شده

کلمه هوادهی گویای همه چیز است. این نوع بلوک های بتنی 80 درصد هوا هستند و بنابراین بسیار سبک وزن هستند. با داشتن انتهایی تا حدودی نرم، در صورت نیاز می توان آن را با پیچ میخ کرد. به خاطر داشته باشید که بلوک های AAC در مقایسه با سایر بلوک های جامد آنقدر قوی نیستند و برای حمل بار ایده آل نیستند.

بلوک بتنی سبک سلولی

بلوک های بتنی سبک سلولی با سیمان، خاکستر بادی و فوم ساخته می شوند. بسیار سبک وزن بوده و همچنین عایق خوبی در برابر دما و صدا می باشد. نکته مثبت دیگر این است که این بلوک ها در برابر آتش مقاوم هستند.

بلوک های خاکستر پرواز

بلوک های خاکستر بادی با استفاده از خاکستر بادی و آب ساخته می شوند که یک ماده پودری را تشکیل می دهند که به عنوان رنگدانه عمل می کند تا اشیا را در جای خود نگه دارد. بلوک های خاکستر بادی از همان ابتدا سخت می شوند. آنها در برابر دماهای پایین مقاوم هستند و می توانند مشکل نفوذپذیری را مهار کنند.

بلوک برانکارد

برای اتصال گوشه ها در بنایی، انواع بلوک های بتنی برانکارد بیشترین استفاده را در نقشه های ساختمانی دارند. این بلوک ها به موازات صفحه دیوار قرار می گیرند. علاوه بر ویژگی‌های خاص کناره‌هایشان برای اتصال گوشه‌ها، شبیه بلوک خاکستر استاندارد شما هستند.

بلوک بتنی ستون

برای ستون های ساختمانی، هیچ انتخابی بهتر از انواع ستونی بلوک های بتنی وجود ندارد. این بلوک ها به عنوان بلوک های دو گوشه نیز شناخته می شوند. به گونه ای ساخته شده است که هنگام استفاده، گوشه های دوتایی بدون پوشش باقی می ماند.

بلوک بتنی گوشه

همانطور که از نام آن پیداست، بلوک های گوشه برای قرار دادن در گوشه های سنگ تراشی ساخته شده اند. این نوع بلوک های بنایی بیشتر در بازشو درب ها و گوشه پنجره ها مورد استفاده قرار می گیرند.

هنگام استفاده از آن، سمت برانکارد باید به موازات سطح دیوار قرار گیرد و سطح صاف در انتهای بیرونی قابل مشاهده باشد.

پارتیشن بلوک بتنی

وقتی صحبت از بلوک های پارتیشن می شود، ساختار دارای دو یا سه محفظه توخالی در آنها است. آنها تقریباً شبیه جعبه ستون هستند اما بسیار بلندتر هستند. ارتفاع چنین بلوکی بزرگتر از عرض آن است. با توجه به نام آن، می توانید حدس بزنید که در کجا استفاده می شود. دیوارهای جداکننده!

ستون بلوک بتنی

بلوک ستونی یک بلوک مربع است که در وسط آن یک سوراخ منفرد، مربع یا مستطیل قرار دارد. این نوع بلوک ها برای ایجاد طرح های ستونی روی هم قرار می گیرند. هنگامی که این نوع ستون ها مستقر شدند، می توان یک میله فلزی را در وسط قرار داد تا به تثبیت سازه کمک کند.

پایان رپورتاژ آگهی