پرداخت مالیات برای کسب‌وکارهای اینترنتی

یکی از راه‌های اصلی درآمد برای دولت‌ها در کشورهای مختلف اخذ مالیات است. در گذشته از تمامی مشاغل فعال مالیات گرفته می‌شد و بعد از رواج کسب‌وکارهای اینترنتی و ظهور فناوری‌های دیجیتالی سؤال این است که آیا این نوع کارها نیز باید مالیات بپردازند یا خیر؟ در ادامه این مقاله موضوع را بررسی می‌کنیم، پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

آشنایی با مالیات

برای اینکه دولت درآمدی داشته باشد و بتواند به شهر و کشور بهتر رسیدگی کند، از کسب و کارها مالیات گرفته می‌شود. تمامی صاحبان مشاغل باید مالیات پرداخت کنند و حقیقی و حقوقی آن نیز تفاوتی ندارد. مالیات به دودسته مستقیم و غیرمستقیم تقسیم‌بندی می‌شوند.

در مالیات‌ها، تمامی قانون‌ها مربوط به انواع مالیات، افرادی که باید آن را بپردازند، مقدار مالیات و… پیش‌بینی شده است. در مالیات مستقیم، پول به طور مستقیم و بدون هیچ واسطه، برای درآمد و دارایی افراد وضع می‌شود.

همان‌طور که از نام مالیات غیرمستقیم مشخص است، این نوع مالیات توسط افراد به طور غیرمستقیمی پرداخت می‌شود. به‌طور مثال مالیات‌هایی که بر روی کالاهای مصرفی، خدماتی، وارداتی یا معاملات گرفته می‌شود از این نوع معالیت هستند.

در سال ۱۴۰۱ توسط دولت تصویب شد که صاحبان مشاغل اینترنتی نیز که به‌صورت الکترونیکی فعالیتی و کسب‌وکاری آنلاین دارند نیز چه حقیقی باشند و چه حقوقی باید مالیات به دولت پرداخت کنند.

به همین دلیل هم اگر شما برای گرفتن درگاه پرداخت اینترنتی جهت آسان شدن مرحله پرداخت مشتریان خود اقدام کرده باشید، به‌طور حتم مطلع شده‌اید که بدون داشتن کد مالیاتی نمی‌توانید درگاه پرداخت یا حتی لینک پرداخت برای کسب‌وکارتان داشته باشید.

مالیاتی که برای کسب‌وکارهای اینترنتی در نظر گفته می‌شود از نوع مالیات مستقیم است و باید مراحل پرکردن اظهارنامه مالیاتی را پشت سر بگذارند تا مقدار مالیات برای آنها مشخص شود.

مالیات کسب‌وکارهای اینترنتی چگونه است؟

برای اینکه مشاغل مختلف مالیات بدهند، در گذشته مکان خاصی داشتند؛ اما کسب‌وکارهای اینترنتی در اصل سایت یا اپلیکیشن فعالی هستند. بهتر است بدانید طبق قانون تصویب شده از طرف دولت مکان برای کسب‌وکارها اهمیتی ندارد و آنچه که در پرداخت مالیات اهمیت دارد، داشتن درآمد صاحبان کسب‌وکارهاست.

مالیات کسب‌وکارهای اینترنتی چه قوانینی دارد؟

صاحبان کسب‌وکارهای مجازی که ۴ ماه از شروع فعالیت آنها می‌گذرد، باید به اداره امور مالیاتی مراجعه کرده و به این سازمان کتباً اعلام کنند که کاری راه‌اندازی کرده‌اند و پرونده تشکیل بدهند. این روزها نیز قبل از گرفتن کد مالیاتی به کل نمی‌توانید پرداخت و دادوستدی در سایت یا حتی اپلیکیشن خود انجام دهید.

آشنایی با سامانه مالیات کسب‌وکارهای اینترنتی

همه کسب‌وکارهای اینترنتی چه حقیقی باشند و چه حقوقی باید مالیات پرداخت کنند. برای این کار ابتدا باید در سامانه مالیاتی اظهارنامه تکمیل کنند. این سامانه به آدرس tax.gov.ir زیر نظر وزارت اقتصاد و امور دارایی کشور است.

این سامانه دو بخش اصلی دارد؛ بخش اول در رابطه با خدمات اصلی مالیاتی است و بخش دیگر آن سایر خدمات مالیاتی را انجام می‌دهد. هر یک از این بخش‌ها امکانات ویژه‌ای دارند. به طور مثال بخش اصلی مالیاتی، ثبت‌نام الکترونیکی، ثبت صندوق فروش و حافظه مالیاتی، اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی و… را انجام می‌دهد.

این سامانه در بخش دیگر خدماتی مانند استعلام بدهی‌های مالیاتی و صدور صورت‌حساب‌های الکترونیکی و را به صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی ارائه می‌دهد.

انتخاب درگاه پرداخت مناسب

تمام کارهای اینترنتی باید مالیات پرداخت کنند و با عقب انداختن این کار فقط از انجام روال عادی فروش خود عقب می‌مانید. برای گرفتن درگاه پرداخت همان‌طور که اشاره شد به کد مالیاتی نیاز دارید.

اگر هم در میانه راه هستید باز هم دیر نیست و می‌توانید به درگاه پرداخت امن و سریع سیزپی (SIZPay) سوئیچ کنید و از خدمات مهندسی شده آن بهره ببرید، افتتاح حساب کاربری در درگاه پرداخت سیزپی برای همه کسب‌وکارها رایگان است و برای استفاده از طریق گوشی همراه و کامپیوترهای شخصی به‌دقت متناسب‌سازی شده است.

درگاه پرداخت سیزپی امکان پرداخت به‌وسیله کلیه کارت‌های بانکی که متصل به شبکه شتاب هستند را دارا است. ثبت‌نام و اخذ درگاه پرداخت اینترنتی سیزپی با کمترین مدارک و در سریع‌ترین زمان ممکن محقق می‌شود به‌گونه‌ای که با ثبت‌نام کامل و بی‌نقص شاهد احراز هویت و فعال‌سازی ۲۴ ساعته درگاه پرداخت خواهید بود. مهم نیست کجای کشور باشید، کالای فیزیکی بفروشید یا خدمت به کمک درگاه پرداخت سیزپی می‌توان خریدار و فروشنده را به هم لینک داد به عبارتی بر خلاف فروش حضوری که به مشتری‌های محدودی دسترسی دارید در فروش اینترنتی خریدارانی به وسعت کل کشور در اختیار شما قرار می‌گیرند که کافی است با یک برنامه‌ریزی درست و به‌موقع به آنها دست پیدا کنید و محصول را در معرض فروش قرار دهید.

هسته اولیه سیزپی و شکل‌دهنده شاکله آن تجارب چندین ساله تیم کارشناسی پدید آورنده آن است، تولید نرم‌افزارهای بانکداری و پرداخت الکترونیک و همچنین حضور فعال در عرصه پرداخت باعث شد تا درگاه پرداخت سیزپی روزبه‌روز کامل‌تر گردد به‌نحوی‌که امکانات موردنظر مشتری در کمترین زمان ممکن اضافه می‌گردد نحوه کارکرد درگاه پرداخت به این شکل است که مشتری بعد از اضافه کردن محصول به سبد خرید به صفحه پرداخت منتقل و از او خواسته میشود تا اطلاعات کارت‌بانکی خود را وارد کند و برای امنیت بیشتر خریداران در سال‌های اخیر داشتن رمز پویا برای انجام عملیات پرداخت ضروری و الزامی است. در زیر به بخشی از قابلیت‌های درگاه پرداخت سیزپی اشاره می‌کنیم.

کلام پایانی

در سیزپی امکانی فراهم شده است تا بتوان بیش از یک شبا را برای تسویه تراکنش‌ها معرفی کرد و با مشخص نمودن درصد سهم هر یک از شرکا، به‌صورت خودکار تسویه انجام می‌شود، فقط منتظر پیامک واریز باشید. اخد کدمالیاتی را عقب نیندازید تا جرائم کسب‌وکار شما سنگین‌تر نشود. ها خواهد شد. پس به شما توصیه می‌کنیم در ابتدای راه شروه راه کسب‌وکار اینترنتی خود، قوانین مالیاتی را رعایت کنید.

پایان رپورتاژ اگهی