خلافی ماشین پرداخت‌نشده چه تبعاتی دارد؟!

اگر شما هم مالک یک ماشین هستید، ممکن است برای یک‌بار هم که شده با لیستی بلندبالا از خلافی ماشین و جریمه‌های انباشته‌شده روبرو شده باشید. این لیست می‌تواند واقعاً بودجه ماهانه و یا حتی در برخی مواقع سالانه یک خانواده را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین بهتر است پیش از آنکه حجم خلافی‌ شما با عدد و رقم‌های نجومی برابری کند، خلافی ماشین خود را پرداخت کنید تا در شرایط مختلف دچار غافلگیری از سوی راهنمایی و رانندگی و پلیس‌های محترم آن نشوید.

 

تبعات خلافی ماشین انباشته‌شده

خلافی ماشین انباشته‌شده بر روی یکدیگر می‌تواند تبعات مختلفی را برای شما داشته باشد و در برخی موارد شما را یک یا چند روز کاری از زندگی‌تان بیاندازد. بنابراین بهتر است با این موارد آشنا شوید.

افزایش جریمه بر اثر عدم پرداخت

همان‌طور که میدانید جریمه‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند که در برخی از موارد عدم پرداخت جریمه در بازه‌ی قانونی آن باعث خواهد شد تا جریمه شما به مبلغ دو برابر افزایش پیدا کند. جریمه در حالت عادی نیز فشار مالی و حتی روانی زیادی را بر مالک خود را وارد خواهد کرد. درصورتی‌که این مبلغ به مبلغ دو برابر آن افزایش یابد به‌احتمال‌زیاد فشار مالی آن بیشتر خواهد بود. بنابراین بهتر است در بازه قانونی جریمه آن را پرداخت نمایید.

ضبط ماشین توسط پلیس

درصورتی‌که عدد جریمه‌های شما به بالای مبلغ یک میلیون تومان برسد، ماشینی شما توسط پلیس راهنمایی و رانندگی در لیست ماشینهای تحت پیگرد قرار خواهد گرفت. ممکن است در جاده‌های برون‌شهری و یا حتی در خیابان‌های شهر با فرمان ایست پلیس روبرو شده و ماشینی شما ضبط و به پارکینگ منتقل شود. درصورتی‌که ماشین در اثر انباشت جریمه به پارکینگ راهنمایی و رانندگی منتقل شوید بایستی تمامی خلافی ماشین را تسویه کرده و همچنین علاوه بر آن بایستی هزینه حمل‌ونقل به پارکینگ و هزینه مدت‌زمانی که ماشینی شما در پارکینگ متوقف بوده است را نیز پرداخت نمایید.

عدم امکان نقل‌وانتقال

استعلام خلافی ماشین برای تمامی ماشینها در زمان نقل‌وانتقال انجام خواهد شد. درصورتی‌که خلافی ماشین صفر نباشد نمی‌توانید آن را به شخص دیگری منتقل نمایید.

پیگرد قانونی

جالب است بدانید که خلافی بالای ماشینی هر شخص ممکن است برای وی حتی تبعات قانونی و قضایی نیز به دنبال داشته باشد. در برخی از موارد درصورتی‌که خلافی ماشین خیلی بالا باشد، ممکن است راهنمایی و رانندگی اقدام به شکایت علیه شخص مالک کرده و نقل‌وانتقال تمامی وسایل نقلیه‌ای که به نام وی ثبت شده است را غیرممکن سازد.

آیا می‌توانیم خلافی خودرو را کم کنیم؟

بسیاری از مالکین خودرو زمانی که با لیست جریمه خودرو خود روبرو می‌شوند، معتقد هستند که برخی از جرایم ثبت شده غیرمنصفانه است و یا آن‌ها اصلا مرتکب این خلاف‌ها نشده‌اند! بنابراین اغلب به دنبال اعتراض به لیست خلافی خودرو یا کم‌کردن آن هستند.

دو راه پیش روی چنین افرادی است:

  • اعتراض به قبض جریمه: که برای این منظور فرد معترض باید به مرکز اجرائیات منطقه و یا شهرستان محل سکونت مراجعه کند و موضوع شکایت خود را در منطقه مطرح کند. این‌گونه موارد در همان محل قابل رسیدگی و اصلاح هستند.
  • اعتراض به وضعیت تخلفات: که فرد معترض باید ابتدا به دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه کرده و درخواست اعتراض دهد. ظرف حداکثر ۲۴ ساعت باید به این موضوع رسیدگی شود و معمولا نتیجه اعتراض در کمتر از چند ساعت اعلام می‌شود. در این مراکز افراد دلایل خود را برای اعتراض بیان می‌کنند، مثل این‌که در زمان وقوع تخلف اصلا در محل حضور نداشته‌اند و یا توان پرداخت این مبلغ جریمه را ندارند.

 

جهت استعلام خلافی ماشین خود می‌توانید به صفحه خلافی ماشین همراه مکانیک مراجعه کرده و تنها با 2 کلیک، خلافی خودرو خود را مشاهده کرده و در صورت نیاز آن را پرداخت کنید.