قفل ویندوز با تلفن همراه

 

تقریبا یک سال پیش نسخه Creators Update ویندوز 10 منتشر شد و امکانات فراوانی را در خود جای داد.

یکی از این امکانات، قابلیتی پنهان است که کمتر کاربری با آن آشنایی دارد. به کمک این قابلیت در صورتی‌که تلفن همراهتان بیش از 10 متر از رایانه دور شود، ویندوز به‌صورت خودکار در وضعیت قفل صفحه قرار گرفته و به‌ این‌ ترتیب در صورتی‌که مکانی را ترک کرده و فراموش کرده باشید رایانه را قفل کنید، می‌توانید بدون نگرانی از قفل شدن رایانه به کارتان برسید. ویندوز به‌طور هوشمند دور شدن شما از رایانه را تشخیص داده و قفل صفحه را فعال می‌کند.

 

برای فعال‌سازی این قابلیت کافیست این مراحل را دنبال کنید:

به منوی استارت مراجعه کرده و روی آیکون Settings که به شکل یک چرخ‌دنده است، کلیک کنید.

 

از صفحه تنظیمات به بخش Devices مراجعه کنید.

 

از ستون سمت چپ، گزینه Bluetooth & other devices را انتخاب کرده و پس از اطمینان از روشن بودن بلوتوث روی تلفن همراه هوشمند و رایانه (رایانه شما باید به بلوتوث مجهز باشد) روی گزینه Add Bluetooth or other device کلیک کنید.

 

در پنجره به‌نمایش درآمده Bluetooth را انتخاب کرده و منتظر بمانید تا تلفن همراه شما در رایانه شناسایی شود. سپس روی آن کلیک کرده و منتظر بمانید تا پین‌کد اتصال دو دستگاه به یکدیگر نمایان شود. در ادامه روی هر دو دستگاه گزینه Pair یا Connect را برای برقراری ارتباط انتخاب کنید.

قفل ویندوز توسط گوشی هوشمند

 

به صفحه اصلی Settings بازگردید و روی گزینه Accounts کلیک کنید.

از ستون سمت چپ روی Sign-in options کلیک کنید.

 

در سمت راست، صفحه را به پایین اسکرول کرده و در بخش Dynamic Lock علامت چک‌مارک کنار گزینه Allow Windows to detect when you’re away and automatically lock the device را فعال کنید.

 

یک مرتبه رایانه را ری‌استارت کنید.

 

از حالا به بعد هرگاه بلوتوث تلفن همراه شما روشن باشد و پس از مدتی کار کردن با رایانه، از رایانه دور شوید و فعالیتی با رایانه انجام نشود، حالت قفل صفحه فعال شده و برای ورود مجدد به سیستم‌عامل باید رمز عبور کاربری شما ثبت شود.

 

نکته: این قابلیت فقط برای قفل کردن کاربرد دارد و برای ورود به سیستم‌عامل نمی‌توان از آن کمک گرفت.