آشنایی با نکات مهم دوربین مداربسته و انواع مختلف آن

امروزه، با پیشرفت فناوری دوربین‌های مداربسته، این تجهیزات دارای کاربرد‌های مختلفی هستند و با فناوری‌هایی مانند اینترنت، محاسبات ابری و اتوماسیون ترکیب شده و قابلیت‌های جدیدی ایجاد کردند. این امر موجب شد تا کارایی آن‌ها افزایش یافته و استفاده از آن‌ها آسان‌تر شود. بنابراین، انتخاب و نصب آن‌ها، باید با توجه به نکات مهم دوربین مداربسته انجام شود. در این‌ هنگام باید به نکاتی مانند بهترین مکان نصب، تعداد دوربین و نیاز‌سنجی توجه کرد.

تجهیزات لازم برای نصب دوربین مداربسته

نصب دوربین‌های مداربسته باید با رعایت اصول و با‌توجه به دفترچه راهنمای آن‌ها انجام شود. تجهیزات مورد‌نیاز و روند نصب هر‌کدام از انواع دوربین‌های مداربسته متفاوت است؛ اما برخی از تجهیزات برای نصب تمامی دوربین‌ها یکسان هستند. به همین دلیل شناخت نکات مهم دوربین مداربسته از اهمیت بالایی برخوردار است.

در‌حالت کلی، برای راه‌اندازی دوربین های مداربسته، به دستگاه‌های ذخیره‌کننده، حافظه ذخیره‌سازی و کابل‌های ارتباطی نیاز داریم. تعداد دستگاه‌های ذخیره‌کننده باید براساس نیاز و ظرفیت کانال‌ها انتخاب شود. اگر از دوربین‌های دیجیتال استفاده می‌کنید، علاوه‌براین موارد باید سوئیچ و کابل شبکه نیز تهیه شود.

کاربرد انواع دوربین در شرایط مختلف

تا‌کنون، دوربین‌های مختلفی با تجهیزات متفاوت تولید و به بازار عرضه شده‌اند. هر ‌کدام از این محصولات، با‌توجه به نحوه تولید از ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی برخوردار هستند. این امر موجب شده تا هر‌ کدام از آن‌ها کاربرد‌های مختلفی داشته باشند.

یکی از نکات مهم دوربین مداربسته، انتخاب نوع آن‌ها است. شما ابتدا باید محل قرار‌گیری دوربین را مشخص کنید. سپس می‌توانید بهترین دوربین را با‌توجه به محل نصب انتخاب کنید. با این کار، کارایی و طول عمر دوربین مداربسته افزایش خواهد یافت. در‌نتیجه، هزینه‌های تعمیر و خسارت‌های سنگین کاهش می‌یابد.

آنالوگ

دوربین‌های مداربسته آنالوگ، از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین این تجهیزات هستند. این محصولات دارای کاربرد‌های گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف هستند. امواج آنالوگ در این نوع دوربین‌ها، وظیفه دریافت و ارسال داده‌ها را برعهده دارند. همچنین، برای انتقال تصویر و صوت از کابل‌های ۲ رشته‌ای استفاده می‌شود. یکی از این کابل‌ها محتوا را انتقال می‌دهد و دیگری میزان پارازیت‌ها را کاهش می‌دهد.

به‌طور معمول، خرید انواع دوربین مداربسته آنالوگ در مکان‌هایی کاربرد دارد، که نیازی به تعداد زیادی دوربین نیست. همچنین، بهترین گزینه برای پروژه‌هایی است که با محدودیت بودجه مواجه هستند.

دیجیتال

دوربین‌های مداربسته دیجیتال، نسلی جدید‌تر و به‌روز‌تر از دوربین‌های آنالوگ هستند. این محصولات با نام دوربین‌های تحت شبکه نیز شناخته می‌شوند. در این دوربین‌ها از امواج دیجیتالی برای انتقال محتوا استفاده می‌شود. تصاویر از همان ابتدا به‌صورت دیجیتالی ضبط شده و منتقل می‌شوند. این تکنولوژی از قابلیت‌های جذابی برخوردار است که موجب افزایش کارایی دوربین‌ها می‌شود.

کیفیت بالای تصاویر دوربین‌های مداربسته دیجیتال موجب شده تا از آن، در پروژه‌های مهم استفاده شود. به‌عنوان مثال، در سازمان‌ها، اداره‌های دولتی و مراکز خرید از آن‌ها بهره می‌گیرند. نکته قابل‌توجه این است که هزینه نصب و راه‌اندازی دوربین‌های دیجیتال بیشتر از دوربین‌های آنالوگ است. این امر موجب می‌شود تا هزینه نهایی پروژه افزایش یابد.

دام

یکی‌دیگر از انواع دوربین‌های مداربسته، دام نام دارد. این دوربین‌ها ظاهری نیم‌کره یا گندم مانند دارند. بدنه آن‌ها از فلز یا پلاستیک تولید شده که نوع فلزی آن از مقاومت بیشتر برخوردار است. اغلب از آن‌ها در فضا‌های سر‌پوشیده یا داخلی استفاده می‌شود. این در‌حالی است که، از نوع فلزی آن در فضا‌های باز نیز استفاده می‌شود.

دوربین‌های مداربسته دام، در ابعاد و اندازه‌های کوچک طراحی و تولید می‌شوند. ابعاد کوچک آن‌ها باعث می‌شود تا برای کاربرد‌های مختلفی مناسب باشند. به‌طور کلی، ۲ نوع از دوربین‌های دام تولید می‌شود که وریفوکال و ثابت نام دارند.

بالت

دلیل نام‌گذاری دوربین‌های بالت یا بولت، شکل ظاهری آن‌ها است. این دوربین‌ها به‌شکل گلوله طراحی و تولید شده‌اند. از مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌ها این است که توانایی پوشش فضا‌های بزرگ را دارند. بنابراین، اگر قصد دارید تا یک فضای بزرگ را تحت‌نظر داشته باشید، دوربین‌های بالت بهترین گزینه هستند.

این محصول برای استفاده در محیط‌های باز و بیرونی کاربرد دارد. دلیل این امر، مقاومت بالای دوربین بولت در ‌برابر عواملی همچون گرد‌و‌خاک و رطوبت است؛ به‌طوری که، این دوربین یکی از انواع دوربین‌های مداربسته ضد‌آب به‌شمار می‌رود.

بی سیم

یکی از پیشرفته‌ترین و کاربردی‌ترین انواع دوربین‌های مداربسته، نوع بی‌سیم آن‌ها است. این دوربین‌ها که با نام وایرلس نیز شناخته می‌شوند، به هیچ‌گونه کابل یا سیم نیاز ندارند. انتقال تصاویر و داده‌ها از ‌طریق امواج رادیویی، وای‌فای و امواج دیگر انجام می‌شود.

این دوربین‌ها از ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی برخوردار هستند ‌که سهولت در نصب یکی از آن‌ها است. کاهش هزینه‌ها، عدم نیاز به کابل‌کشی، امکان مکالمه و گفت‌و‌گو و سنسور‌های حرکتی از دیگر ویژگی‌های آن‌ها است. دوربین‌های مداربسته بی‌سیم اغلب در فضا‌های کوچک کاربرد دارند. از آن‌ها در دفاتر کار، مطب‌ها و اتاق کودک استفاده می‌شود.

خرید دوربین های مداربسته

یکی از چالش‌های همیشگی افراد، انتخاب و خرید بهترین دوربین مداربسته است. برای اینکه بتوانید بهترین گزینه را با‌توجه به نیازها تهیه کنید، باید به برخی نکات توجه داشته باشید. از جمله مهم ترین نکات دوربین مداربسته، مراجعه به فروشگاه‌ها و مراکز معتبر است. در ‌این‌صورت، می‌توانید از خدمات پس از فروش نیز برخوردار شوید. نکته مهم دیگر، مشخص کردن نوع دوربین است. سپس باید بودجه خود را مشخص کنید. در‌صورتی که، بودجه مشخص شود، گزینه‌های شما محدود‌تر خواهد شد. کیفیت برند‌ها و قیمت آن‌ها را بررسی کنید. با رعایت این نکات می‌توانید یک دوربین مداربسته با‌کیفیت و مقرون‌به‌صرفه تهیه کنید.

سخن پایانی

حال که با نکات مهم دوربین مداربسته آشنا شدید؛ بهتر است بدانید که مراجعه به یک فروشگاه معتبر برای خرید بسیار مهم است. شرکت فناوران آتیه گئومات، بهترین برند‌های دوربین مداربسته را با بهترین کیفیت به شما مشتریان عزیز ارائه می‌دهد. شما می‌توانید برای داشتن انتخابی مناسب، با کارشناسان مجموعه ارتباط داشته باشید. در ‌این‌صورت، با بررسی نیاز‌ها و بودجه شما، دوربین‌های مداربسته با‌کیفیت و کاربردی به شما معرفی می‌شود. همچنین، می‌توانید از خدمات پس از فروش این شرکت نیز برخوردار شوید. فناوران آتیه گئومات با تیم متخصص خود سال‌ها است در زمینه فروش و راه اندازی دوربین مدار بسته، راه اندازی شبکه و پشتیبانی از آن، کابل کشی شبکه، راه اندازی سرور و پشتیبانی از آن، راه اندازی مجازی ساز و … فعالیت می‌کند و گزینه‌ای قابل اعتماد برای مشتریان می‌باشد.