فواید و خواص شاهدانه چیست؟

شاهدانه بومی هندوستان، چین و نواحی مرکزی آسیا است و گیاهی است یکساله ، علفی و دوپایه که ارتفاع آن تا ۳ متر نیز می رسد. ریشه آن عمودی و تا عمق زیادی در زمین فرو می رود و روی این اصل مواد معدنی را جذب کرده و به سطح زمین می آورد و معمولا احتیاجی به کود شیمیایی ندارد. حشرات به آن آسیب نمی رسانند و بنابراین آن را در مزرعه کلم می کارند تا این گیاه از شر آفت در امان بماند. در ادامه این مقاله از عطاری آنلاین دیجی عطار همراه ما باشید.
گل های نر آن مجتمع و به صورت آویخته در قسمت انتهایی ساقه و در کنار برگها ظاهر می شود. گل های ماده آن مانند نر بوده با این تفاوت که دمگل مشخصی ندارد. گل های نر قبل از شکفته شدن رزینی از خود ترشح می کنند که حشیش نامیده می شود و به همین علت کشت آن در بیشتر نقاط دنیا ممنوع است.
برگ های شاهدانه به صورت 5-9 برگچه از ساقه خارج می شود. برگچه ها بیضی شکل، باریک و دراز و دارای دندانه های ریز منظم می باشد. میوه آن به رنگ قهوه ای و دارای یک دانه است.
در حال حاضر شاهدانه تحت نظر دولت و در نواحی گرم و معتدل کشت می شود. در ایران این گیاه در شمال کشور، بندرگز، خراسان و بلوچستان و سمنان می روید. از گياه شاهدانه استفاده های مختلفی به عمل می آید. از الیاف آن برای بافتن طباب، پارچه های محکم برای چادر و بادبان قایق ها و تهیه کاغذ های گران قیمت استفاده می شود. جالبه است بدانید که قانون اساسی آمریکا و کانادا روی کاغذ شاهدانه نوشته شده است. شاهدانه را از زمان های قدیم در چین می شناخته اند و امپراطور چین به نام شن تانک Shen – Nung در سال ۲۷۳۷ قبل از میلاد در کتاب خود از آن نام برده است. در ادامه به خواص گیاه شاهدانه می پردازیم.

خواص شاهدانه برای سلامتی

شاهدانه عملکرد بدن را بهبود می بخشد.

با بهبود گردش خون مانع از بروز سکته می شود.

ایمنی بدن را بالا می برد.

فشارخون و کلسترول را پایین می آورد.

ضد اسپاسم و انقباضات عضلانی است.

خاصیت مسهل و ملین، نرم کننده، مدر و مسکن دارد.

نسبت به پروتئین های دیگر مانند گوشت، تخم مرغ، پنیر و شیر سریع تر هضم می شود.

برای افرادی که دچار احتباس ادرار شده اند، کارساز است.

زمان بهبود بیماری و زخم را تسریع می کند.

پس از ورزش، مکانیسم حرکت عضله را بهبود می بخشد.

ضد انگل معده است.

گیاه شاهدانه ارزش زیادی برای معالجه کزاز دارد.

حتما بخوانید: خواص عسل برای پوست

فواید و خواص شاهدانه برای درمان بیماری ها و سرطان

 از دیرباز گیاه شاهدانه بابت خواص تسکین بخشی درد ناشی از گر گرفتگی و انقباض عضلانی معروف بوده است. دانشمندان آمریکایی اعلام کرده اند ترکیب شیمیایی گیاه شاهدانه می تواند مانع گسترش سلول های سرطان سینه در بدن شود.
برخی از مبتلایان به بیماری «ام اس» برای برطرف کردن علائم مشکل خود، به طور قانونی از این دارو استفاده می کنند.

خوردن برگ آن رطوبت های معده را خشک می کند.

روغن شاهدانه گرم و خشک است و برای درد گوش مفید است.

محققان موفق به کشف یک ماده شیمیایی در گیاه شاهدانه شده اند که تاثیر ضدافسردگی دارد.

شاهدانه خشکی پوست و ناراحتی مو را کاهش می دهد و درمان می کند.

التهاب و علایم آرتریت را کاهش می دهد.

گیاه شاهدانه مسکن واقعی و موثری برای درد شکم و معالجه میگرن و درد اعصاب و روماتیسم است.

علایم قاعدگی را کاهش می دهد.

دانه های شاهدانه دارای خواص تغذیه ای فراوانی هستند و منبع خوبی از اسیدهای چرب ضروری و اسیدهای آمینه ضروری و نیز مواد معدنی هستند.

طبق نتایج تحقیقات، افرادی که به طور منظم دانه های شاهدانه را مصرف می کنند فشار خون و همچنین میزان کلسترول بد در خون آن ها با کاهش روبرو خواهد شد.

پروتئین و آنزیم های موجود در دانه های بدون پوست شاهدانه، از آن جا که موجب کاهش ورم و التهاب می شود کمک خوبی برای مبتلایان به آرتروز و همچنین درد مفاصل محسوب می شود.

مصرف این ماده غذایی همچنین موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و نیز تنظیم هورمون ها خواهد شد.

برخی از مبتلایان به بیماری «ام اس» برای برطرف کردن علائم مشکل خود، به طور قانونی از این دارو استفاده می کنند.

طبق نتایج تحقیقات، افرادی که به طور منظم دانه های شاهدانه را مصرف می کنند فشار خون و همچنین میزان کلسترول بد در خون آن ها با کاهش روبرو خواهد شد.

پروتئین و آنزیم های موجود در دانه های بدون پوست شاهدانه، از آن جا که موجب کاهش ورم و التهاب می شود کمک خوبی برای مبتلایان به آرتروز و همچنین درد مفاصل محسوب می شود.

حتما بخوانید: خواص خارشتر برای عفونت

خواص شاهدانه برای کاهش وزن

اگر به دنبال راهی برای کاهش وزن خود هستید، شاهدانه را همراه با صبحانه میل کنید. مصرف شاهدانه هنگام صبح و در وعده صبحانه، باعث احساس سیری طولانی طی روز در شما خواهد شد و به این ترتیب دیگر نسبت به خوردن غذاهای شور و شیرین اشتهای کاذب نخواهید داشت.

مضرات شاهدانه

لازم به ذکر است که خوردن زیاده از حد آن مضر است و موجب سردرد، تاری دید و درد معده می شود و در موارد مصرف زیاد، استفراغ نیز دیده شده است.

بیشتر بخوانید: خواص تخم شربتی