روش های خنک کردن گیربکس صنعتی

عوامل زیادی بر روی دمای گیربکس صنعتی تاثیرگذار هستند. برای آن که بتوانید دمای این تجهیزات را پایین بیاورید، راه های مختلفی وجود دارد. اما قبل از بررسی این روش ها، بیایید کمی با گیربکس های صنعتی آشنا شویم. گیربکس ابزاری است که برای انتقال و افزایش قدرت دستگاه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. هدف از به کارگیری گیربکس صنعتی، دریافت قدرت از الکتروموتور و انتقال آن به تجهیزات مصرف کننده است. انواع مختلفی از گیربکس ها در صنایعی مانند نفت و گاز، صنایع دفاعی، صنایع غذایی و شیمایی استفاده می شوند. کاهش دمای این تجهیزات در حین کارکرد آن‌ها، موضوعی مهم است که در ادامه به شرح آن می پردازیم.

عوامل مؤثر در تعیین دمای گیربکس صنعتی

گیربکس‌ های صنعتی دارای انواع مختلفی هستند. یکی از پرکاربردترین محصولات، گیربکس sew است که در صنایع مختلفی به کار گرفته می شود. تنظیم دمای گیربکس هنگام استفاده از آن‌ها، یک امر بسیار مهم است. در صورتی که دمای گیربکس بیش از حد افزایش پیدا کند، به قطعات دستگاه آسیب وارد می شود. داغ شدن بیش از حد این تجهیزات سبب افزایش اصطکاک و بر هم زدن تراز اجزای گیربکس می شود. با استفاده از روغن کاری مناسب، می توانید از بالا رفتن دمای دستگاه جلوگیری نمایید. علاوه بر این، شما باید وضعیت نشتی روغن را نیز در نظر بگیرید. در صورت نشتی روغن، میزان روغن دستگاه کاهش پیدا کرده و اصطکاک بین سطوح افزایش پیدا می کند. از دیگر عوامل تاثیرگذار بر روی افزایش دمای گیربکس عبارت اند از :

·         اضافه بار

·         میزان درگیری سطوح

·         ویسکوزیته (لزجت) روغن

·         روانکاری ناکافی یا نادرست

·         تهویه نامناسب و جوابگو نبودن فن خنک کننده

·         بالا بودن دمای محیط کار

·         میزان رطوبت نسبی

·         میزان فشار و بار وارده

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید پمپ وکیوم آبی

روش های خنک کردن گیربکس صنعتی

روش های متنوعی برای خنک کردن گیربکس ها مورد استفاده قرار می گیرد. هنگام استفاده از گیربکس باید به صورت منظم دمای دستگاه را با ترمومتر اندازه گیری کنید تا از هرگونه تغییر ناگهانی در دما آگاه شوید. یکی از راه های کاهش دمای گیربکس روغن کاری مناسب دستگاه است. علاوه بر این، نباید اجازه دهید دستگاه شما تحت فشار زیادی قرار بگیرد. در صورتی که بار زیادی بر روی گیربکس اعمال شود، دستگاه داغ خواهد شد. یکی از روش های رایجی که امروزه برای بهبود کنترل دما و انتقال حرارت گیربکس از آن استفاده می شود، بهره‌مندی از سینک حرارتی آلومینیومی است. این سینک ها به دلیل جنس آلومینیومی که دارند دارای شاخص جذب حرارت بالایی هستند. این سینک های حرارتی عملکرد بهتری نسبت به نمونه های فولادی دارند و می توانند تاثیر بسیاری بر روی کاهش داشته باشند. از دیگر راه های کاهش دمای گیربکس، می توان به استفاده از فن اشاره کرد. این فن ها به صورت رایج در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند و 20 الی 30 درصد دمای دستگاه را کاهش می دهند.

راه های خنک کردن گیربکس صنعتی

گیربکس های صنعتی تجهیزات گران قیمت و پرکاربردی هستند. از همین رو، باید نگهداری و استفاده از آن‌ها را به بهترین شکل انجام دهید. داغ شدن بیش از حد گیربکس علاوه بر آسیب رساندن به قطعات آن باعث کاهش طور عمر دستگاه نیز می شود. به طوری که گرمای بیش از حد به سیم پیچی های دستگاه آسیب وارد کرده و عملکرد اجزای مختلف آن را با اختلال مواجه می کند. شما می توانید با بررسی و شناسایی مشکلات مختلفی که باعث افزایش دمای دستگاه می شوند، اقدام به کاهش دمای دستگاه نمایید. به طور کلی، روش های رایج کاهش دمای گیربکس صنعتی به شرح زیر هستند :

·         فن خنک کننده روی شافت

·         کویل خنک کننده داخل یا خارج گیربکس

·         مبدل حرارتی به همراه الکتروپمپ

·         رادیاتور هوا یا روغن

بیشتر بخوانید: قیمت انواع پمپ وکیوم + راهنمای خرید

نقش فن در خنک کردن گیربکس صنعتی

در صورتی که دمای گیربکس حین عملکرد آن بیش از حد بالا می رود، می توانید از فن خنک کننده روی شافت استفاده کنید. این فن ها کمک می کنند دستگاه به خوبی کار کند. هر چقدر که سرعت چرخش فن بالاتر باشد، گیربکس سریع تر و بهتر خنک می شود. بنابراین، سعی کنید سرعت فن را به خوبی تنظیم نمایید. در نظر داشته باشید که برخی از فن ها ممکن است صدای نسبتاً زیادی به همراه داشته باشند.

اهمیت تهویه و دمای محیط برای خنک کاری گیربکس

از جمله عوامل مهمی که باید برای خنک کردن گیربکس صنعتی در نظر بگیرید، دمای هوای محیط است. اگر از تمامی روش های خنک سازی استفاده کنید اما دمای محیط کار شما بالا باشد، باز هم احتمال داغ شدن دستگاه وجود خواهد داشت. برای جلوگیری از این امر، توصیه می شود دمای محیط قرار گیری گیربکس را به صورت منظم بررسی نمایید. سعی کنید از این ابزار زیر آفتاب استفاده نکنید و آن را در محیطی بسته و خنک قرار دهید. وجود تهویه مناسب در محیط نیز می تواند تاثیر زیادی بر روی خنک کردن دستگاه داشته باشد.

پایان رپورتاژ آگهی