آشنایی با تجهیزات ایمنی مناسب در محیط های صنعتی

فیلتر ماسک برای جلوگیری از آلودگی به درون ماسک استفاده می شود و استفاده از فیلتر ماسک در محیط کاری ضروری است.  از فیلتر برای محافظت از دستگاه تنفسی استفاده می شود. لباس ضد اسید، لباس ایمنی که برای کار کردن در محیط های شیمیایی استفاده می شود. لباس کار همانند فیلتر مخصوص ماسک کاربرد ضروری دارد. این لباس ها از نفوذ مواد سمی و خطرناک جلوگیری می‌ کنند. اگر این مواد خطرناک وارد بدن انسان شود، می تواند باعث وجود مخاطرات جدی و به خطر افتادن سلامتی کارکنان شود. به همین جهت است که استفاده از این لباس ها در زمانی که با مواد اسیدی کار می‌ کنید بسیار مهم و ضروری است.‌ لباس ضد اسید در هنگام تمیز کردن تجهیزات اسیدی باید حتما استفاده شود. زیر امکان نفوذ این مواد خطرناک به بدن کارکنان وجود دارد. به همین جهت است که حتماً باید از لباس های ایمنی استفاده شود.

کاربرد لباس ضد اسید

از لباس کار در محیط های اسیدی که به مواد شیمیایی و اسیدی در ارتباط هستند استفاده می شود. مثلا اگر قرار است در محیط کاری اقدام به فعالیت کنید که در آن بخار های اسیدی و یا ذرات اسیدی در هوا معلق هستند، حتماً باید از لباس ضد اسید فیلتر ماسک استفاده کنید. زیرا این دو محصول می‌ توانند از بدن شما در برابر نفوذ هر آلاینده شیمیایی و اسیدی محافظت کنند. علاوه بر این اگر به محفظه ای که دارای نشتی مواد اسیدی است، نزدیک می شوید، حتماً باید از لباس ضد اسید استفاده کنید. از این لباس ها در محیط های آزمایشگاهی هم استفاده می‌ کنند. در واقع علت اینکه در محیط آزمایشگاه مواد شیمیایی و مواد آسیب رساننده بسیار زیاد است، استفاده از این گونه از لباس ها بسیار ضروری است. به همین جهت ایمنی حکم می کند تا از این لباس ها حتما استفاده شود.

خصوصیات لباس کار

از خصوصیات لباس مخصوص کار می توانیم بیان کنیم که این لباس باید کاملاً مناسب اندازه بدن مصرف کنندگان باشد. علاوه بر این باید کاملاً سالم باشند و به هیچ عنوان نباید پاره و یا آسیب دیده باشند. به خصوص لباس آن دسته از کارکنانی که با ماشین آلات صنعتی سروکار دارند. این لباس باید به گونه ای باشد که بتواند از بدن کارکنانی که در فضای آلوده و اسیدی کار می کنند، را به طور کامل بپوشاند. علاوه بر این این گونه از لباس برای آن دسته از محیط های کاری که احتمال انفجار و یا حق دارد نباید قابل اشتعال باشد. اگر کارکنان در محیطی کار می‌ کند که ایجاب می‌ کند که از لباس های آستین کوتاه استفاده شود، این نوع از لباس ها باید آستین های کوتاهی داشته باشد تا خللی در انجام کار کارکنان ایجاد نکند. لباس آن دسته از کارکنانی که در محیط اسیدی کار می کنند باید بدون هیچ روزنه و جیبی باشد.

همه چیز درباره لباس کار ضد اسید

لباس های ضد اسید یکی از لباس های حفاظتی و ایمنی هستند که کارکنان باید متناسب با محیط کاری خود از آن استفاده کنند. این لباس سر تاسر بدن کارکنان را می پوشاند و از بدن کارکنان در شرایط مختلف محافظت می کند و از جنس پلی استر، کتان، ویسکوز و یا ترکیبی و یا فیلامنت تولید می شود. این لباس عایق رطوبت و سرما است و کاملا ضد نسوز است و در برابر حرارت مقاومت بالایی دارد. علاوه بر این ضد اشعه رادیواکتیو مواد شیمیایی است. لباس های ضد اسید انواع متفاوتی دارد. زیرا بر حسب محیط های کاری مختلف با توجه به مواد متفاوتی تولید می شود. مثلاً لباس ضد حرارت که برای محیط هایی احتمال انفجار و احتراق بالا است، با پوشش آلومینیوم تولید می شود تا بتواند از بدن کارکنان در در برابر حرارت محافظت کند. این گونه از لباس ها در برابر خطراتی که برای کارکنان به وجود می‌ آید حدالمقدور مقاوم اند.

انواع الیاف لباس کار

لباس های کار بر اساس کاربردی که دارند از جنس های متفاوت تولید می شوند. مثلاً لباسی که با استفاده از پارچه کتان ۱۰۰ درصد تولید می‌ شود، برای محیط هایی که کارکنان به انجام جوشکاری می‌ پردازند، بسیار مناسب است. الیافی که در این لباس ها به کار می رود از جمله الیاف های مصنوعی و یا طبیعی هستند. مثلا الیافی که در لباس کارکنان که در صنایع نفت کار می‌ کنند، از جنس پنبه پلی استر است ۷۵ درصد پنبه برای ایجاد تهویه مناسب در لباس به کار می رود و ۲۵ درصد پلی استر برای استحکام و مقاومت لباس استفاده می شود. به علاوه لباس آن دسته از کارکنانی که در محیط هایی که امکان انفجار وجود دارد و از جنس ۱۰۰% پنبه تولید می شود. همچنین لباس کارگران فنی از ۶۵ درصد پلی استر ۳۵ درصد ویسکوز تولید می شود. این گونه لباس ها مقاومت بالایی دارند.

فیلتر ماسک برای جلوگیری از آلودگی به دستگاه تنفسی استفاده می شود. لباس ضد اسید یک لباس ایمنی است که برای استفاده در محیط های اسیدی مورد استفاده قرار می گیرد. این لباس بنابر شرایط کاری از الیاف متفاوتی استفاده می شود. مثل لباسی که برای آن دسته از کارگران که در محیط فنی کار می کنند ۶۵ درصد پلی استر و ۳۵ درصد ویسکوز است. در واقع این لباس ها به عنوان عایق عمل می‌ کنند و برای محیط هایی که در آن مواد شیمیایی و مواد اسیدی معلق در هوا هستند به کار می رود. علاوه بر این لباس که برای کارکنانی که انجام جوشکاری می پردازند از جنس ۱۰۰% کتان تولید می شود و  در برابر اشعه ی رادیواکتیو مقاومت بالایی دارد و ضد حرارت است. برای اطلاعات بیشتر به آدرس mahimen.ir مراجعه کنید.