نکات جادویی حرفه‌ای‌های نظافت منزل

کسی هم هست که با برگشتن به خانه ای تمیز، مرتب و به دور از بهم ریختگی احساس راحتی نکند؟ اگر همیشه در ذهنتان استرس دارید که خانه تان آنگونه که باید تمیز نیست، باید بگویم علم ثابت کرده این درست نیست. واقعیت این است که وقتی خانه مان نامرتب باشد، بیشتر احساس اضطراب خواهیم داشت. روانشناس “شری بورج کارتر” در مقاله خود می گوید نامرتب بودن و شلختگی خانه در زندگی روزمره می تواند در احساساتی که به خودمان داریم تاثیر بگذارد.

تمیز نگه داشتن خانه می تواند استرس مان را از بین ببرد، اما خود تمیز کردن است که گاهی برخی از ما را به اضطراب وا می دارد. احساس این که ندانیم از کجا باید شروع کنیم یا هر چند وقت یک بار باید تمیزکاری های خانه را انجام دهیم می تواند ما را سر جایشان میخکوب کند. بنابراین ما از سه متخصص تمیزکاری خانه بهترین نکات در خانه داری را خواستیم. از این نکات حرفه ای استفاده کنید تا خانه تان را تمیز نگه دارید.

این وسیله ها و مواد تمیز کننده را دم دست نگه دارید

بهترین راه موفق شدن در انجام تمیزکاری این است که مطمئن شوید وسیله ها درستی دارید خبر خوب این است که برای تمیز نگه داشتن خانه خود به محصولات گران قیمت زیادی نیاز ندارید. بهترین راه این است که چند وسیله جزیی و قابل اتکا برای خود کنار بگذارید.

تمام متخصصان ما پارچه های میکروفیبری را وسیله مورد علاقه خود می نامند. اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید می‌تونید در قدم اول می‌توانید برآورد قیمت نظافت منزل را در شهر خودتان داشته باشید. مثلا اگر به دنبال یک شرکت خدماتی نظافتی باشید می‌توانید درخواست نظافت منزل ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

دبرا جانیون، متخصص تمیزکاری خانه می گوید: “پارچه های میکروفیبر در تمیز کردن سطوح از اسفنج ها و حوله های کاغذی بهتر عمل می کنند و علاوه بر آن قابل شستشو با ماشین بوده و سریعا نیز خشک می شوند، در نتیجه احتمال باقی ماندن جرم ها روی آنها بسیار کمتر است.”

جانسون گفته است که برای تمیزکاری سطوح از سرکه سفید و پارچه میکروفیبر استفاده می کند.

او ادامه می دهد : “سرکه سفید مخلوط شده با آب و مایع ظرفشویی تمیز کننده چند کاره ای خواهد بود که برای زدودن لکه ها و انجام تمیزکاری های کلی مناسب است.”

جنیفر گریگوری نیز از طرفداران پارچه های میکروفیبری می باشد.

“این پارچه تنها با آب تا 99 درصد باکتری را از روی سطح پاک می کند و از پارچه های تمیز کننده سنتی تاثیرگذارتر است. به همین دلیل بسیاری از بیمارستان ها پارچه، حوله و گردگیرهای میکرو فیبری دارند.”

یک محل ذخیره پر از موجودی داشته باشید

دوانا بون، نیز پارچه های میکروفیبری را بهترین تمیز کننده می داند، او پیشنهاد می کند به همراه پارچه میکروفیبری یک شیشه پاک کن، یک تمیز کننده متوسط، یک تمیز کننده چند کاره و یک جفت دستکش لاتکس چیزهایی هستند که برای تمیز کاری به آنها نیاز دارید و باید قبل از شروع کار آنها را آماده نمایید.

نکاتی برای تمیزکاری آشپزخانه

آشپزخانه در طول روز رتبه اول نامرتب بودن را به خود اختصاص می دهد، اما هنوز راه هایی برای بهتر کردن آن وجود دارد.

با خرده ها و نامرتب بودن آشپزخانه در طول روز، کنار بیایید

جانسون می گوید : “در عین کار تمیزکاری کنید.”

او پیشنهاد می کند آشپزخانه خود را به طور روزانه تمیزکاری کنید، تا اوضاع از کنترل خارج نشود. تمیزکاری سریع روزانه کمکتان می کند از انباشته شدن جرم ها جلوگیری کنید.

جانسون می گوید: “پارچه میکروفیبری را دم دست نگه دارید، تا سریعا خرده ها را جمع کنید. در این حالت آنها روی هم انباشته نمی شوند و تمیز کردنشان سخت تر نخواهد بود.”

کارهای ساده را سریع و چند باره انجام دهید

گریگوری می گوید: “پس از هر غذا ظروف خود را بشویید.”

او نیز مانند جانسون پیشنهاد می دهد خرابی ها و نامرتب بودن آشپزخانه را به طور روزانه و ساعتی تمیز کنید تا از انبار شدن کارها جلوگیری شود.

او می گوید: “این موضوع شامل بیرون بردن آشغال ها نیز هست، به محض این که آشغال جمع شد، آن را بیرون ببرید.”

گریگوری می گوید کلید تمیز نگه داشتن آشپزخانه ساده است: “کاری را عقب نیندازید.”

تمیز کردن روزانه کف و سطوح در آخر کار و مرتب کردن آشپزخانه در حین کار باعث می شود بدون اینکه ساعت ها کار کنید، آشپزخانه ای تمیز داشته باشید.

برای تمیز کردن لکه های قوی از جوش شیرین استفاده کنید

با این که پارچه میکروفیبری برای تمیز کاری سریع لکه های کوچک آشپزخانه مناسب است، اما بون پیشنهاد می کند برای لکه های بزرگتر از جوش شیرین استفاده شود.

او می گوید: “برای از بین بردن چربی های کابینت از جوش شیرین استفاده کنید.”

مقداری جوش شیرین روی یک پارچه بریزید و هر بخشی که چربی روی آن لکه شده را تمیز نمایید. چند دقیقه صبر کنید و سپس بخش مورد نظر را با پارچه ای خشک تمیز کنید تا اضافات را پاک نمایید.

نکاتی برای تمیز کردن حمام و دستشویی

دستشویی نیز جرم های زیادی دارد و مهم است که تا جای ممکن جرم های آن را از بین ببرید. این نکات به شما کمک می کنند این اتاق پر رفت و آمد را تحت کنترل داشته باشید.

قسمت های پر رفت و آمد را در طول هفته چندین بار تمیز کنید

درست مانند آشپزخانه، دستشویی نیز باید به طور روزانه تمیز شود تا کار برایتان سخت نباشد.

جانسون می گوید: “قبل از این که کارها روی هم انباشته شوند آنها را انجام دهید، درباره دستشویی، حمام، وان و کف آن صحبت می کنم، خصوصا پشت توالت. یکی از پر جرم ترین نواحی است، بنابراین باید حتما هر یک یا دو بار در هفته آن را تمیز نمایید.”

قانع نشدید که چرا باید توالت را بیشتر تمیز کنید؟ جانسون توضیح می دهد: “فکر کنید، هر زمان که دکمه تخلیه را می زنید آب توالت همراه با مواد دفع شده میکروب هایی را در هوا و اطراف دستشویی پخش می کند.”

انجام تمیزکاری های ساده و روزانه از به وجود آمدن خرابکاری های بزرگ در آینده جلوگیری می کند. پس از هر بار استفاده از شیر دوش آن را تمیز کنید تا تمیزکاری هفتگی برایتان آسان تر باشد و توالت و نگهدارنده های مسواک را دو بار در هفته تمیز نمایید.

به بخش های فراموش شده و کوچک تر حمام و دستشویی توجه کنید

گریگوری بر به یاد آوردن بخش های از یاد رفته حمام تاکید دارد چرا که باید همه جا به خوبی تمیز شود. این بخش هایی که معمولا فراموش می شوند شامل هواده شیرهای آب و نگهدارنده مسواک می شود. در واقع، نگهدارنده مسواک سومین مکان پر جرم در کل خانه است، بنابراین باید به طور مرتب آن را تمیز نمایید. همچنین بون به اهمیت تمیز کردن این بخش ها اشاره می کند و می گوید استفاده از مسواک به همراه آب گرم بهترین راه تمیز کردن درز و شکاف ها و اطراف شیر آب می باشد.

نکاتی برای تمیزکاری اتاق نشیمن

افراد زمان زیادی را در اتاق نشیمن می گذرانند بنابراین، باید آن را راحت، تمیز و عاری از گرد و خاک نگه دارید.

با تمرکز بر بخش های مخفی اتاق نشیمن، گرد و خاک را تمیز نمایید

اتاق نشیمن جایی است که شما، خانواده و مهمان هایتان در آن وقت می گذرانید، بنابراین باید واقعا در تمیزکاری آن کوشا باشید. جانسون می گوید بهترین راه برای تمیز کردن تمام گوشه و کنارها این است که مبلمان خود را کنار بزنید. همه چیزهای دور و بر خود را کنار بزنید تا بتوانید کف زمین را جارو کرده و گردگیری کنید.

جانسون می گوید: “این کار باعث می شود مطمئن شوید تمام بخش های دور از دسترس خانه را گردگیری می کنید، و فراموش نکنید که زیر کوسن ها را نیز جارو بکشید.”

برای از بین بردن گرد و خاک باید زیر مبلمان و بین کوسن ها را حداقل ماهی یک بار تمیز کنید. اگر عضوی از خانواده تان به چیزی حساسیت دارد، این کار را هر یک هفته یک بار انجام دهید.

برای سر و کله زدن با گرد و خاک از وسیله ای درست استفاده کنید

ممکن است گردگیرهای دسته دار زیبا به نظر برسند، اما کاربردی نیستند. بون پیشنهاد میکند برای از بین بردن گرد و خاک اتاق نشیمن به جای گردگیر دسته دار از یک گردگیر یا پارچه میکروفیبری استفاده کنید.

بون می گوید: “گردگیرهای دسته دار فقط گرد و خاک را پخش می کنند، آن را از بین نمی برند.”

سطوح جذب کننده گرد و خاک را به طور منظم تمیز کنید

گریگوری موافق است که برخلاف آشپزخانه و حمام و دستشویی، چالش اصلی اتاق نشیمن سطوح جذب کننده گرد و خاک هستند.

گریگوری توضیح می دهد: “تمیزکاری مداوم لوازم، فرش ها و پارچه ها به کاهش و کنترل جمع شدن گرد و خاک کمک می کند.”

در حالی که ممکن است حس کنید جارو زدن پرده ها و مبلمان کاری ضروری نیست، اما وقتی صحبت از تمیزکاری خانه و سلامت خانواده به میان می آید، این کار کاملا ضروری است.

پرده ها باید حداقل دو بار در سال شسته شوند، اما می توانید ماهی یک بار آنها را به آرامی جارو کنید. گردگیری و جارو زدن مداوم را هفته ای یک بار انجام دهید.

نکاتی برای تمیزکاری اتاق خواب

همه ما میخواهیم اتاق خوابمان تمیز شود، اما لزوما نمی خواهیم ساعت ها برای تمیز کردن آن وقت بگذاریم. با انجام این ماموریت ها می توانید سریعا اتاق خواب خود را تمیز کنید.

بر شستشوی پارچه ها و بالش ها تمرکز کنید

درست مانند اتاق نشیمن، در اتاق خواب نیز تمیز نگه داشتن پارچه ها  از اهمیت بالایی برخوردار است. میخواهید چیزهایی مانند تخته پایه، پنکه سقفی و دیگر سطوح را تمیز نگه دارید، اما جانسون اشاره می کند که شما و اعضای خانواده تان وقت زیادی را روی ملافه ها به خواب می روید، بنابراین تمیز کردن آنها اولین کار مهم شما خواهد بود.

جانسون ادامه می دهد: “شستن هفتگی ملافه ها از هر کاری مهم تر است، این کار بهترین روش برای از بین بردن گرد و خاک است، خصوصا با در نظر گرفتن ساعاتی که در طول هفته روی این ملافه ها به خواب می روید.”

بون موافقت می کند و اضافه می کند که شستن بالش ها در ماشین لباسشویی آنها را تمیز نگه می دارد و همچنین باعث می شود پس از ماه ها استفاده دوباره پر باد شوند.

بون می گوید: “حتما از سریع ترین چرخه استفاده کنید تا قبل از قرار دادن بالش در خشک کن، آب آن به خوبی از بین رفته باشد.”

حتی با وجود روکش ها، باز هم بهتر است هفته ای دو بار بالش های خود را بشویید.

روزی ده دقیقه وقت بگذارید تا تختخواب خود را مرتب کنید

گریگوری راهکاری ساده اما موثر برای مرتب بودن اتاق خواب در نظر دارد.

او می گوید: “بلافاصله پس از بیدار شدن تختخواب خود را مرتب کنید، ممکن است کار بزرگی به نظر نرسد، اما این مکان مرکز اتاق شما محسوب می شود. مرتب کردن تختخواب باعث می ش.د کل اتاق مرتب به نظر بیاید. عادت کردن به مرتب کردن هر روزه اتاق خواب باعث می شود فرآیند تمیز کاری اتاق خوابتان راحت تر شود.”

برای آن که اتاق خوابتان مرتب به نظر بیاید، پس از تمیز کردن تختخواب سطوح را تمیز نمایید. هر لباسی که بیرون از کمد قرار دارد را در جای خود قرار دهید. انجام این کارهای ساده به طور مداوم، به عادت تان تبدیل می شود و تمیزکاری هفتگی را بسیار آسان تر می کند.

اشتباهات رایج در تمیزکاری

تمیزکاری بدون آسیب رساندن به خود، می تواند کار سختی باشد. متخصصان ما گفته اند که رایج ترین اشتباهات افراد غیر حرفه ای را برایمان توضیح دادند و راه حل هایی برای بهتر کردنشان توصیه کردند.

کاری را به تعویق نیانداخته و از تمیزکاری های کوچک شروع کنید

تمام متخصصان ما موافقند که به تعویق انداختن تمیزکاری یک اشتباه بزرگ است که افراد را از داشتن خانه ای مرتب محروم می کند. به تعویق انداختن کارهای کوچک باعث به وجود آمدن کارهای بزرگتر و طولانی تر می شود. به وجود آوردن عادت های روزانه کلید غلبه بر مشکلات رایج می باشد. وقتی نوبت به تمیز کردن سطوح می رسد، اتاق را نیز مانند آشپزخانه و حمام و دستشویی به طور روزانه تمیز کنید، تا از انباشته شدن کارها جلوگیری نمایید. در اتاق خواب ها، تختخواب را در صبح مرتب کرده و ده دقیقه برای گردگیری سطوح اتاق خواب و اتاق نشیمن وقت بگذارید. همین تغییرات کوچک احساستان درباره خانه را تغییر می دهد.

از ابزار و محصولات اشتباه استفاده نکنید

دومین اشتباه استفاده از ابزار نادرست است، اما میتوان این اشتباه را به راحتی جبران کرد. اطمینان حاصل کنید که جاروبرقی تان فقط مخصوص فرش و موکت نبوده و دیگر مکان ها را نیز تمیز می کند. باید از جارو برقی ای استفاده کنید که برای گردگیری مبلمان، پرده و پلکان ابار متفاوتی داشته باشد. بهتر است برای گردگیری سطوح سخت از همان پارچه میکروفیبر استفاده نمایید.

بون می گوید: “معمولا افراد برای تمیزکاری به اشتباه از اسفنج استفاده می کنند. اسفنج باکتری را در خود ذخیره می کند و اصلا بهداشتی نیست.”

چون میتوان پارچه های میکروفیبری را پس از هر بار استفاده شستشو کرد، مقرون به صرفه نیز هستند.

تمیزکاری های خانه را به دیگر اعضای خانواده نیز محول کنید

سومین اشتباه سخت گرفتن به خودتان است. اگر آن قدر از تمیزکاری خسته می شوید که دوست ندارید حتی آن را شروع کنید، زمان آن رسیده که استراتژی خود را تغییر دهید. اگر در خانه اعضای دیگری زندگی می کنند، مطمئن شوید هر کس سهم خود را از تمیز کاری انجام دهد و یا یک خدمتکار استخدام کنید.

گریگوری می گوید: “اگر در خانه کودک کوچک دارید، یک چارت برای ماموریت های کودک تهیه کنید، برای افراد بزرگسال تمیز کاری های هفتگی، ماهانه و دیگر تمیزکاری های عمیق تر را بین خود تقسیم نمایید.”