بیوگرافی هنگامه قاضیانی

بیوگرافی هنگامه قاضیانی + عکس

هنگامه قاضیانی در 30 اردیبهشت 1349 در مشهد به دنیا آمد.او بازیگر و مترجم تئاتر، سینما و تلویزیون ایرانی است. هنگامه قاضیانی برنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر در سال های 1386 و 1390 شد. هنگامه غازیانی دارای مدرک لیسانس جغرافیای اقتصادی انسانی و فوق لیسانس فلسفه غرب از دانشگاه سانفرانسیسکو (ایالات متحده آمریکا) است.

هنگامه قاضیانی در سنین پایین ازدواج کرد و اطلاعات زیادی از ملاقات با همسرش در دست نیست. او در 19 سالگی دارای یک فرزند به نام اشکان شد و بعد از  پنج سال در حالی که پسرش 5 ساله داشت طلاق گرفت. هنگامه قاضیانی در گفت وگویی درباره طلاقش گفت زنی 24 ساله بودم که فرزندی 5 ساله داشتم و در آن وقت تمام آرزوهایم بر باد رفت.

البته این شکست برای من هم فرصت بزرگی بود. اینکه بعد از طلاق می خواستم هم زن و هم مرد باشم برایم خیلی مشکل شد و وقتی می خواهی هم مرد و هم زن باشی شخصیت انسان را تکرار می کند و خیلی سخت و تلخ بود برای من. حالا که پسرش خیلی وقته بزرگ شده از رابطه اش با اشکان گفت چون بین من و پسرم دروغی نیست رابطه ما درست است. گاهی امکان دارد رنج بکشیم چون حقیقت را می گوییم اما اهمیت ندارد که دروغ نگوییم. رابطه من و اشکان همیشه مانند یک مادر و بچه نیست گاهی مادرش هستم گاهی خواهرش و خیلی وقت ها بهترین دوستش. فکر می کنم اشکان همین احساس را نسبت به من دارد.

او فعالیت هنری خود را در سال ۱۳۷۹ با فیلم سایه نور ساخته حسن هدایت آغاز کرد و سپس راهی تئاتر شد و ابتدا با نمایشی چون خون برای استیک از گروه تئاتر لیو روی صحنه رفت. شاید خیلی ها بپرسند که چرا بازیگری را از سی سالگی آغاز کرد او در 22 سالگی تصمیم جدی گرفت تا بازیگر شود و برای ادامه تحصیل به آمریکا برود ولی پدرش و خانواده پدری اش علاقه دارند که او دیرتر آغاز نماید. جالب اینجاست که خانواده پدری او از نظر نگرش نسبت به هنر بینایی بازی عادی انجام دادند. مادربزرگش دانشمند زمان خود بود و فضای بسته ای برای حضور زنان در جامعه و هنر وجود نداشت. ادبیات، موسیقی و سینما در خانواده پدری و مادری او مطرح بود.

اما دلیل اینکه رویاهایش بعداً محقق شد این بود که بعداً این فضا را در او دیدند. زیرا می دانستند به خاطر حساسیتش امکان دارد صدمه ببیند نه اینکه محیط سینما خوب نبود چون فکر می کرد کاملا اشتباه است. فکر می کردند سینما یک صنعت بوده و اگر بخواهد شکننده باشد خیلی زود می رود. شاید برای قوی شدن و ورود با دانش به عرصه سینما باید در زندگی قدم هایی برمی داشت. مانند عاشقی که مدتها منتظر معشوقش است. او با عشق از هنر دفاع می کرد و این مقاومت تا امروز ادامه دارد.

فعالیت هنری هنگامه قاضیانی
فیلم های سینمایی
– زعفرانیه ۱۴ تیر
– به وقت خماری
– اردک لی
– یک قناری یک کلاغ
– برادرم خسرو
– دلبری
– هاری
– پدر آن دیگری
– آزادی مشروط
– یاسین
– جینگو
– ساکن طبقه وسط
– با دیگران
– به تهران خوش آمدید
– بشارت به یک شهروند هزاره سوم
– زندگی مشترک آقای محمودی و بانو
– من مادر هستم
– روزهای زندگی
– میگرن
– آینه‌های روبرو
– برف روی شیروانی داغ
– سعادت‌آباد
– بیداری رؤیاها
– طاووس‌های بی‌پر
– نیلوفر
– به همین سادگی
– اقلیما
– روایت‌های ناتمام
– به آهستگی
– بازنده
– سایه‌روشن

فیلم های تلویزیونی:
– سرزمین کهن
– هویت (تله تئاتر)

نمایش خانگی:
– هم گناه

تئاتر:
– کالیگولا
– آکواریوم هوا
– خنکای حتم خاطره
– خرس و خواستگاری
– دفتر یادداشت
– در انتظار گودو
– مثل خون برای استیک (تئاتر گروه لئو)

بیوگرافی هنگامه قاضیانی