بیوگرافی خسرو شکیبایی + عکس

بیوگرافی خسرو شکیبایی + عکس خسرو شکیبایی

خسرو شکیبایی در فروردین 1323 در خیابان مولوی تهران به دنیا آمد. او یکی از مشهورترین هنرمندان سابق ایران است که پیش از انقلاب تنها در تئاتر بازی می کرد. خسرو بازی در تئاتر را از 19 سالگی شروع کرد و بعد در بسیاری از فیلم ها و سریال های تلویزیونی ظاهر شد. نقش ماندگاذ خسرو شکیبایی به نام حمید هامون در فیلم هامون بود و بعد از آن فیلم های زیادی را در قالب این شخصیت اجرا نمود. جالب است بدانید که خسرو شکیبایی به خاطر داشتن لطف به هنرمندان و مردم به عمو خسرو معروف بود. خسرو شکیبایی هنرمندی واقعی بود که در اوقات فراغت شعر می گفت و با خودکار بدون خط و خش به نقاشی می پرداخت.

احمد شکیبایی پدر خسرو شکیبایی است که بر اثر سرطان درگذشت. در اصل این حادثه تلخ برای خسرو زمانی اتفاق افتاد که او تنها 14 سال داشت.نام مادرش فریده خاتمی است. خسرو بازیگری را از 19 سالگی آغاز کرد. او قبل از شروع به کار حرفه ای به عنوان خیاط، کانال سازی و آسانسور فعالیت می کرد و فارغ التحصیل رشته بازیگری از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود.

آغاز کار خسرو شکیبایی

همانگونه که گفتیم خسرو 19 سال داشت که تئاتر را آغاز کرد. وی بعد از مدتی بازی در تئاتر به عباس جوانمرد معرفی شده تا در عرصه بازیگری فعالیت کند. او در طول دوران بازیگری خود در تئاتر به بازی نمایش های زیادی پرداخت که از معروف ترین آنها می توان به شب بیست و یکم، شکوفه بدهیم، همه پسرانم و سنگ و سرنا اشاره کرد. یازده سال بعد در سال ۱۳۵۳ برای نخستین بار برای ایفای نقش در فیلم کوتاهی به اسم کتیبه جلوی دوربین رفت. پس از بازی در چند فیلم کوتاه جلوی دوربین، در سال 1361 در فیلم شب بیست و یکم بازی کرد که توسط مسعود کیمایی دیده شد. مسعود کیمیایی فیلمنامه نویس و کارگردان سرشناس ایرانی از خسرو شکیبایی خواست در فیلم خط قرمز بازی کند که سبب شد خسرو یک فیلمساز حرفه ای شود. او 7 سال به روش حرفه ای در سینما فعالیت کرده و فیلم های مشهوری مثل رابطه، ترن، دزد و فیلمنامه نویس را به کارنامه خود افزوده است. بعد در آن زمان با بازی در فیلم همایون به اوج شهرت دست پیدا کرد. خسرو شکیبایی آنقدر در همایون خوب بازی کرد که برنده سیمرغ بلورین هشتمین جشنواره فیلم فجر شد و مورد توجه مردم و منتقدان قرار گرفت.

افتخارات خسرو شکیبایی

خسرو علاوه بر دریافت سیمرغ بلورین برای همایون، بار دیگر برای بازی در فیلم کیمیا به کارگردانی احمدرضا درویش برنده سیمرغ بلورین شد. وی علاوه بر این جوایز، افتخار ایفای نقش در فیلم اتوبوس شب را نیز دارد. سومین سیمرغ این بازیگر برای بازی عادل مشرقی در فیلم سالاد فصل بود. آخرین جایزه ای که خسرو شکیبایی دریافت نمود مربوط به ششمین ماهنامه جشن دنیای تصور بود که برای فیلم کاغذ بی خط به او تعلق گرفت. همچنین بد نیست بدانید که خسرو 30 سال پس از انقلاب جایزه یکی از بهترین بازیگران را دریافت کرد. جالب است بدانید وی به عنوان گوینده و بازیگر تیزر در 26 جشنواره فیلم فجر حضور یافت.

درگذشت خسرو شکیبایی

خسر شکیبایی در تیرماه ۱۳۸۷ بر اثر سرطان کبد و دیابت در بیمارستان پارسیان تهران از دنیا رفت. او مدت ها به این بیماری دچار بود ولی سرانجام در سن 64 سالگی درگذشت. در پی درگذشت خسرو شکیبای، رئیس صدا و سیما، رئیس جمهور سابق و رئیس جمهور وقت جمهوری وقت (محمود احمدی نژاد) و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیام تسلیت گفتند.

ازدواج خسرو شکیبایی

خسرو شکیبایی در نخستین ازدواج خود با تانیا جوهری صاحب یک دختر به نام پوپک شد که بعدها از این بازیگر نام آشنای آن زمان سینما و تلویزیون طلاق گرفت. پس از ازدواج دوم با پروین کوشیار، بازیگر تئاتر، در سال 1361 صاحب پسری به نام پوریا شد.

فیلم های سینمایی خسرو شکیبایی

   خط قرمز   دادشاه
   صاعقه   دزد و نویسنده
  رابطه  شکار
 ترن  دستمزد
   عبور از غبار هامون
 جستجو در جزیره ابلیس
   بانو   یک بار برای همیشه
   پرواز را به خاطر بسپار  بلوف
  کیمیا  پری
درد مشترک   خواهران غریب
 عاشقانه سایه به سایه
  سرزمین خورشید   زندگی
روانی   میکس
 عشق شیشه ای دختردایی گمشده
   دختری به نام تندر   مزاحم
 لژیون کاغذ بی خط
   صبحانه ای برای دو نفر    حکم
 ازدواج صورتی سالاد فصل
   چه کسی امیر را کشت؟ عروسک فرنگی
پیشنهاد 51 میلیونی ستاره ها 3:ستاره بود
1385 – دست های خالی اتوبوس شب
 رئیس   شب
 میراث حیران
 دایناسور   امروز نه فردا
دل شکسته

 

آثار تلویزیونی خسرو شکیبایی

   گذر خلیل ده مرده
   سمک عیار   تله تئاتر «با خشم به گذشته بنگر»
   لحظه 1366 – مدرس
   کوچک جنگلی تهران 53
   روزی روزگاری میراث مشترک
   حماسه ایثار   بوی گل های وحشی
 سایه به سایه حمله دار
 زندگی   خانه سبز
   سرزمین سبز    کاکتوس
   آواز مه در کنار هم
باران عشق

 

گردآوری: بخش بیوگرافی بازیگران روبکا