بیوگرافی امین حیایی + عکس

بیوگرافی امین حیایی + عکس های امین حیایی

امین حیایی متولد سال 1349 بازیگر تلویزیون و سینمای ایران می باشد. در دوران تحصیل در تئاتر مشغول به کار شد و پس از فارغ التحصیلی  در زمان خدمت سربازی در مرکز هنرهای نمایشی عقیدتی و سیاسی نیروی هوایی کار خود را شروع کرد. در سال ۱۳۷۰ بازیگر تئاتر کودک با کارگردانی ثریا قاسمی بود. او در پانزدهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم براده های خورشید نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. مدت زیادی طول کشید تا او در فیلم بازی کند و در اولین نقش خود به عنوان بازیگر اصلی فیلم سیب سرخ اوا (1999) خیلی خوب نبود.

او در سال 1381 در شش فیلم مزاحم، مانی و ندا، مونس، اثیری، رز زرد و گل بهشت ​​بازی کرد که رکوردی در تهران محسوب می شود. حیایی علاوه بر این در 4  فیلم هتل کارتن، دست های آلوده، تله  و مزاحم سیروس الوند بازی کرده است. او در سال ۱۳۸۶ برای بازی در فیلم شب برنده جایزه بهترین بازیگر مرد فجر شد. همسر او نیلوفر خوش خلق بازیگر سینمای ایران می باشد و تنها فرزندش دارا حیایی است. دارا حیایی در سال 75 به دنیا آمد.

امین حیایی پسر بزرگ خانواده، برادر کوچکترش امید که نوازنده است، همسرش نیلوفر خوش خلق بازیگر سینما و تلویزیون و دارای یک پسر به اسم دارا حیایی فارغ التحصیل رشته کامپیوتر هستند. امین حیایی در زمان تحصیل به کار تئاتر مشغول بود و بعد از فارغ التحصیلی خدمت سربازی خود را در مرکز هنرهای نمایشی عقیدتی و سیاسی نیروی هوایی شروع کرد. در سال ۱۳۷۰ بازیگر تئاتر کودک با کارگردانی ثریا قاسمی بود. امین حیایی یکی از بازیگران زن سینمای ایران با هدیه تهرانی و مهناز افشار است که محمدرضا گلزار هم از دوستان صمیمی او در سینما می باشد.

نخستین کار سینمایی او دو همسفر بود که توسط ثریا قاسمی کشف و به کارگردان معرفی گردید. امین حیایی زندگی هنری خودش را مدیون اوست. او در سال ۱۳۷۰ به هنر وارد شد و کار طنز او با فیلم عروس خوش قدم و بازی در زن زیادی آغاز شد که برنده جایزه حافظ جشن دنیای تصویر شد. وی در پانزدهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم براده های خورشید نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد.

در سال 1381 شش فیلم با بازی او در سینماهای تهران اکران شد که برای خودش یک رکورد به شمار می رود. او به عنوان یک بازیگر توانا نامی دست و پا کرد تا جایی که برای بازی در دختر ایرونی از جشن سالانه ماه قمری مجسمه حافظ یکی از دو بازیگر برتر سال را دریافت کرد. بازی عالی امین حیایی در فیلم زن زیادی در بیست و سومین جشنواره فیلم فجر همچنان نشان از اوج گیری او در عرصه بازیگری دارد. اخراجی ها، مهمان ، شام عروسی ، ستاره است بی شک او را به عنوان ستاره برتر سینمای ایران در دهه هشتاد معرفی کرد. فروش زیاد اخراجی ها، امین حیایی را به یکی از پردرآمدترین بازیگران مرد سینمای ایران تبدیل کرده است. محمدرضا شریفی نیا در بیشتر فیلم ها از حضور امین حیایی استفاده می کند و آخرین همکاری آنها در فیلم دایره زنگی به کارگردانی پاریس بخت آور می باشد. خیلی ها گفته اند امین حیایی بازیگر خوبی نیست ولی حالا حیایی یکی ازبازیگران پردرآمد سینما است که درعمل به لطف کارش به پردرآمدترین بازیگر شده است.امین حیایی و همسر او در نزدیک تهران و لواسان هستند.

صحبت های نیلوفر خوش خلق درباره امین:

خیلی ها فکر می کنند من و امین به خاطر سینما با هم ارتباط داشتیم اما علم و منش و اخلاق امین جذاب است. امین انسان بسیار بخشنده ای است و این را در این سال ها بارها به من اثبات کرده است. ما سال های خوشی را در کنار هم سپری می کنیم و امیدواریم این روند ادامه دار باشد چون در اصل من و امین به آینده چه در زندگی شخصی و چه در کارمان خوشبین هستیم و می خواهیم زندگی آرامی داشته باشیم. زندگی ای که خدا به یاد دارد. اصولاً من و امین همیشه به یاد خدا هستیم و می دانیم که اگر توفیق ما تا اینجا بوده است به لطف خدا بوده و بعد از آن با مردم بوده است.

 

گردآوری: بخش بیوگرافی بازیگران روبکا