بیوگرافی اسدالله یکتا + عکس

بیوگرافی اسدالله یکتا + عکس های اسدالله یکتا

اسدالله یکتا در ۲۳ آذر ۱۳26 در تهران به دنیا آمد.او بازیگر ایرانی است. او از بازیگران کوتاه قد سینمای ایران به شمار می رود و در بیشتر از 93 فیلم ایرانی بازی کرده است. اسدالله یکتا چندین سال است که به دلیل هزینه های اجاره خانه در پایتخت به ورامین می رود و همیشه مجبور است برای رسیدن به لوکیشن فیلم ها از ورامین تا تهران را طی کند. اسدالله یکتا بازیگری در تئاتر را از تقریبا سال 1344 آغاز کرد و پس از مدتی با بازی ایرج صفدری، گریمور سینمای ایران نخستین فیلم سینمایی مراد و لاله ساخته صابر رهبر را بازی کرد. اولین حقوقش پانصد تومان بود و برای پدر و مادرش لباس تهیه کرد. اسدالله یکتا پیش از انقلاب در تقریبا 40 فیلم بازی کرد و پس از 10 سال وقفه با هامون دوباره به سینما آمد.

اسدالله یکتا زمانی که 28 سال داشت با کبری گرجی 20 ساله ازدواج کرد و حاصل این ازدواج 6 فرزند، 4 پسر و 2 دختر است. کبری گرجی با وجود تمام اختلافات ظاهری که با اسدالله یکتا داشته بیش از بسیاری از زوج های پیر و جوان با همسرش به تفاهم رسیده است. او در تمام این سال ها زندگی پر فراز و نشیب را رد پای مرد کوتاه قد سینمای ایران گذرانده است. هم روزهایی که همسرش در سینما کار می کرد و هم روزهایی که مجبور شد در میدان هفت تیر سیگار بفروشد. با این حال، او در تعریف زندگی مشترک خود بر یک کلمه تأکید می کند. کلمه ای که 40 سال است در زندگی آنها کم رنگ نشده است.آن کلمه عشق است.

اسدالله یکتا به خاطر نداشتن پیشنهاد شغلی و خانواده پرجمعیت مدتی مجبور به فروش سیگار شد. او چندین بار در روزنامه ها و تلویزیون های مختلف به نمایش درآمد و با او مصاحبه کرد اما کاری برایش انجام نشد. اسدالله یکتا درباره مغازه سیگارفروشی اش گفت راستش ماجرای سیگار فروشی من را خیلی ناراحت می کند. چون هر چقدر هم که خیلی ها پس از این خبر ناراحت شدند خیلی ها متوجه نشدند که چگونه با من رفتار کنند.

اما بعضی ها وقتی من را می بینند می گویند اسدالله یکتا تنها سیگار فروش است! به همین دلیل من نمی خواهم وارد این موضوع شوم. می خواهم این موضوع از ذهن مردم پاک شود. نیازی به ترحم و کمک مالی ندارم و به هیچ عنوان در کمپین حمایت مالی شرکت نکرده ام. انتظار دارم یکی در خانه ام را بزند و بگوید چرا بیکار هستی. حاضرم در خیابان های کشور من دست فروشی کرده ولی کشورم را ترک نکنم. آنهایی که امروز صدای من را نشنیده اند، فردا تابوت من را به دست نمی گیرند و آخرین حرفم را آقایان با صدای بلند می گویم که نوکران اسدالله یکتا کار می خواهند.

گردآوری: روبکا

بیوگرافی اسدالله یکتا