بیوگرافی آتش تقی پور

بیوگرافی آتش تقی پور + عکس های آتش تقی پور

آتش تقی پور در ۱۵ فروردین 1324 به دنیا آمد.او بازیگر ایرانی تئاتر، سینما و تلویزیون است. وی مدرک ادبیات را از ارومیه دریافت کرد و در سال 1345 به دانشکده هنرهای دراماتیک وارد شد و در سال 1349 در رشته بازیگری و کارگردانی فارغ التحصیل شد و به عنوان بازیگر در چند اجرا در کارگاه نمایش همکاری نمود. اولین کار حرفه ای اتش تقی پور در نمایش حکومت زمان خان با کارگردانی رکن الدین خسروی بود که در سال 1345-1345 در تالار سنگلج روی صحنه رفت.

آتش تقی پور در سال 1349 با شاهین علیزاده عروسی کرد. آتش تقی پور و همسر او با دوره شش ماهه بازیگری در مرکز آموزش هنرهای دراماتیک زیر نظر آتش تقی پور کرمانشاه آشنا شدند که در نهایت به ازدواج منجر شد. شهین علیزاده در ۱۵ دی ۱۳۳۳ در کرمانشاه بازیگر، کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون ایران می باشد. او لیسانس بازیگری را در رشته بازیگری و کارگردانی از دانشکده هنر و فوق لیسانس نمایش را با مدرک کارگردانی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران دریافت کرد. حاصل ازدواج آتش تقی پور و همسرش یک دختر و دو پسر به نام های شراره تقی پور، اخگر تقی پور و آتور تقی پور است.

قطعاً فرد از حرفه ای که در آن کار می کند احساس رضایت کامل نمی کند، زیرا روحیه کمال گرایی دارد و علاقه مند به رسیدن به آرمان و آرزوهای خود است و من نیز همین رویکرد را دارم. تلاش کرده ام هر یک از کارهای جدیدم بهتر و کاملتر از کارهای قبلی ام باشد. بازیگر باید برای رسیدن به رشد و کمال در کارش تلاش کند اما شرایطی که پیش می آید باعث می شود به این آرمان ها نرسیم و موقعیت فردی، اجتماعی و توانایی های فردی در این حوزه بی تاثیر نیست.

زمانی بازی در نقش روستاییان معمولی برایم خیلی جالب بود، اما به دلیل هیکل بدنی که داشتم اغلب نقش افراد خشن، نظامی و جدی را به من توصیه می کردند اما در برخی مواقع این نقش را بازی نکردم و انتخاب من ایفای نقش های متمایزتر بود. اما همیشه نمی توان با پیشنهادهای تکراری مخالفت کرد چون بحث مالی وجود داشته و من از این کار درآمد کسب می کنم.

سال 45 به دانشکده هنرهای دراماتیک وارد شدم. این دانشگاه تازه افتتاح شده بود و فقط دو ترم دانشجو می پذیرفت. در این دوره ها بزرگانی چون جمشید مشایخی و محمدعلی کشاورز هم در دانشگاه حضور یافتند که بازیگری را کامل و صحیح می دانستند و آمدند تا با بازیگری مدرن به صورت آکادمیک و جدید آشنایی پیدا کنند. جمشید مشایخی بیشتر در کلاس های دکتر آریان پور شرکت می کرد.

در مجموعه سربداران بیشتر بازیگران بزرگ و رشته های دیگر از جمله گریم و طراحی حضور داشتند و در سال های بعد کمتر کار تاریخی با این تعداد فاکتور و تولید زیاد در تلویزیون انجام شد و به عنوان کار نمونه محسوب می شود. خسرو خورشیدی، جلال معیریان، مسعود ولدبیگی از نام‌های بزرگ طراحی و گریم سینما و تلویزیون ایران بودند که در ساخت این مجموعه تلویزیونی با ما کار کردند.

بازی در آثار تاریخی دشوار بوده و به یاد دارم که در این کار به آموزش سوارکاری نیاز داشتیم و به یک باشگاه در اقدسیه رفتیم که در آنجا اسب های بزرگ مجاری را برای صحنه های سوارکاری انتخاب می کردند و زمان سوارکاری باید بسیار مراقب بودیم . یادم می آید وقتی با اسبی تمرین می کردم که تصمیم داشتم از مانعی عبور کنم تعادلم از بین رفت و یک پایم روی گردن اسب و پای دیگرم روی زمین و هوا آویزان شد که به دلیل استفاده از اسب بزرگ شرایط عجیبی بود.

گردآوری: روبکا

بیوگرافی آتش تقی پور