علت عفونت مقعد و روشهای درمان

علت عفونت مقعد و روشهای درمان

درمان عفونت مقعدی چیست؟ عکس و علت التهاب مقعدی

مقعد انتهای دستگاه گوارش واقع شده و ناحیه بسیار حساس است،عفونت یکی از شایع ترین مشکلات این ناحیه است که می‌تواند با التهاب قرمزی و یا ترشحات عفونی از مقعد مشخص شود. عفونت اغلب با مصرف دارو یا پماد برطرف میشود ولی ممکن است عفونت در اثر مشکلات جدی تری ایجاد شده باشد و نیاز است که برای رفع آن با پزشک مشورت کنید.

بی توجهی به درمان بیماری می تواند باعث انتقال و انتشار عفونت به سایر بافت‌های اطراف شود و عوارض دیگری را در پی داشته باشد، بنابراین در اولین فرصت برای درمان عفونت به پزشک مراجعه کنید.

علل عفونت مقعد چیست؟

عفونت مقعد در نتیجه تجمع چرک زیر پوست اطراف این ناحیه ایجاد می شود، این مشکل می تواند با قرمزی التهاب در مقعد و ترشحات مخاطی همراه باشد.  بیماری هایی که می تواند باعث عفونت مقعد شود، عبارتند از ؛

بیماری های مقاربتی

یکی از مهمترین علل عفونت مقعد بیماریهای جنسی و مقاربتی است،این بیماری ها در طی رابطه جنسی منتقل می شود و می تواند ناحیه تناسلی و مقعد را درگیر کند. این بیماری ها انواع مختلفی داشته و عامل ویروسی و باکتریایی دارد. از جمله مهمترین بیماری می توانم این موارد اشاره کنیم ؛

  • کلامیدیا
  • سوزاک
  • تبخال تناسلی
  • زگیل تناسلی
  • سیفلیس

از علائم بیماری های مقاربتی تی می توانیم به خارش،تاول زخم یا برجستگی های ریز و درشت اشاره کنیم.

برای درمان بیماری های مقاربتی مصرف دارو و پماد اولین راهکار است.

سندروم روده تحریک پذیر

یکی از علل عفونت مقعد سندروم روده تحریک پذیر است. سندروم روده باعث درد گرفتگی،اسهال و مشاهده مخاط در مدفوع میشود. در سطح تجربه هر یک از این علائم به طور مداوم جهت تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید،تغییر در سبک زندگی و مصرف برخی داروها می‌تواند به کنترل علائم سندروم روده کمک کند.

بواسیر (هموروئید)

بواسیر شایع ترین بیماری مقعدی که می تواند با عفونت و التهاب مقعد همراه شود. این بیماری به علت تورم دیواره سیاهرگ ها ایجاد شده و در نتیجه آن،توده ای شبیه به گوشت اضافه در مقعد ایجاد میشود،و از داخل کانال مقعد به بیرون رانده میشود.

از علائم رایج هموروئید می توانیم به این موارد اشاره کنیم؛

  • درد اطراف مقعد
  • خونریزی هنگام اجابت مزاج
  • خارش و سوزش مقعد
  • التهاب و عفونت مقعد

برای درمان این بیماری باید زاده توده ماهی با جراحی یا لیزر برداشته شود.

آبسه مقعد

شاید بتوان گفت مهمترین و رایج ترین علت عفونت مقعد آبسه است.  به دلیل تجمع عفونت زیر پوست،حفره عمیق ایجاد می شود که آبسه نام دارد. آبسه باعث ترشحات عفونی، التهاب و قرمزی مقعد و تورم تب می شود.

برای درمان آبسه لازم است و به پزشک مراجعه کنید،درمان این بیماری شامل تخلیه عفونت و مصرف داروی آنتی بیوتیک برای از بین بردن عفونت است.

فیستول مقعد

فیستول مقعد یکی از بیماری های نشیمنگاهی است که در اثر عفونت و عوارض آن ایجاد می شود. این بیماری مسیر یا تونل غیر طبیعی است که بین دو ارگان از بدن ایجاد میشود. در نوع مقعدی این مسیر بین روده و پوست اطراف مقعد شکل می گیرد. این بیماری باعث می شود، عفونت های داخل روده به سطح پوست منتقل شود. فیستول باعث درد تورم اطراف مقعد و ترشحات عفونی و خونی میشود.

مری درمان فیستول هیچ دارو روش خانگی وجود ندارد. تنها راه درمان بیماری جراحی به روش سنتی و ترجیحا لیزر است.

بیماری التهابی روده

این بیماری باعث التهاب و عفونت مزمن روده و دستگاه گوارش می شود.

دانا شایع این بیماری شامل کولیت اولسراتیو و بیماری کرون است. التهاب روده با علائمی مثل درد، گرفتگی شکم، خون در مدفوع، کاهش بی دلیل وزن و ترشحات عفونی همراه است.

بیماری التهابی روده هیچ درمان قطعی نداشته ولی با تغییر در سبک زندگی و مصرف دارو قابل کنترل تا دوره های عود بیماری به حداقل کاهش پیدا کند.

افتادگی راست روده

افتادگی راست روده یا رکتوم به جابجایی این بخش از بدن، قرار گرفتن آن در کانال مقعد و حرکت آن به سمت پایین گفته می شود ‌.

علت های بسیار زیاد یکی از علل شایع آن به خصوص در زنان بالای ۵۰ سال یبوست مزمن است.

این بیماری با بیرون زدگی مقعد،ترشحات عفونی و درد همراه است. تنها راه درمان افتادگی راست روده جراحی است.

سرطان مقعد

یکی از علل عفونت که به ندرت ایجاد میشود، سرطان مقعد است. سرطان مقعد در اثر رشد غیر معمول و خارج از کنترل سلول ها ایجاد میشود. سرطان  معمولاً علائم مشخصی ندارد،اما در مواردی که بیماری پیشرفت کرده می تواند باعث تغییر در اجابت مزاج،درد مشاهده توده متورم در مقعد و عفونت شود.

برای درمان سرطان مختلفی وجود دارد،بسته به میزان پیشرفت بیماری از ترکیب روشهای دارو درمانی پرتو درمانی و جراحی استفاده میشود.

درمان عفونت مقعد

درمان عفونت مقعد بسته به علت به وجود آورنده آن متفاوت است. این عفونت در برخی موارد با جراحی و در مواردی هم با مصرف دارو وآنتی بیوتیک رفع میشود.

  • آنتی بیوتیک برای درمان عفونت های باکتریایی
  •  تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی برای کاهش مشکلات گوارشی
  • کرم ها و پمادهای تجویزی برای هموروئید
  • داروهایی برای درمان بیماری های خاص دستگاه گوارش مانند کولیت اولسراتیو و بیماری کرون
  • جراحی برای رفع مشکلات خاص روده

چه زمانی برای درمان عفونت مقعد به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده هر نوع ترشحاتی از مقعد،خونریزی آیا درد شدید در اولین فرصت به پزشک مراجعه کرد. جهت تشخیص این بیماری به آزمایش‌های مختلف شامل معاینه مقعد، کولونوسکوپی، اسکن و سی تی اسکن است.

منبع : عفونت مقعد – کلینیک نوین