هر آنچه که باید درمورد فایر باکس ها بدانید

آتش سوزی یکی از حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله محسوب می شود که ممکن است به دلایل مختلفی در ساختمان ها، کارخانجات، ادارات، مراکز خرید و … اتفاق بیوفتند. این حادثه خصوصا بدون تجهیزات و نداشتن آگاهی کافی، خسارت های مالی وجانی زیادی برای افراد به دنبال دارد. از این رو ما برای جلوگیری از این خسارات باید آگاهی خود را بالا برده و محلی که در آن کار و یا زندگی می کنیم را به تجهیزات ایمنی مجهز کنیم. یکی از این تجهیزات که نصب آن بسیار ضروری است، فایر باکس یا همان جعبه آتش نشانی است.  فایر باکس ها از نظر جنس، رنگ و نوع نصب انواع مختلفی دارند که در این مقاله همه آن ها را برای شما جمع آوری کردیم پس از صفحه خارج نشوید و این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

فایر باکس ها که به آن ها جعبه آتش نشانی نیز می گویند، یکی از پر کاربرد ترین و مهم ترین ابزار های آتش نشانی برای بهره برداری از ذخایر آب جهت اطفاء حریق هستند که اتوماتیک نبوده و امروزه در مجتمع های مسکونی، اداری، سوله های صنعتی، تجاری و انبار ها نصب و استفاده می شوند. فایر باکس ها هنگام رخ دادن آتش سوزی با کارکرد حیاتی ای که دارند، جزو تجهیزات اولیه در اطفا محسوب می شوند. در این جعبه ها تجهیزاتی همچون قرقره، شلنگ، شیر فلکه، نزل و … نگه داری می شود.

انواع فایر باکس ها

جعبه های آتش نشانی بر اساس نیاز مصرف کننده و نظر کارشناسان طراح دکوراسیان شامل موارد زیر است :

جعبه آتش نشانی تک کابین

در این نوع جعبه های آتش نشانی تجهیزاتی همچون 1 عدد قرقره به همراه 20 یا 25 یا 30 متر شلنگ لاستیکی و یا برزنتی به همراه اتصالات مربوطه همچون نازل پاشنده آب، کوپلینگ اتصال شیلنگ به نازل و کوپلینگ اتصال به شیر فلکه برنجی فشار قوی که منبع تغذیه آب است و به همراه یک درب، در آن ها نگهداری می شود.

فایر باکس های دو کابین

این نوع فایر باکس ها با دو درب و دو محفظه، یک محفظه مانند باکس های تک کابین و محفظه دیگر برای نگهداری و قرار دادن کپسول های آتش نشانی به بازار عرضه می شوند.

فایر  باکس های ایستاده دو طبقه

در فایر باکس های ایستاده، برای قرار دادن شیلنگ و اتصالات آبی همچون باکس های تک کابین و قسمت پایین برای پیشگیری از سرقت و علاوه بر این تاثیر در زیبایی ساختما برای نگهداری و قرار دادن دو یا سه عدد کپسول آتش شانی پودر و گاز و دی اکسید کربن در نظر گرفته می شود.

انواع جعبه آتش نشانی از لحاظ نصب

فایر باکس های توکار

فایر باکس های توکار  معمولا هنگامی که ساختمان ها ساخته می شود در داخل دیوار قرار داده شده و نمای بیرون تنها درب و فریم دور درب مشاهده می شود.

فایر باکس های روکار

نوع دوم فایر باکس ها یعنی فایر باکس های روکار بیشتر در ساختمان های قدیمی که محل قرار گیری باکس های آتش نشانی در آن ها مشخص نشده است، به کار می روند.