راهنمای خرید تابلو برق

استفاده از پتانسیل‌های مختلف در طبیعت به دلیل خارج از کنترل بودن آنها سبب می‌شد تا خطر به‌کاربردن آنها متوجه جان انسان و ابزار او باشد، به همین دلیل ایمنی و تجهیزات مرتبط با آن به یکی از الزامات زندگی انسانی مبدل شد.

درباره جریان و ولتاژهای اضافی و بحث ایمنی در برابر آنها می‌توان از تابلو برق‌ها استفاده کرد که وسایل الکتریکی را مانند یک سیستم ارتینگ با جریان الکتریکی سازگار کرده و به نحوی برق شهری را برای هر وسیله‌ای، مناسب‌سازی کرده است.

تابلو برق‌ها انواع مختلفی دارند مانند تابلو برق‌های سنتی، صنعتی یا کشویی، نیروگاه‌ها، تابلوهای توزیع و کنترل و موارد مشابه.

بستری که سیم‌ها و سیستم حفاظتی تابلو برق در آن قرار می‌گیرند در واقع یک محفظه فلزی است. سیستم‌های هر تابلو برق با انواع دیگر متفاوت است و هرکدام به‌موجب ویژگی‌های خاصی دارند قادر به حفاظت الکتریکی و کاهش احتمال برق‌گرفتگی هستند.

محفظه فلزی در تابلو برق وظیفه دارد تا از اجزای درونی حفاظت کند. زمانی نیاز به یک تابلو برق احساس می‌شود که اعضای یک ساختمان بخواهند از در برابر ولتاژهای ناگهانی یا اضافه از وسایل خود محافظت کنند.

ولتاژی که هر تابلو برق قادر به مناسب‌سازی آن است به ۳ دسته فشارقوی، متوسط و ضعیف تقسیم می‌شود که این مورد، یکی از عوامل طبقه‌بندی در تابلو برق‌های کاربردی به شمار می‌رود.

ویژگی‌های هر تابلو برق می‌تواند آن را در مقابل هر شرایطی مقاوم‌سازی کند مانند تایپ تست بودن که مقاومت تابلو برق را در برابر زلزله نشان می‌دهد.

کلیه میدان گاز، نفت و پتروشیمی، پروژه‌های مرتبط با نفت، سد و شهرسازی، صنایع ساختمان‌سازی، مترو، پالایشگاه و نیروگاه، ساختمان‌های مسکونی و حوزه صنعتی از تابلو برق‌ها برای حفاظت و تولید ایمنی در برابر ولتاژ غیراستاندارد استفاده می‌کنند.

انواع تابلو برق بر اساس کاربرد

یکی از مؤلفه‌هایی که می‌توان با استفاده از آن تابلو برق‌ها را دسته‌بندی کرد، کاربرد آنهاست که سبب می‌شود به دودسته توزیعی و کنترلی تقسیم شوند. همان گونه که از نان تابلو برق توزیع پیداست باید گفت که در زمان پخش و جمع‌آوری پتانسیل برق از این تابلو برق استفاده می‌شود. تجهیزات و ابعاد مختلفی که برای تابلوهای توزیع در نظر گرفته می‌شود، کارایی‌های خاصی دارند و برای فضاهای گوناگونی به کار برده می‌شوند.

تابلوهای توزیعی از ورودی برق سراسری شبکه‌ای استفاده می‌کند تا خروجی حاصل آن که همانا برق مصرفی است، از آن حاصل شود.

ترمینال‌ها کنتاکتورهایی هستند که برای اتصال ورودی و خروجی به یکدیگر مورداستفاده قرار می‌گیرند. یک تابلو توزیع برق عموماً برای تقسیم جریان ورودی و پخش آن برای همه منطقه مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

انتقال جریان به قسمت‌های دیگر یا به‌صورت مجزا صورت می‌گیرد و یا به‌صورت تشکیلاتی از تابلو برق‌ها که هرکدام وظیفه خاصی را انجام می‌دهند.

هر تابلو توزیع برق یک منبع ایمنی است و از تابلوهای دیگر و ماشین‌آلات صنعتی محافظت می‌کند. در یک تابلو برق توزیع، ابزار متعددی مانند MCCB & MCB، محاسبات کابلی، ظرفیت سیستم حفاظتی و شمش‌های مسی، تقسیم جریان را انجام خواهند داد.

تابلو برق‌های کنترل تجهیزاتی خاصی دارند که از آنها برای تشخیص وضعیت سیستم و ولتاژهای متصل به آن استفاده می‌شود. تنظیم ولتاژ و سایر برنامه‌های دیگر از طریق همین ادوات کمکی به اپراتور سیستم منتقل خواهد شد.

شناخت تابلو برق سنتی

محفظه‌ای که ایمنی تابلو برق سنتی را تأمین می‌کند ممکن است فلزی یا پلاستیکی باشد. ابعاد، سایز و ادواتی که در این تابلو برق به کار می‌رود، عامل تفاوت آن با تابلو برق‌های صنعتی محسوب می‌شود.

ابعاد بزرگ و وزن بسیار بالای یک تابلو برق سنتی از معایب این سیستم به شمار می‌رود و نصب آن را برای کاربری حفاظتی، کاهش می‌دهد. نکته مثبت استفاده از تابلو برق‌های سنتی قیمت مناسب آن است و اینکه مونتاژ قطعات آن در کوتاه‌مدت انجام می‌شود و تعمیرات آن در قیاس با تابلوهای دیگر، راحت‌تر انجام می‌شود.

بالاترین ولتاژ عبوری از یک تابلوی سنتی در حدود ۲۴ کیلوولت است که میانگین فشاری دارد. برای تولید این تابلو، به دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌های ساخت ممکن است از قلع یا گالوانیزه به‌جای فلز آهن استفاده شود. خاصیت ضد اکسایش بودن برای این تابلوهای سنتی توسط روکش‌های استیلی تأمین می‌شود.

ولتاژ استاندارد عبوری از هر ادوات تابلو برق به دو حالت MV & LV طبقه‌بندی می‌شود. طیف ولتاژی این دو گروه از کمتر از هزار ولت آغاز می‌شود و تا ۳۶ هزار ولت ظرفیت خواهد داشت.

محدودیت ادوات فلزی این تابلو برق سبب می‌شود تا کاربرد آن در فضای گرم بی‌فایده باشد چرا که در دمای بالا قطعات دچار خرابی و مستعمل شدن می‌گردند.

اگر این قطعات حساس در تابلو برق سنتی تعویض شوند عملکرد و کارایی بهینه آن کاهش می‌یابد. به‌جای تعویض قطعات می‌توان از فن یا کوار مخصوص قطعات استفاده کرد تا حرارت داخل محفظه فروکش کند و به تجهیزات آسیبی نرسد. با این تفاسیر می‌توان گفت که سیستم خنک‌کننده در یک تابلو برق سنتی، نقش مهمی را ایفا می‌کند.

تابلو برق صنعتی یا کشویی

کلیه سیستم‌های سیم‌کشی شده و تأسیسات برقی که در ساختمان‌ها یا صنایع تولیدی یافت می‌شوند برای استندبای شدن به الکتریسیته نیاز دارند و باهدف انجام این مهم، انرژی برق را برای تأمین نیاز خود فراهم می‌کنند.

پتانسیل ورودی برق شهری که از یک شبکه سراسری به همه مناطق شهر پخش می‌شود، به طور مستقیم برای انسان و ابزار برق مضر است فلذا از سیستم‌های حفاظتی مانند سیستم ارتینگ و تابلو برق‌ها استفاده کنند تا احتمال این آسیب‌دیدن را کاهش دهند.

متداول‌ترین تابلو برقی که برای حفاظت و تولید ایمنی در صنایع به کار می‌رود، تابلو برق صنعتی است. محفظه فلزی این تابلو برق در واقع یک محیط حفاظتی برای ادوات مهم تابلو مانند کنتور، فیوز و سایر تجهیزات فراهم خواهد کرد.

طبیعتاً هدف از به‌کارگیری ادوات تجهیزاتی و حساس در این تابلو برق صنعتی، ایمنی بیشتر و احتمال برق‌گرفتگی کمتر خواهد بود. این ادوات برحسب میزان ولتاژ عبوری از تابلو در محفظه قرار داده می‌شوند تا ولتاژ شهری را برای تولید و ماشین‌آلات صنعتی قابل‌استفاده کنند.

تابلو برق‌های صنعتی یا کشویی از اجزای خود در جهت توزیع برق به‌صورت ایمن و حفاظت از ابزار در برابر ولتاژهای ناگهانی و جرقه‌های حریق، استفاده می‌کنند.

نصب تابلو برق‌های صنعتی به‌صورت کشویی انجام می‌شود که در صورت خطا دادن در یک مدار، می‌توان آن قسمت را بدون اخلال ایجادکردن در سایر بخش‌ها، جدا کرد و به تعمیرات مدار آن اقدام نمود. واضح و مبرهن است که نحوه چینش اجزای تابلو برق کشویی در سرعت تعمیرات مدارهای آن تأثیر بسزایی دارد.

خرید بهترین تابلو برق

خرید یک تابلو برق تابع موارد متعددی است که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت. تعیین نوع تابلو که دیواری، جعبه‌ای، روکار، رک و ایستاده باشد، تعیین جریان موردنیاز و ولتاژی که مجاز به عبور آن است، تعیین متریال سازنده تابلو برق از جمله استیل، آلومینیوم یا آهنی بودن، تعیین فضای تابلو برق که درونی یا بیرونی باشد، درنظرگرفتن استانداردهای حفاظتی تابلو، وجود استاندارد عدم نفوذ رطوبت و آلایندگی، دقت به ساختمان تابلو که ثابت است یا کشویی، ساختار ماژولاری تابلو برق، روند رنگ شدن تابلو، توجه به برند سازنده و قیمت محصول، خرید تابلو از تولیدکنندگان معتبر و مشاوره گرفتن درباره چگونگی نصب، تعویض قطعات و تعمیرات هر تابلو از مواردی است که باید در هنگام خرید تابلو برق در نظر گرفته شود.

یکی از منابع مورد اعتمادی که محصولات خود را از نمایندگی‌های استاندارد تهیه می‌کند، فروشگاه نیرو ترانس می‌باشد که خود دارای نمایندگی مجاز از برندهای معتبر الکو پارس و الکترو پژواک است.

تخصص فروش سامانه نیرو ترانس در زمینه خریدوفروش انواع تابلو برق‌های فشارقوی و صنعتی، خریدوفروش ترانس اینتراسفو، خریدوفروش دژکتورها، ساخت و سفارش تابلوهای کامپکت و تابلوهای سنتی و خاص و در نهایت فروش فیوزهای ۱۰ کیلو ولتی تا ۳۶ کیلو ولتی می‌باشد.